Hej alla, Johan, Har samma trubbel med en webservice. Jag blev lite konfundersam på att ni hade problem med åäö då dessa ingår i UTF-8 så jag skrev en WebService i sin enklaste form Från ASP.NET fungerar det klockrent precis som du skriver. Andreas H, En tanke.. vad händer om du provar att sätta din response encoding till <b>iso-8852-1</b>, samt på ASP sidan som du anropar din WebService ifrån så ser du till att du harProblem med encoding
Har satt upp en webservice som tar emot en sträng som ett argument. Internationella tecken blir dock skräp någonstans på vägen.
Exempel.
"Detta går upp för polisen samt större delen av biopublikens"
Enligt avsändaren är strängen är encodad med UTF-8.
Hur gör jag för att ta emot strängen med fungerande åäö?
/JohanSv: Problem med encoding
Prova att tvinga in UTF-8 som encoding (men jag har för mig att det ska bara det som default) genom att ändra i din Web.config.. har för mig att du skall lägga till
<globalization requestEncoding="utf-8" responseEncoding="utf-8" />
Det finns andra kod baserade sätt att tvinga om response/request encoding också men om minnet inte sviker mig så får man lite prestanda förlust/Skalbarhets problem.
//AndreasSv: Problem med encoding
Kör webservicen från klassisk ASP.
Tar emot data från ett HTML <FORM> som jag testade både method="POST" och "GET" med och utan enctype="UTF-8" i min web.config är redan globalization satt att tvinga encoding till UTF-8 (default)...
Nån som har mer input?Sv: Problem med encoding
public class Service1 : System.Web.Services.WebService
{
public Service1()
{
}
[WebMethod]
public string HelloWorldSwedish()
{
return "Hallå världen!";
}
}
Skapade ett projekt till på datorn (ASP.NET) och skapade en Web Reference till min lokala webservice som jag sen anropade
private void Button1_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
SwedishEncodingWS.Service1 ws = new
SwedishEncodingWS.Service1();
Label1.Text = ws.HelloWorldSwedish();
}
Mycket rikigt så fungerade den felfritt, utan att behöva ställa om så mycket som en enda inställning få UFT-8 är default. Ni får nog specificera lite mer detaljer kring den kod och miljö ni använder er av när problemen inträffar.
//Andreas
Sv: Problem med encoding
Mitt problem dyker endast upp i fallet med klassisk ASP...Sv: Problem med encoding
Han kör via ASP och ASP .Net, vanliga ASP kör inte UTF 8.
Vad man bland annat kan göra är att ersätta alla åäö med ä eller vad de nu är, kan dem inte i huvudet.
Mvh JohanSv: Problem med encoding
<head>
<meta name="charset" content="iso-8852-1">
</head>