Hej! Skriv Jag har tagit SQl strängen och kört dsirekt i proceduren i SQL servern och då gick den igenom utan problem Det är inte så att du fattas ett mellanslag mellan sp namnet och parametrarna i och med låter inttressant Andreas. Kan du för klara mer? Något sånt här: ok.. jag förstår hur den fungerar....Problem med en stored procedure i VB
Nu tänkte jag använda min första procedur i min SQL server, men jag har fått lite problem...
Här är proceduren
<code>
create procedure CreateContact
@custidnr bigint,
@fname varchar(30),
@lname varchar(30),
@phone varchar(15),
@mobilephone varchar(15),
@email varchar(50),
@defaultcontact int,
@regtim datetime,
@systememail int
AS
set nocount on
Insert into ContactPerson (
custidnr,
fname,
lname,
phone,
mobilephone,
email,
defaultContact,
regtim,
systememail)
VALUES (
@custidnr,
@fname,
@lname,
@phone,
@mobilephone,
@email,
@defaultcontact,
@regtim,
@systememail)
GO
</code>
här är min vb kod
<code>
strSplit = Split(Combo1.Text, " - ", 2)
SQL = "" & CLng(strSplit(0)) & ",'" & Trim$(Text1(1)) & "','" & Trim$(Text1(2)) & "','" & Trim$(Text1(3)) & "','" & Trim$(Text1(4)) & "'," & _
"'" & Trim$(Text1(5)) & "'," & Check1(0).Value & ",'" & Now & "'," & Check1(1).Value & ""
'MsgBox SQL
Set rst = con.Execute("CreateContact" & SQL)
</code>
felet jag får när jag kör den är
"Line 1 Incorrect syntax near ",".
är det någon som ser ett fel direkt? För jag tycker att allt ser rätt ut :-)
/PhinalaSv: Problem med en stored procedure i VB
<code>
debug.print SQL
</code>
före
<code> Set rst = con.Execute("CreateContact" & SQL)
</code>
och titta i immediate window längst ner vad det är för att se vilka parametrar du skickar in.
Testa att klistra in dessa parametrar i query analyzer (om du jobbar mot sql)
och kör för att se vad som händer
(eller sätt en breakpoint före execute och skriv <code>?SQL</code> i immediate window och tryck enter
när du kommer till breakpointen)Sv: Problem med en stored procedure i VB
Här kommer resultatet:
2,'SCAS','ASDAS','asdas','asd','asd',1,'2004-07-02 11:36:17',1
och jag ser inget fel iden
Detta är konstigt ??
/phinalaSv: Problem med en stored procedure i VB
<code>Set rst = con.Execute("CreateContact" & SQL)</code>
så att det blir
<code>CreateContact2,'SCAS','ASDAS','asdas','asd','asd',1,'2004-07-02 11:36:17',1</code>Sv: Problem med en stored procedure i VB
/phinalaSv: Problem med en stored procedure i VB
<code>
Dim cmd As ADODB.Command
Dim con As ADODB.Connection
Set con = New ADODB.Connection
con.Open ">>>Din anslutningssträng<<<"
Set cmd = New ADODB.Command
Set cmd.ActiveConnection = Con
cmd.CommandType = adCmdStoredProc
cmd.CommandText = "CreateContact"
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@custidnr", adBigInt, adParamInput, , strSplit(0))
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@fname", adVarChar, adParamInput, 30, Text1(1))
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@lname", adVarChar, adParamInput, 30, Text1(2))
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@phone", adVarChar, adParamInput, 15, Text1(3))
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@mobilephone", adVarChar, adParamInput, 15, Text1(4))
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@email", adVarChar, adParamInput, 50, Text1(5))
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@defaultcontact", adInteger, adParamInput, , Check1(0).Value)
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@regtim", adDate, adParamInput, , Now())
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@systememail", adInteger, adParamInput, , Check1(1).Value)
cmd.Execute
Set cmd = Nothing
con.Close
Set con = Nothing
</code>Sv: Problem med en stored procedure i VB
Tack för hjäläpen
/phinala