Jag skall försöka uttrycka mig kort men skulle vilja veta om det är möjligt Hej, Som Michael sa , det går inte om man inte klickat ja på någon dialog.Bluffakturor
att programmera följande:
På nätet förekommer det många suspecta företag som genom att man går in på
en sisa får upp en PopUp bild.
Oavsett om mantrycker OK, avsluta eller med höger övre kryss så noteras att
man varit på sidan. Kan vara en oskyldig sida, behöver inte vara porr.
Sedan skickar företaget ut en faktura på 299 kr. (Du har säkert läst om
detta i media) Man bestrider fakturan men nya kommer tillbaka med nya belopp
och det senaste jag såg var en tjej som visade upp en faktura på 19.000
kronor! Polis, åklagare och framförallt den esnkilde står maktlösa.
Går det att programmera ett "skyddsprogram"
Dum fråga kanske men....
mvh
EjnarSv: Bluffakturor
Du kan inte få en faktura om du inte trycker "Yes" eller "Ja" och godkänner det "avtal" som det står om(beroende på hur du har dina säkerhetsinställningar ställda i IE). Det som sker om man råkar klicka ja, är att ett litet program laddas ner, och kopplar upp mot en server, som då även kollar upp telefonnumret man ringer ifrån. Dvs. att de INTE kan skicka ut en faktura om du inte godkänt nedladdning/körning av programmet, då de inte kan spåra dig genom bara ett vanligt IP.
Den sorts program som man kan tänkas skriva vore ett som kände av om modemet försökte ringa någonstans, och isåfall kontrollera med en lista med godkända nummer.
Enklaste lösningen vore givetvis om folk lät bli att ladda ner programmet... Men men.
/MichaelSv: Bluffakturor
för att företaget enns ska få din adress så måste de ju kidnappa din dator och det kan de inte göra om du inte klickat 'ja' på någon dialog där datorn frågar om du vill downloada en activex eller ett prog.. (eller om din dator är inställd på 'ingen säkerhet' så att activex kontroller kan laddas automagiskt)
//Roger