Har tänkt lägga till en funktion på en site så användaren själv styr önskad teckenstorlek. Hur löser man bäst detta? Du kan väl typ skriva så här Sätt inte en absolut teckenstorlek! Det finns i Internet Explorer en funktion för att ställa in teckenstorlek (Visa -> Teckenstorlek). Den fungerar inte om man t.ex. anger en teckenstorlek i px. Jag använder inte fasta mått för teckensnitt på någon sida jag bygger idag. Sidan fungerar utmärkt att ändra teckenstorleken i själva webbläsaren så som du nämner, men ur pedagogisk synvinkel är det bra att även erbjuda en funktion för detta. Varför inte en enkel instruktion istället? För det första är det där överarbete, för det andra så finns det redan inbyggt i 99% av webbläsarna, för det tredje är det mest korrekt att köra på den inbyggda. Dublett; ni får ursäkta min internet explorer. Den fick för sig att ansluta till google-servern och posta inlägget så jag fick krångla ett tag medd f5 + enter för att få den att posta... Onkelborg: Du har en poäng där... Den bästa lösningen är då kanske att ha relativ textstorlek samt erbjuda en möjlighet att ändra storlek via knappar (samtidigt som man ger info om hur man bättre ändrar textstorlek). Finns det inget sätt att ange en "basstorlek" som man sedan bygger på med relativa storlekar i för hållande till bosstorleken? Jovisst. Hm... Är det möjligt att stoppa bas-storleken i sidan och sedan länka css-filen? Om man sätter storleken för body så...? Perfekt! :) Håller på att trycka in det här på den sidan jag håller på me nu :) Ett problem jag stött på är att på vissa datorer vill inte nya style-filen laddas förrän man kört uppdatera knappen. Är detta ett problem man bara få acceptera och upplysa användaren om? låter som ett cache problem, för att få klarhet rekommenderas att du använder Live HTTP headers extensionen till Firefox (eller nåt annat med liknande funktionalitet) så ser du i alla fall vad hur servern tycker att css filen bör cachas.. Kanske nåt i denna stilen kan vara av intresse? Suveränt var min första tanke. :) <html> Enklaste å bästa är: Det fungerade inte i Firefox eftersom det inte får vara något mellanrum mellan mätetalet och måttet. Ändrar man tillErbjuda olika teckenstorlekar
En tanke jag har är att göra tre olika css-filer och sedan med asp styra vilken av de tre som ska användas på sidan. Är det en bra lösning, eller finns bättre?
Hur blir det om man har allt i en enda style-fil med .asp ändelse så den genereras fram med olika fontstorlekar beroende på användarens val? Kan det bli problem då med att style-filen cachas hos klienten så ändringar man gjort inte slår igenom?Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
<style type="text/css">
body { font-family: verdana; font-size: <% Session("FontSize") %>; background: <% Session("background") %>; }
</style>
Du förstår säkert.
/edit.
Ursäkta, jag läste visst inte allt :S
Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
Jag har sett en trend under senare år, där man sätter absoluta teckenstorlekar, men i stället har knappar för olika storlekar. Varför gör man så när man lika smidigt kan låta teckenstorleken vara relativ och låta besökaren sätta den storlek han vill ha?
Bygg i stället en webbsida som anpassar sig efter den teckenstorlek som besökaren har valt.Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
Här ett utdrag ur dokumenation från Statskontoret:
"Många användare förstår inte att de kan ändra inställningar i sin webbläsare. Många vågar heller inte göra ändringar, då de är oroliga för att de ”ska förstöra något” som kanske försvårar eller gör det omöjligt att använda programmet."
Det jag planerade var i så fall att göra flera olika stilmallar med olika dynamiska mått.Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
Jag vet inte vad du tror men det tar inte många sekunder att lära någon i en enkel text att ändra text-storleken i webbläsaren, tar kanske 4 gånger så lång tid som att trycka på en länk och ladda om hela sidan (samt om saker redan är cachade så blir det dubbelt etc.)Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
Håller till fullo med dig i sak, men kan man t.ex. som en myndighetshemsida som strävar mot tillgänglighet köra med de argumenten?
En teoretiskt tant Agda 62 år ser lite dåligt och vill ha större text. Att ändra någon inställning uppe i programmenyn låter krångligt så hon kanske släcker ned sidan istället. Eller så lyckas hon ändra inställningen, men tre dagar senare när hon nästa gång surfar har hon glömt detta och förstår inte alls varför texten på en helt annan hemsida plötsligt har blivit alldeles för stor.
En privat hemsida kan strunta i Agdas problem, men som myndighet måste man sträva mot att verkligen ALLA är potentiella besökare. Så vad är mest "rätt" att göra?Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
Själv sätter jag t.ex. "x-small" som bas och kör sedan procentsatser på resterande klasser i css-filen.Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
<html>
<head>
<Script Language="Javascript">
function ZOOM()
{
if (document.body && document.body.style && typeof document.body.style.zoom != "undefined")
{
if (document.body.style.zoom=="100%")
document.body.style.zoom = "100%";
else
{
document.body.style.zoom = "125%";
//alert('');
}
}
}
document.onclick=ZOOM;
</Script>
</head>
<body >
<input type="button" STYLE="background-color:blue; width:200px; height:30px; color:yellow;" value=" För större text klicka på knappen"></A>
<input type="button" STYLE="background-color:blue; width:250px; height:30px; color:yellow;" value=" Ännu större, klicka i texten"></A>
<br><br>
<div onclick="this.style.zoom='115%' " ondblclick="this.style.zoom='100%' ">
Om detta syns dåligt, klicka <br>
Om detta syns dåligt, klicka <br>
Dubbelklicka åter för att återställa <br>
Dubbelklicka åter för att återställa <br>
</div>
</body>
</html> Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
Men när jag testkörde i Mozilla Firefox hände tyvärr inget... :(
Är style.zoom en explorer-specifik grej eller?Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
<head>
<style>
body{
font-family:Arial;
font-size:14px;
color:blue;
}
.text {width:120px;}
</style>
</head>
<body>
<form>
Välj textstorlek här
<br>
<select class=text onchange="body.style.fontSize=this.options[this.selectedIndex].text">
<option selected>12 px</option>
<option>15 px</option>
<option>18 px</option>
<option>21 px</option>
<option>24 px</option>
</select>
</form>
Detta kanske kan va nåt för den synsvage?
<br>
Bara att ange önskad storlek i options. Hur många som helst!
</body>
</html>
Fler exempel här
http://oregonstate.edu/cws/tutorials/scripts/my-textsize
Ännu fler här
http://www.kissysoftware.com/asp/magnify.html
Hur det funkar i andra läsare än IE vet jag dock inte då jag bara använder just IE.
Annars så kan man söka med orden "magnify page". eller kanske "rezise page".
Jag är ganska säker på att det finns en massa script som förstorar sidinnehållet.Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
Sätt em-storlekar på allting. Använd 1em för normalstor text.
Sedan på body eller på html-taggen sätt man en "fast" storlek (dvs. small, large, x-large etc.)
Den kan man sedan ändra om man vill med t.ex. document.body.style.fontSize = "small"; eller liknande.Sv: Erbjuda olika teckenstorlekar
<code>
<select class=text onchange="body.style.fontSize=this.options[this.selectedIndex].text">
<option selected>12px</option>
<option>15px</option>
<option>18px</option>
<option>21px</option>
<option>24px</option>
</select>
</code>
eller till
<code>
<select class=text onchange="body.style.fontSize=this.value+'px'">
<option value="12" selected>12 px</option>
<option value="15">15 px</option>