Hur kodar jag? Om jag på min hemsida vill att endast vissa personer kan öppna vissa sidor med t.ex 4siffrig kod. Kanske inte rätt forum? Tacksam för hjälp. / Peter Bäst är om du kan köra det på servern istället... Vad har du för möjligheter på servern? Har dålig koll på det. Håller på att mecka lite med html så har inte lärt mig så mycket än. /P Jag kan ju säga att det är omöjligt att få ett skydd med bara javascript då alla måste ladda hem sidan först och sedan kolla koden... det går ju om det bara är "okunniga" som ska besöka sidan, men det bästa vore ju att du hade asp, php, cgi eller liknande på servern så att du skulle kunna göra ett riktigt skydd. Hej!Lösen till vissa sidor?
Sv: Lösen till vissa sidor?
annars kolla på:
<ulr:http://www.javascript.nu/javascript/index.shtml>Sv: Lösen till vissa sidor?
Formulerade nog frågan lite fel. Tack iallafall. Och tack Gurra för länken till hjälpen. Hittade precis vad jag ville ha. Länken till en annan sida (i min hemsida) öppnar först upp sidan med frågan om lösenord, är det rätt öppnas sidan man ville till. Bra om man har viss info för vissa personer som man då ger lösenordet till.
Tack/Peter
Bifogar koden:
Detta sätter du i HEAD (efter <HEAD> och före </HEAD>):
<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
<!--This is one of many scripts which are available at: *---
//--http://www.JavaScript.nu/javascript *---
//--This script is FREE, but you MUST let these lines *---
//--remain if you use this script. *---
//***---Här skriver du vilken filändelse filen som man ska komma till när man angett rätt kod ska ha. Välj t.ex. "htm" eller "html".
filandelse="htm"
function password()
{
if (document.pass.word.value != "")
{
self.location=("" + escape(document.pass.word.value.toLowerCase()) + "."+filandelse);
document.pass.word.value=("");
}
}
//-->
</SCRIPT>
Detta sätter du efter <BODY> och före </BODY>:
<FORM METHOD="post" NAME="pass" ACTION="javascript:password();">
<INPUT TYPE="password" NAME="word" size="20"><INPUT
TYPE="button" NAME="button" VALUE="Logga in" onClick="password();" size="20">
</FORM>