Diskutera veckans krönika här. Vad är dina tankar kring valet av .NET-språk? Hur resonnerade du när du gjorde ditt val, eller är det kanske så att du står inför valet? Jag ber er att föra en diskussion med vårdat språk och att inte kritisera någon annan individs val. >Jag ber er att föra en diskussion med vårdat språk . >Jag ber er att föra en diskussion med vårdat språk SvenPon: Det skulle inte diskuteras här... Dessutom, som Andreas sa, vb.net är en "dialekt", det spelar ingen roll om man använder delphi.NET eller C# eller vb.NET. Samma prestanda, bara det (som han nämde) att det kan kännas bekvämare att använda en syntax som liknar den man brukar använda. 74 st som läst denna tåden och 3 svar? Kom igen nu gott folk! Dela med er av era erfarenheten kring detta ämnet. Tänk på vad pellesoft handlar om; att utvecklare hjälper utvecklare. Varför inte dela mer er om de erfarenheter ni har kring val av .NET dialekt och liknande så andra kan ta lärdom? Hjälp de som står in för valet? Vad är era erfarenheter av de olika dialekterna på arbetsmarknaden? Ok, Andreas, här är mina synpunkter. Jag kommer från VB-världen men kodar nu C# när jag själv får bestämma. Som säkert många här på Pellesoft redan vet så försvarar jag dock VB (både VB6 och VB.Net) med näbbar och klor (ibland till överdrift, sorry SvenPon, kan inte låta bli att hacka på dig när du dissar VB/ADO :-) från puristerna som anser att deras språk är det enda rätta. VB har varit ofantligt rätt för mig (inte minst för att det gett mig jobb under 5-6 år), men numera så funkar C# ännu bättre. I första hand drar jag nytta av Case-sensitivity i C#, något som jag brukade ogilla men nu utnyttjar till min fördel. Med en vettig namnstandard kan man utnyttja styrkan i case-sensitivity i stället för att se den som ett problem. Per, Whi... :) Jag kan inte annat än hålla med. Själv kör jag vb 6 och vb.net (vb6 till "kladd" eller gamla saker) Jag gillar dock inte c#, framför allt för att det är "bakvänt" när det gäller variabeldeklarationerna. Det känns konstigt. :/ Det är det som är det stora problemet för mig att köra .net, det är jobbigt att hitta fel i koden då man måste skutta en massa med ögonen när man försöker leta reda på vilken datatyp en viss variabel är, eller var den är deklarerad. Onkelborg, Ok, vi byter ordet till skillnader. :) Men för mig som vb-programmerare så anser jag att det är nackdelar, likaså anser jag att det i vb finns nackdelar för en java/c++ utvecklare. Smaksak helt enkelt. :) Om du nu inte har indentering är det ju ditt eget val och då får du ju skylla dig själv om det ser ut som stryk. Sky: Vem sa att jag inte använder indentering? Jag sa bara: speciellt om man inte använder det... Onkel: Tycker det var bara ett lustigt sätt att klanka ner på ett språk bara. Nothing more nothing less. =) indentering gör man med TAB den funkar fint i Notepad också. Det som talar för C# är att det är en öppen specifikation som förhoppningsvis kommer att påverkars av flera intressenter tids nog. Inte minst med tanken på att man kan dra ner Rotor / Mono och modifiera C# implementationen så som man känner för och experimentera med nya spåkelement och liknande. Detta är en väldigt intressant möjlighet, som kan liknas vid hur C/C++ underhålls. Visual basic 6 -> C# istället för vb.net Det som Jenny nämner är ett fenomen jag stött på hos många kunder. För mig innehåller denna krönika ett antal faktafel och en för mig helt obegriplig begreppsförvirring kring programspråk, dialekt och syntax. Allan, Kort kommentar bara; MFC hette det väl, alltså Microsoft Foundation Classes? Tycker det ska bli intressant att se hur den nya MC++ v2 tas emot (kommer väl i VS2004?). Inte till J++ då hette dom WFC se msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vjcore98/html/vjovrwfcfundamentalprogrammingconcepts.asp <C# må vara produkten av en MS vs. SUN fejd men vare sig VB.NET, MC++ eller JScript.NET är detta. Ber om ursäkt om du inte uppfattade valet av ordet "dialekt" som den metafor den var - och som verka har uppfattas av så många andra ... återkopplar till inledande argumentet om termonologi =)/> <C# må vara produkten av en MS vs. SUN fejd men vare sig VB.NET, MC++ eller JScript.NET är detta. Ber om ursäkt om du inte uppfattade valet av ordet "dialekt" som den metafor den var - och som verka har uppfattas av så många andra ... återkopplar till inledande argumentet om termonologi =)/> Allan, Jag började lite smått med VB2 och fortsatte i detta spår. När det var dags för .NET så var det naturligt att gå vidare med VB.NET. Upplever inga problem som Patrik Löwendahl nämner utan jag tyckte det var en fördel att kunna klassisk VB. Skulle man gör något som man aldrig har gjort tidigare så var det enkelt att söka lösningar på nätet. Många sidor visade lösning i både VB och VB.NET. I mitt tycke så ska man ge sig på ett språk man inte kan. Då måste man sätta sig in i allt från grunden, vilket innebär att man lär sig allt "rätt" från början. Det finns risk för att man annars tar genvägar, och då kan det bli lite slarvigare kodning. :) "Det finns risk för att man annars tar genvägar, och då kan det bli lite slarvigare kodning. :)" <b>Nja, det säger mer om personen i fråga.... ;-)</b> Rent ergonomiskt är det ju sämre att behöva skriva Prova själv att trycka "Then End If" sjuhundrafemtiåtta gånger i rad, Kanske borde finnas ett tangentbord med ergonomiskt placerade snabbtangenter för programmerare... <b>Prova själv att trycka "Then End If" sjuhundrafemtiåtta gånger i rad, Sen finns det ju tillägsprogrammet, till VS, som heter Visual Assist... Då behöver du bara skriva if (eller liknande) och "plopp" så har du if(){}.Vilket .net-språk skall jag välja?
Krönikan ses på framsidan på dev http://dev.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=12002Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
"fjolla"Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Ta dina pekpinnar och stoppa upp dem där dom hör hemma.
Whoops "fjolla" Tycker Vb.net är "kiss o bajs" :-)
Gossen RudaSv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Andreas: Kan inte mer än hålla med dig, och jag har lärt mig lite mer om specen för .NET. :) Bra krönika!Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
//AndreasSv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Som sagt, jag använder C# när jag får välja själv, men använder VB.Net när jobbet kallar. För oftast så är det VB-kod mina kunder önskar, och det kan jag leva med. VB.Net är ett underbart språk...
Jag kan bara instämma med kolumnförfattaren att vilket språk man väljer för .Net-plattformen är av ringa betydelse. Att välja .Net eller en annan plattform är en helt annan debatt...Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Jag skulle nog vilja säga att du och jag, till stor del, delar samma åsikter och bakgrund i frågan. Debatten om att välja .NET eller inte är lite svårare att föra då det, som du själv påpekar, finns purister som är svåra att överhuvudtaget kunnat övertyga om att något som inte har med deras egna val att göra kan vara bra. Min åsikt i debatten är; rätt verktyg för rätt jobb. Sen är jag personligen övertygad att den tid man lägger ner på att lära sig .NET aldrig kommer att kunna kallas bortkastad.
T.ex. (skippar "casen"...)
(vb.net)
<code>
dim a as string
dim b as system.windows.forms.form
dim c as system.drawing.graphics
dim d as integer
</code>
(c#)
<code>
string a;
system.windows.forms.form b;
system.drawing.graphics c;
int d;
</code>
Enligt mig så är det mycket enklare att hitta deklarationen i vb.net-koden då namnen står under varandra. i c#-koden måste man dock skutta en massa... :/
En annan sak som jag tycker är lite jobbig är alla { och } i c#, java, c++ etc. Visserligen väldigt logiskt, men så mycket jobbigare att hitta rätt i, speciellt om man inte har någon indentering på koden.
t.ex.:
vb.net
<code>
if bla then
for i = j to x
if i mod 2 = 0 then
do while v and b
i+=1
checkthat(i, j)
loop
end if
if blahaj then
end if
next
end if
</code>
c#
<code>
if(bla)
{
for(i=j;i<=x;i++)
{
if(!(i%2))
{
while(v&&b)
{
i++;
checkthat(i, j);
}
}
if(blahaj)
{
}
}
}
</code>
Om man skulle kastas in på någon rad i den koden så skulle det vara mycket lättare att identifiera ett block i vb.net-koden då start-block och slut-block alltid hänger ihop (precis som c#) men paret varierar beroende på om det är en if, en for, en while etc. I c#-koden är du helt ovetande om det eftersom att blocken inte är knutna på samma sätt.
Mina tankar om skillnadet, och varför jag vill använda vb.net. Självklart finns det fördelar med c# också, t.ex. ++ och --, möjlighet att skapa en property till en variabel direkt, större kontroll på loopar etc, men jag anser att nackdelarna gör vb.net till bästa .net-språket i _mitt_ fall, även om jag klarar av c# om jag måste.Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
De resonnemang du för fram är de vanliga man ser när folk med VB bakgrund tittar på C# och det har jag full förståelse för. Vill bara påpeka en sak, för andra som kanske läser denna tråden och står in för valet av .NET dialekt. Du säger "nackdelar" när du talar om dessa saker du finner jobbiga med C#, en nackdel är enligt mig ett lite starkt ord som skulle antyda på brister i C#. Istället för nackdelar skulle jag vilja säga "skillnader".
Tack för dina synpunkter, det var trevligt med lite konkreta exempel på vad du upplevde som avgörande moment vid valet av språk.Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
(hade dessutom skrivklåda förut)Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
T.ex. om man tvingas skriva något i notepad, på ett forum eller liknande. :)Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Dessutom så finns det ingen proffesionell programmerare som inte indenterar sin kod, oavsett verktyg.
vad gäller ditt variabel deklarations argument så gäller det ånyo bara för ostrukturerade programmerare, man ser ju själklart till att indentera även dessa för bättre överblick.
<code>
using System.Windows.Forms;
using System.Drawing;
string a;
Form b;
Graphics c;
int d;
</code>
(blir inte riktigt bra i det här forumet, men jag tror ni fattar poängen)
Personligen så började jag arbeta med VB.NET men gick gradvis över till C# och nu jobbar jag uteslutande i det.
Anledningen till det är många, för det första är C# mer konsekvent än vad VB.NET är, man får lätt en känsla av att "anything goes" när man kodar vb.net.
Vidare så är det väldigt enkelt för gamla VB programmerare att fortsätta koda i VB6 stil eftersom det finns mycket bakåtkompabilitet i vb.net, det resulterat lätt i att man inte fullt ut nyttja styrkan i .net.
Dessutom gillar jag att C# är mycket mindre pratigt än vad VB.NET är. "if(true){}" känns mycket renare och mer läsbart än "if true then end if".
Sen får vi ju inte glömma att C# har ett antal språk element och möjligheter som VB.NET faktiskt saknar. Tex operatörs överlagring.
Men den definitiva pushen som fick mig att gå över helt, var när Anders Hejlsber i en intervju på devx slapp ur sig ngt i stil med (inget exakt citat) -" internally at Microsoft vb is regarded as an entry level language wheras C# is more targeted towards proffessional developers, which will influence new language constructs in the future" ..
Tittar man på 2.0 så ser man precis det här beteendet dessutom ...Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
På det företag jag jobbar på har vi främst jobbat med vb6. Då programmet vi utvecklar började i liten skala och sedan har utvecklats till ett gigantiskt program där koden har blivit rena spagettin efter en mängd olika programmerare bestämde vi oss för att bygga om allt från början.
Att vi skulle börja med ett .NET språk var en självklarhet men sedan stod valet mellan vb.net eller C#. Vi bestämde oss för C# framförallt för att det ligger närmre de övriga programspråken, visual basic är ju lite av ett språk för sig. Dessutom kände vi att om vi nu skulle lära oss nåt nytt så kunde vi lika väl lära oss C# istället för vb.net eftersom vi ville ha "ren" kod då det finns risk att det blir en blandning mellan vb.net och vb6 då man kan lägga till referenser till vb6...Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Bland annat så gjorde vi en utvärdering för ett företag i Köpenhamn där de delade upp sin vb6 utvecklargrupp i två delar. De båda delarna delades upp så att kompetensnivån var jämn.
Grupperna fick en uppgift att lösa, den ena skulle lösa den i C# och den andra i VB.NET.
De fick 2 veckor på sig.
VB.NET teamet var klara på 1v och använde resten av tiden att vidareutveckla programmet med massa koola feutures, medans C# gänget aldrig hann klart.
Efter review av koden på de båda projekten så valde företaget C# av precis den anledningen som Jenny nämner.
VB.NET gruppen hade fortsatt att koda VB6 men i .net miljö, dvs de hade i flera fall inte använt sig av .nets styrkor utan lunkat på i gammla vanliga spår. C# gänget hade vänt och vridit ordentligt på språket och frameworket och eftersom allting var nytt för dem kände de inte igen någonting. Vilket tvingade in dem in .NET miljön på ett annat sätt. De observationerna gjorde att både vi och de var övertygade om att ska de gå vidare med .NET så var det bäst för dem att satsa på C#.Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Till att börja med så var frågan om hur man skulle få folk till att flytta till ett nytt programmeringsspråk inte någon stor fråga alls, jag skulle tom vilja sträcka mig så långt att det inte ens fanns med på planeringsstadiet eller på kartan. .NET fx härstammar från något som kallades WFC (Windows Foundation Classes om jag minns rätt). Dessa togs fram till J++ som tillägg till standard java klasser. Mannen bakom dessa var Anders Hejlsberg. Som ni säkert känner till blev det en konflikt mellan MS och SUN angående MS användning av Java. Inriktningen av MS java produkter och WFC tog en ny vändning hos MS som resulterade i C# och .NET fx.
Det är för mig totalt främmande att använda termen språkdialekter då man pratar om helt skilda programmeringsspråk. Då man pratar om C och C++ kan men eventuellt prata om dialekter men hela upplägget i artikeln kring programmeringsspråk och programmeringsdialekter känns fel.
Författaren skriver att: "En förenklad förklaring till detta är att .NET endast talar ett språk men kan hantera olika dialekter, med hjälp av vad som enklast kan beskrivas som tolkar"
Att .NET endast talar ett språk skulle ju isåfall vara i motsats till vad som är beskrivet i första stycket där det står att .NET är språkoberoende. Så här är det: .NET talar många språk (VB.NET, C#, MC++, J# från MS, ett 20-tal till från andra leverantörer), CLR'n talar ett språk nämligen IL. Det som kan liknas vid tolkar är ju förstås varje programspråk's kompilator.
Det finns en anledning till att det inte heter Common Dialect Specification ;-)
Vad jag vet har inte CIL blivit standardiserat, däremot är C# och CLI (Common Language Infrastructure) både godkänt av ECMA och ISO.
Författaren skriver: "Tyvärr ser man fortfarande platsannonser där man söker en C# programmerare, eller så söker man en Visual Basic .NET programmerare. För mig är detta helt oförståeligt..."
För mig är detta tvärtom väldigt förståeligt. Se bara på de postade inläggen, alla företag har valt ett programmeringsspråk. Varför? det vore ganska vanskligt att ha någon som satt och skrev sin kod i MC++ när resten av företaget skriver i VB.NET. Vem skall rätta den koden?
Normalt brukar man också arbeta med flera andra verktyg, tex dokumentationsverktyg som är anpassade för ett speciellt språk's syntax osv. Man vill helt enkelt standardisera sin utvecklingsmiljö på ett enhetligt sätt för att vinna i produktivitet.
allanSv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Kan inte mer än att säga att den till synes dåliga termonologin faller på att jag vare sig är direkt bekväm med, eller anser att det finns en tillräckligt bra, svenska ord inom IT ;)
Ang. frågan om hurvida valet av programmeringsspråk var en fråga eller inte så kan jag bara säga att detta är saker som MS Sverige upprepade gånger sa på sina seminarium när .NET kom på tapeten. Om detta enbart var ett sales-pitch med att säga saker som "Givetvis var utvecklarna bakom .NET väl medvetna om att utvecklare oftast inte vill byta från en miljö till en annan då man investerat stora mängder tid på att bli bra på den miljö man befinner sig i..därför..blabla..en plattform flera syntax bla bla" låter jag vara osagt - dock är det hört med egna öron :-D
C# må vara produkten av en MS vs. SUN fejd men vare sig VB.NET, MC++ eller JScript.NET är detta. Ber om ursäkt om du inte uppfattade valet av ordet "dialekt" som den metafor den var - och som verka har uppfattas av så många andra ... återkopplar till inledande argumentet om termonologi =)
Att tala om ".NET pratar flera språk" känns som att ge ett abstrakt ting en definition - till dagen så är det fortarande inte så många som kan beskriva vad ".NET" är .. .NET Framework är en annan sak .NET "visionen" är en helt annan. Om vi ska föra diskussionen på den nivån så vad är ".NET" (i folkmun) om inte CLR med tillhörande supportresurser ?
"Det som kan liknas vid tolkar är ju förstås varje programspråk's kompilator." ... Tryckfels-isse som varit framme här..detta skall givetvis vara med i CIL stycket och har försvunnit vid någon nattlig omarbetning av texten .. ska återinföras.
Samma sak med CIL.. det har givetvis inte standardiserats .. stycket omarbetades och standardiseringen blev kvar av någon anledning.
Sen till sista punkten - Det ÄR konstigt att företag söker en VB.NET kodare eller en C# kodare. Man bör söka en rutinerad och duktig .NET kodare och inget mer.. skillnaden mellan att sätta sig ner och skriva ett program i VB.NET eller i C#/MC++ är inte mer än ett par kvällars bläddrande i MSDN för att bli varm i kläderna. 9/10 av utveckling på .NET ligger utanför den valda syntax (dialek ;) man väljer. Det är för mig betygligt mer logiskt att söka en ".NET kodare med goda kunskaper inom WMI, Enterprise Sevices och att skriva custom .NET Remoting filters" än att söka en "VB.NET" kodare.
Skillnad var det förut när det var som natt och dag att skriva ett program i C++ eller i VB - då var det verkligen två helt olika förutsättningar. Microsoft själv brukar juh vara ganska glada för att visa "hur enkelt man kan konvertera ett Java program till J# sen när man är varm i kläderna så kör man vidare över till VB.NET/C#" .. syftet med denna typen av demo? Jo "se så enkelt ni kan gå från syntax till syntax" (om vi tittar bort från det uppenbara "byta platform superenkelt" budskapet) =)
Den rekryterare som lägger vikt på om jag är en duktig VB.NET kodare eller C# kodare kommer enbart att visa att han inte alls vet vad han frågar, han vet bara att företaget har valt ett av dem för sin utveckling, men inte mer än så.
Tack för din feedback - den är värdefull och jag hoppas inte mina kommentarer som jag skriver nästan kl 3 på natten, kommer uppfattas som agressiva eller stötande för det är definitivt inte min mening =)
Natti!
Plötsligt blir CLI en integrerad del av C++ och man kan blanda C++ och CLI funktioner som man vill utan en massa konstiga "__gc" etc.
http://anubis.dkuug.dk/jtc1/sc22/wg21/docs/papers/2003/n1557.pdfSv: Vilket .net-språk skall jag välja?
MFC är till VC++.
Jo alla språken är en konsekvens av detta. Dvs när man kom underfund med att det nya ramverket kunde/skulle användas av alla programmeringsspråken så fick respektive team snabbt se till att bli kompatibla mot .NET fx. Vissa kanske kommer ihåg att till den första betan som släpptes fanns det nästan inga VB.NET exempel och flera undrade om vi skulle överge VB. Anledningen var att VB teamet jobbade vidare med VB7 som byggde på COM och snabbt fick göra ändringar, därmed blev dokumentation nedprioriterat.
<Ber om ursäkt om du inte uppfattade valet av ordet "dialekt" som den metafor den var/>
Jo jag uppfattade din metafor och det var just den som gjorde att din artikel blev lite "fuzzy".
<Att tala om ".NET pratar flera språk" ..../>
Kan vi enas om: Man kan använda flera programmeringsspråk för att programmera mot .NET fx?
Angående anställning av utvecklare antar jag att vi har olika åsikter om det. Jag träffar 3-4 företag i veckan. När jag ser hur mycket tid och kraft dom lägger ner för att standardisera och strömlinjeforma sina utvecklingsteam så förstår i alla fall jag varför dom söker utvecklare som är duktiga på ett visst programmeringsspråk.
Jag tycker din artikel var bra (vilket kanske inte framgick). Du fick med dom ingående delarna för hur språkoberoendet fungerar i .NET. Jag tyckte bara att du komplicerade det lite för läsaren när du började prata om dialekter (även om det kanske var en metafor :-))
Jo alla språken är en konsekvens av detta. Dvs när man kom underfund med att det nya ramverket kunde/skulle användas av alla programmeringsspråken så fick respektive team snabbt se till att bli kompatibla mot .NET fx. Vissa kanske kommer ihåg att till den första betan som släpptes fanns det nästan inga VB.NET exempel och flera undrade om vi skulle överge VB. Anledningen var att VB teamet jobbade vidare med VB7 som byggde på COM och snabbt fick göra ändringar, därmed blev dokumentation nedprioriterat.
<Ber om ursäkt om du inte uppfattade valet av ordet "dialekt" som den metafor den var/>
Jo jag uppfattade din metafor och det var just den som gjorde att din artikel blev lite "fuzzy".
<Att tala om ".NET pratar flera språk" ..../>
Kan vi enas om: Man kan använda flera programmeringsspråk för att programmera mot .NET fx?
Angående anställning av utvecklare antar jag att vi har olika åsikter om det. Jag träffar 3-4 företag i veckan. När jag ser hur mycket tid och kraft dom lägger ner för att standardisera och strömlinjeforma sina utvecklingsteam så förstår i alla fall jag varför dom söker utvecklare som är duktiga på ett visst programmeringsspråk.
Jag tycker din artikel var bra (vilket kanske inte framgick). Du fick med dom ingående delarna för hur språkoberoendet fungerar i .NET. Jag tyckte bara att du komplicerade det lite för läsaren när du började prata om dialekter (även om det kanske var en metafor :-))
Först och främst: jag tror att all kritik är bra kritik så jag har inte känt dina kommentarer som något påhopp eller likande. Jag är tacksam när det kommer riktagkritik då jag anser att enbart med hjälp av kritik kan vi förbättra oss själv. Jag ser gärna att någon påpekar detta så jag kan t.ex välja bättre ord när jag försklarar för nästa person om hur det hänger ihop - detta kommer självklart få mig att tänka en gång extra på ordval när jag får frågan =)
>> Man kan använda flera programmeringsspråk för att programmera mot .NET fx?
Givetvis =)
>> Angående anställning av utvecklare antar jag...
Hmm jag börjar tro att vi står och håller i två olika ändar av samma snöre, så att säga. Jag håller med dig till punkt och pricka om varför man vill använda ett visst språk. Det är ett måste att använda ett och samma språk inom ett och samma företag/koncern av flera anledningar (som vi båda troligen känner till, granskningar, legacy, metrics mm).
Vad jag däremot inte anser är "korrekt" är att explicit söka en VB.NET kodare, det är att lura sig själv lite när man söker folk. I grund och botten måste anställningen rota sig i att man är en jäkel på .NET Framework programmering .. sen att man kan vb.net .. låt oss säga att jag skulle söka en tjänst där de söker VB.NET folk och jag brukar använda mig av C# normalt. Det skulle inte ta mig mer än ett par kvällar att läsa på syntaxen för VB.NET och kunna passa in på företaget och deras standarder utan problem.
Annorlunda hade det varit om jag kunnat VB.NET syntaxen in och utan men inte har de erfarenheten om själva .NET Framework som faktiskt skulle behövas... det läser man inte till sig på ett par kvällar.
Skillnaden för mig är att söka en "VB.NET programmerare för att.." eller "En .NET programmerare för att .... till ett företag där man använder VB.NET som utvecklingsspråk". Ser du skillnaden var fokus ligger? Så jag tror vi menar samma sak men har formulerat det olika helt enkelt. Det var detta jag menade med att "9/10 av .NET utveckling ligger utanför syntaxen". =)
Testet som Patrik nämnde är dock intressant men jag saknar underlag om hur testet skulle genomföras. Var det viktigaste att komma med en lösning inom en viss tid eller var det viktigaste att lära sig VB.NET´s styrka? Om lösningen var viktigast så lyckades dom eftersom dom vara klara inom utsatt tid. Om VB.NET´s styrka var det viktigaste så har dom inte hört frågan.
Jag snurrar vidare med VB.NET men det händer även att jag använder C#. Tycker att VB är lättare att läsa men detta är min personliga åsikt och grundar sig nog mycket på gammal vana.
/JanneSv:Vilket .net-språk skall jag välja?
Nja, det säger mer om personen i fråga.... ;-)Sv:Vilket .net-språk skall jag välja?
Javisst jag är sån, helt klart. Det erkänner jag. Och med tanke på det så är jag nog inte den enda som är sån ;)
Därför valde jag det språk som var så olik som det jag kunde innan när jag började :)Sv:Vilket .net-språk skall jag välja?
{
;
}
stup i kvarten (eller snarare i sekunden)
än att slippa göra det.
Prova själv att trycka { ; } sjuhundrafemtiåtta gånger i rad,
följt av en paus där du gör ingenting lika länge. :)
Detta kan väl ingen vettig människa argumentera emot.... ? :)Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
följt av en paus där du gör ingenting lika länge. :)
Det blir fler tangenter, men Alt Gr får vila sig...
/mickeSv:Vilket .net-språk skall jag välja?
Sv:Vilket .net-språk skall jag välja?
följt av en paus där du gör ingenting lika länge. :)</b>
Det behöver man faktiskt inte skriva i VS!
Om jag skriver If A=1 å <enter> i VB-editorn
får jag automatiskt "Then
End If"
Men även om jag hade behövt skriva det hade det gått snabbare menar jag: man har ju händerna på de vanliga bokstavstangenter och de går mycket snabbare att använda dem än Alt+7, Alt+0, shift+,
osv.Sv: Vilket .net-språk skall jag välja?
Visual Assist är en extra intellisense-del skulle man kunna säga. Den som prövat programmet kommer aldrig vilja köra utan det igen.