Hej! Har du några krav på pris, prestanda? Vad är det för typ av applikation och vad ska den göra? Såna frågor får man väl ställa sig?! En fråga = en tråd, endast denna tråden i fortsättningen eftersom den har flest svar kanske...? Här finns mitt svar: http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=147409. Helt rätt Johan! Jag flyttade tråden själv. Men gud vilken tråd skall man svara i? ;-) Tack! Hej, Nils, Eftersom jag hade tråkigt så kollade jag upp Nilklas. Oracle - har haft transaktions stöd sen lång tid tillbaka Funderat på att använda XML istället? Då behövs inte ens en separat databas. Kan fungera bra för en enda tabell, men att köra JOIN och är litet besvärligare. MySQL har libmysqld som man kan kompilera in i en applikation och då behövs ingen separat databasserver. Johan:Råd sökes angående val av databas
Jag har fått i uppdrag att bygga en applikation i C#. Till denna applikation skall jag ha en databas som skall med programmet. Programmet skall byggas så att man kan lägga allt på en cd skiva och sälja skivan. Sedan skall man enkelt kunna installera den.
Jag föredrar att jobba Stored procedures och med relationer.
Frågan jag har är vilken databas skall jag använda. Det finns en massa olika typer. Helst så skulle jag vilja ha en miniSQLServer som man kunde skicka med programmet.
så frågan är Vilken databas lämpar sig bäst för denna typ av program och vad gäller för licensen.
jag är oerhösrt tacksam för alla förslag
/TyronneSv: Råd sökes angående val av databas
/MattiasSv: Råd sökes angående val av databas
/JohanSv: Råd sökes angående val av databas
Applikationen är ett form av säljstöd och skall installeras på flera datorer. DVS varje dator lever sit eget liv. Kravet är att den skall fungera på en lapptop eller stationär dator.
Pris: Tja helst skall den ju inte kosta någon ting. och man skall kunna använda den fritt, men sedan har ju kvalite och driftsäkerhet en del att säga till om.
Min tanke är att uppdateringarna skall ske via en patch motsv. OCh skulle det ske en uppdatering av database så skall den göra det med. Dvs lätt att adminsitrera och uppdatera.
Jag vet att vissa system använder FoxPro men jag har ingen erfarenhet av den. Det bästa vore nog att slippa installera en tjänst utan köra på en fildatabs, men går det att använda stored procedures i Fox pro och är det en licensavgift på den
/TYronneSv: Råd sökes angående val av databas
Dina krav släcker du enkelt med MSDE vilket ger dig en bra installation som du kan slänga på en CD, den ger stöd för SP m.m. och det bästa med allt man kan se den som en mini sql precis som du vill ha det ;-)
Vet att du redan fått MSDE som ett svar, men tänkte fylla på att jag tror den passar dina krav bra.
Mvh JohanSv: Råd sökes angående val av databas
Då får jag helt enkelt ta en närmare titt på den
Tack för hjälpen
PS! Jag stängde faktiskt den andra tråden. :-)
/TyronneSv: Råd sökes angående val av databas
Du kan ta en titt på postgres (http://www.postgresql.org/). Har bara tidigare fungerat på Linux men från version 8 även på Windows. Helt open source och kostar alltså inte ett öre. Den byggs under BSD licens så det går alltså bra att skeppa den med komersiella program utan att betala något.
Eller kan du ta en titt på SQL Express Edition (http://lab.msdn.microsoft.com/express/sql/) från Microsoft som också ska vara gratis.
Lycka till
/NilsSv: Råd sökes angående val av databas
MSDE är så gott som gratis, finns några licensregler man bör ha i huvudet, detta finner man under
http://www.microsoft.com/sql/msde dock är ju SQL Express 2005 bara en Beta och inget jag skulle rekommendera i skarpa produkter. Sedan får man inte nyttja dessa betor vid live förfarande utan godkännande eller via ett licens avtal. Men så fort Express blir en final är det bara att tuta och köra :-)
Har inte hunnit titta så mycket på den men det jag sett är helt underbart. Kan nog bli en bra SQL light server.
Klarar postgres av Stored procedurer och transactionsstöd?
<b>Klarar postgres av Stored procedurer och transactionsstöd?</b>
och fann följande:
http://www.postgresql.org/docs/7.4/interactive/rules.html
De verkar ha något som påminner om stored procedures, men som enligt dem själva är mycket mer kraftfullt.
Och transaktioner verkar det stå om överallt på deras sida, så det antar jag... =)Sv: Råd sökes angående val av databas
Ok :-) har inte kollat själv dörför undrade jag. Dock skall man i sql 2005 kunna skriva frågor direkt i .Net språken detta skall gåp 1000% snabbare än en SP enligt MS, men ja vem vet, återstår att se
när allt är klart...
SQL Server - har haft transaktions stöd sen lång tid tillbaka
Postgre - har haft transaktions stöd sen lång tid tillbaka
MySQL - är den sista som fick transaktionsstöd
Access - undvik att använda om du inte måsteSv: Råd sökes angående val av databas
Sv: Råd sökes angående val av databas
Sv: Råd sökes angående val av databas
Licens: GPL eller annan. Om du använder GPL för ditt eget program, kan du använda MySQL fritt. Annars måste du köpa en licens.Sv: Råd sökes angående val av databas
skall gåp 1000% snabbare
ehh... var har du läst detta?????
/Kalle