Vänner! Ajaj, den dåliga svarsfrekvensen tyder på att jag formulerat frågan lite otydligt... Förslagsvis delar vi upp denna fråga i två delar. Dels en för att bestämma vad som skall komma ut, och därefter hur det skall presenteras. Jag har ingen kunskap i att göra rapporter - men vet att det finns en rapportgenerator som borde täcka de saker du vill ha hjälp med. Den information som skall finnas, finns redan. Genom konkatenering (eller vad det nu kan heta på svenska) har jag sammanfogat information från olika fält. Hur ser tabellstrukturen ut? Tusen tack!Rutnätsproblem i Access
Jag försöker göra en snygg och lättöverskådlig schemaläggning för gudstjänster och samlingar i mina olika församlingar, i form av ett rutnätsschema (Fråga, kanske senare Rapport) i Access.
Till vänster i kolumnen ”Dag” kommer allt helt riktigt med datum och veckodag etc. I de följande kolumnerna med församlingsnamnen listas sedan varje gudstjänst/samling, också helt riktigt.
Men, varje gudstjänst/samling lägger sig på en ny rad, vilket dels är oekonomiskt ur papperssynpunkt, dels blir det svåröverskådligt för de många människor som kommer att titta på schemat.
Vad jag skulle vilja få fram är:
1) att alla gudstjänster/samlingar som äger rum på samma dag, visas på en och samma rad,
2) att om det förekommer två eller flera samlingar på samma dag i samma församling, att det kommer en avskiljare mellan dem, exempelvis i form av Chr(13) & Chr(10) ”-------” Chr(13) & Chr(10),
3) att radens höjd anpassas automatiskt till mängden information som skall visas.
SQL-satserna ser ut enligt följande:
SELECT
[Gudstjänst-Q].[Datum] & " " & [Veckodag] & Chr(13) & Chr(10) & [Dagens namn] & Chr(13) & Chr(10) & [Dagens ämne] AS Dag,
IIf([Församlingskortnamn]="Asa",Format([Tid],"Short Time") & " " & [Platskortnamn] & " (" & [Gtjkod] & ") " & [Särskilt_namn] & " " & [Präst] & " " & [Övrig_officiant] & " " & [Musiker] & " " & [Vaktmästare] & " " & [Musik&Kör] & ", " & [Övrigt]) AS Asa,
IIf([Församlingskortnamn]="b",Format([Tid],"Short Time") & " " & [Platskortnamn] & "( " & [Gtjkod] & ") " & [Särskilt_namn] & " " & [Präst] & " " & [Övrig_officiant] & " " & [Musiker] & " " & [Vaktmästare] & " " & [Musik&Kör] & ", " & [Övrigt]) AS Berg
FROM [Gudstjänst-Q];
Skulle någon ha ett förslag om hur jag går vidare, vore jag mycket tacksam!
Vänligen i adventstid
AnnikaSv: Rutnätsproblem i Access
Nu är jag illa bevandrad i VBA, för jag antar att man måste gå vägen över kodning för att lösa problemet. Eller räcker det med SQL?
Så börja koncentera dig på den sql-sats du angett - får du ut allt data rätt där - och om inte, vad saknas?. Sen vore det bra att få veta vad fälten heter i den eller de tabeller du har behov av att hämta data från för att kunna hjälpa dig med en bra sql-sats.
Så, dags å ta nya tag. Ge inte upp!Sv: Rutnätsproblem i Access
Problemet nr 1 i min frågeställning (för att börja där) är att de poster som avser en och samma dag inte lägger sig på samma rad, utan på olika rader.
Vänligen
Det jag kan tänka mig är att du behöver dela upp frågan i flera delar, där du först har en fråga per församling med datum och information.
Sedan tar du och använder en fråga (eller tabell) som listar alla datum.
Slutligen använder du frågan / tabellen med alla datum och joinar med frågorna för församlingarna, där det blir en (hoppas jag säger rätt) en Left Join mot församlingarna. Alltså visa alla datum och de församlingar där datum är lika.
Om du sedan i denna fråga låter varje församlingspost med information hamna i ett eget fält så ska de hamna på samma rad.
Kort exempel:
SELECT Datum.Datum, Församling1.Info, Församling2.Info
FROM Datum LEFT JOIN Församling1 ON Datum.Datum = Församling1.Datum LEFT JOIN Församling2 ON Datum.Datum = Församling2.Datum;
Hoppas att detta hjälper dig.Sv: Rutnätsproblem i Access
Det fungerar jättebra.
Kanske kommer jag tillbaka med en annan tråd, liksom för att finputsa.
Annika