Har kört fast lite. hmmm, jag hade ett liknande problem för ett tag sen, inte riktigt men nästan. jag gjorde en betydligt krånligare lösning men om det inte är överdirvet många rader så borde du väl kunna loopa igenom två gånger. Första gången har du skapat en hashtable som samlar ihop alla unika PropNames och andra gången börjar du fylla på värdena. Jo, lite idéer, tack. Iofs, om du bara har 20 webprops så kanske du kan skapa en tabell med alla de sedan lägger du till varje header som används i hashtable, sen kan du ju bara gömma de kolumner som inte finns med i hashtablen. Men det var kanske det du menade ovan... Ja, det var ungefär så jag menade. Det är bara ca 20 webprops idag men det kan läggas till nya så i så fall skulle jag nog plocka ut de webprops som finns med för de artiklar som skall visas. Funderar, är det någon som ser om det finns möjlighet att ta fram detta som en SQL-sats istället?Knepigt presentationsformat
Jag har följande tabeller:
<code>
Articles
--------
ID
Description
Model
EAN
WebProps
-----------
ID
PropName
SortOrder
rlnArtWebProps
-----------------
ID
ArtID
WebPropID
PropValue
</code>
En article kan ha x antal WebProps kopplade till sig och det finns ca 20 WebProps.
Nu ska jag göra en tabell (DataGrid, DataList, Repeater) av detta som ser ut ungefär så här
<code>
Description Model EAN PropName PropName PropName PropName PropName PropName
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
ABC1 Prod1 123 14 Plastic G Steel
ABC2 Prod2 345 73 Plastic N Y
</code>
Med andra ord så skall de WebProps som finns kopplade till artiklarna visas i Headern och sedan skall värdena komma på rätt plats.
Jag har inte lyckats få ihop en SQL-sats som plockar ut all data på rätt sätt utan är inne på att detta måste lösas i koden.
Den lösning jag fått ihop bygger på att man plockar ut WebProps från den första produkten för att skapa headern men det innebär att om en artikel saknar ett WebProps-värde så förskjuts de övriga propvärdena och hamnar under fel rubrik, så det är ingen bra lösning.
Några förslag?Sv: Knepigt presentationsformat
En annan lösning är ju att göra en hashtable som lagrar hela tabellen. Gå igenom första raden, gör nycklar för varje header, lägg till en lista under varje nyckel, lägg till varje värde i resp. lista.
Nu kommer det som förmodligen tar tid. För varje ny rad måste du ju lägga till en position i alla listorna, du måste ju även komma ihåg vilken position du är på så att du kan stoppa in värdet på rätt plats.
Ger dig kanske lite idéer iallafallSv: Knepigt presentationsformat
Problemet är dock att jag måste förbereda för att det kan bli många rader, allt från ett par stycken till ett par tusen.
En fundering jag har är att plocka ut alla WebProps för sig och sedan matcha artiklarnas WebProps med en nyckel, som du föreslår.Sv: Knepigt presentationsformat
Sv: Knepigt presentationsformat
Sv: Knepigt presentationsformat