Jag behöver kunna skicka iväg ett epost meddelande i mitt java program! Hej Tycker man ska försöka själv först och främst. Sedan när det går åt pipan eller om dylikt så postar man lite kod och frågar hur man ska komma vidare eller varför det blir som det blir. Hej Sky Tjena B# varför inte bara dela med sig av det man vet? Vilken attityd... Du har ju inte givit oss något problem att hjälpa dig med. Just nu vill du ju att vi ska göra ett helt program åt dig. Titta på länken du fick och försök själv. Vi hjälper dig när du fastnar på något. Hej Det här med JavaMail, jag får det inte riktigt att fungera. Hej Jag är mycket okunnig beträffande mailserver, jag har ingen lokal, Är hosten: hejhop.se Kolla upp vad ip-adressen är till din mailserver... är inte min ip adress i det här fallet www.goteborg.se? Troligen är mailservern mail.goteborg.se eller smtp.goteborg.se i det fallet.Skicka epost med Java
Någon som har gjort detta eller vet hur man kan göra?Sv: Skicka epost med Java
Gillar egentligen inte detta med http-länkar som hjälp men jag använde denna själv för ett tag sedan (har inte tillgång till min source) och fann den mycket bra och jag löste mitt problem.
http://java.sun.com/developer/onlineTraining/JavaMail/
Mvh
/B#Sv: Skicka epost med Java
Sv: Skicka epost med Java
Instämmer helt, det känns lite konstigt om "scopet" blir för stort i det man försöker hjälpa till med.
Men man kan ju alltid låta bli att svara :-)
Hehe därför brukar jag posta länkar till tutorials eller andra bra tips så man får tänka själv och jobba sig fram.Sv: Skicka epost med Java
det effektivisrar ju för oss alla, det är ingen skolbänk jag sitter i, jag vill bara ha mitt problem löst!Sv: Skicka epost med Java
Sv: Skicka epost med Java
Inte min mening heller men som sky skrev så är det bra att göra ett försök själv först och självklart hjälper vi ju till i den mån vi kan, det är ju därför vi är med här. Delad glädje är dubbel glädje, delad kunskap är halva tiden :-)
/B#
PS
Hur gick det me mailskickandet, har du någon kod som strular?
DSSv: Skicka epost med Java
jag har installerat javamail och lagt mail.jar och activation.jar i min lib/ext
Jag försöker köra demo programmet msgsend för att se om det fungerar.
Jag kan kompilera utan problem, men inte köra det.
Kör jag det via komandopromten får jag felmeddelandet:
Error in thread "main", no class definition found javax/mail/message
Kör jag det via JCreator så startar det men skickar inget mail!
Jag har det här med email lite oklart för mig, måste jag sitta på en mailserver för att det skal fungera?Sv: Skicka epost med Java
I första fallet så hittar den ingen klass med en mainmetod alternativt ingen klass över huvud taget.
I andra fallet
Jo, nu skall vi se hur det var...
// Setup mail server
props.put("mail.smtp.host", host);
I exemplet är host en variabel innehållande ip-adress på den mailserver du kör emot.
Har du satt upp en på din egen dator så är det ju 127.0.0.1 eller localhost
I det fallet jag byggde lösningen var det en mailserver på LAN-et och jag har för mig att den var satt till att tillåta relaying för att det skulle fungera.
Om du kollar under Introduction och Reviewing related Protocols så står det en del som kan vara hjälp på vägen
HTH
Jag sitter på ett nätverk som jag antar sitter ihop med mailservern,
vad för uppgifter behöver jag för att kunna koppla upp mig mot den?
Skall host vara en sträng eller är det en egen typ?Sv: Skicka epost med Java
om emailadresserna som finns där slutar på @hejhop.se ??Vad är fel i följande program (JavaMail)
public class MailExample {
public static void main (String args[]) throws Exception {
String host = "www.goteborg.se";
String from = "test@goteborg.se";
String to = "abrakadabra@hotmail.com";
Properties props = System.getProperties();
props.put("mxxis.goteborg.se", host);
Session session = Session.getDefaultInstance(props, null);
MimeMessage message = new MimeMessage(session);
message.setFrom(new InternetAddress(from));
message.addRecipient(Message.RecipientType.TO, new InternetAddress(to));
message.setSubject("Hello JavaMail");
message.setText("Welcome to JavaMail");
Transport.send(message);
}
}
Jag får felmeddelande: Could not connect to SMTP host..
nested exception is Connection timed out
Ska host name kansek vara något annat?
Sv: Vad är fel i följande program (JavaMail)
/EmmaSv: Vad är fel i följande program (JavaMail)
Sv: Vad är fel i följande program (JavaMail)
Kika i outlook (eller vad du använder) vad du har för SMTP-server inställd och prova med den.
/Per-Erik