Nu har jag försökt på alla de sätt att kunna visa ett riktigt rottecken, square root √ i både en vanlig textruta, richeditbox och på utskrift med Active Reports. Visst är det ett decimal-tal som står efter &#? För om det är så; skriv bara chrw(8730) och se ifall det fungerar.. ;) Nej den har jag också testat i samband med att jag testade ChrW. Den visar heller inte rätt. testa att göra om den till två separata tecken istället, dvs. ett unicode-tecken på två bytes till två vanliga tecken på en byte... Se vad som händer.... Lite mer information: Tecknet finns ju i MS Office Equation Library 3.0 Hej! Liten artikel som kan var till hjälp: Får inte till riktigt rottecken √
Kan i körläge manuellt klistra in √ i en richedit, men inte genom kod skriva ut i varken textbox eller richedit. Tar jag AscW() på det inklistrade √ i richedit så blir det 63 och tar jag sen ChrW(63) så skriv bara ett frågetecken ? istället för √. Har provat Asc, AscB, Chr, ChrB. Hittar inget sätt, ej heller oavsett vilken font jag använder. Använder just nu Arial.
Jag måste använda det riktiga tecknet eftersom det är ett krav i en blankettutskrift.
Någon som har en idé?
[Edit] Se där, tecknet går ej heller att visa på Pellesoft...(tecknet är det som liknar ett V)Sv: Får inte till riktigt rottecken √
Sv: Får inte till riktigt rottecken √
Om vi tänker oss word så är det enda sättet att få in tecknet där att infoga symbol, eller manuellt copy & paste. Jag kan inte ens hitta någon tangentbordstryckning med Alt + något....Sv: Får inte till riktigt rottecken √
Testade nyss. Klip och Klistra. Sv: Får inte till riktigt rottecken √
Här kommer mitt lilla bidrag till denna tråd, som du kan labba vidare på. ;)
<code>
RichTextBox1.TextRTF = "{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\froman\fcharset0 Times New Roman;}}" & _
"\u8730?" & _
"}"
</code>
\u8730? motsvarar alltså rottecknet.
Lycka till och lev väl,
Tom S.Sv: Får inte till riktigt rottecken √
http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=3591