Tjena. du måste väl kunna sätta om sidan ska cachas eller om den alltid måste hämtas från servern? Testa om du kan sätta expirationdate till nått bra. Det ligger inte så mycket i .net utan du kan använda dig av en metatagg för att lösa problemet i de flesta fall. Datumet i detta fall skall vara tidigare än dagens datum för att varje gång tvingas laddas om.Går det att "tvinga" sidan att ladda om data från databasen?
Jag håller på att göra ett enkelt forum. Och jag har stöt på en sak som egentligen inte är ett problem, men det stör mig ändå.
Forumet är uppbyggd så här:
1:a sidan listar upp kategorierna/avdelningarna i forumet
Från den sidan länkas man sedan till en annan sida som listar upp alla trådarna i den kategorin/avdelningen. Jag skickar med en query string med kategori idet.
Här visas också det antal trådar som finns i respektive kategori/avdelning.
2:a sidan listar upp trådarna som finns till den kategori man klickat på.
Här kan man även lägga till en ny tråd. Här länkas varje inlägg till en sida som visar alla svaren som gjorts till den tråd man klicka på. Skickar med en quesry satring med tråd idet. Här visas också det antal svar som finns till varje tråd.
3:e sidan listar alla svaren till den tråd man klickat på.
"Problemet" är att när jag skapar en ny tråd till en kategori så lägs det till i databasen som det skall och tråd listan uppdateras. Men sedan om man klickar Bakåt i webbläsaren så uppdateras inte den del som visar det antal trådar som finns i varje kategori/avdelningen. Det visar det antal trådar som fanns innan jag lade till nya poster. Så min fråga är nu:
Går det att tvinga webbläsaren att uppdatera antal trådar när man använder bakåt knappen?
//AndiSv: Går det att "tvinga" sidan att ladda om data från databa
Har inte .netta så mycket så jag vet bara hur jag det skulle göras i ASP. Sv: Går det att
Testa att på din aspxsida lägga till:
<info>
<META HTTP-EQUIV="expires" CONTENT="Wed, 20 Feb 2000 08:30:00 GMT">
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
</info>
Jag tror inte att något objekt i .net fixar det bättre än denna rutinen eftersom webbläsaren känner av att sidan finns och hämtar den från cachen mer än att iis:en går och känner av att sidan på något sätt skall laddas om. Hör gärna av dig om det löste sig eller vad du kommer fram till.