Jag vill göra ett script där besökarna får lägga till en valfri länk. Jag vet att det finns massor med ställen som man kan ladda ner detta script på men jag vill själv lära mig att göra det från grunden. Är det någon som vet om någon hemsidan tar upp detta som visar steg för steg hur man gör en sådan applikation? OBS att jag vill göra det i asp.net Det bästa är om du vill lära dig att ta flera olika färdiga script och ser hur de har löst problemet. Sen gör du det på din sida så som du vill ha det. Fredrik, Nej du missförstod mig. Jag menar att vem som helst ska kunna lägga till en länk på en sida på hemsidan. Så att man skriver in namnet på hemsidan och urlen och sedan "submit" och då ska denna länk läggas till på sidan. Se denna sida för ex. www.gouw.nu Jag undrar om du verkligen förstår vad jag är ute efterLägga till länkar
Sv: Lägga till länkar
Sv: Lägga till länkar
När du säger script och ASP .Net, syftar du på java script då?
Eller är ordet taget efter vanliga ASP med sitt VbScript?
ASP .Net är egentligen bara ett ramverk som sköter kod i webbbaserad miljö, det som förr var script är egentligen mer eller mindre ett .Net språk som nyttjar ASP .Nets APIer för att utföra rutiner.
Vad jag antar att du vill göra (om jag inte är ute och cyklar, säg till i så fall) är att en användare skall kunna lägga till en länk i en text?
Det första är då att först förstå hur ASP .Nets arkitektur är uppbyggd med controller m.m. sedan förstå det .Net språk du vill använda och de APIer samt klasser ramverket har. Därefter bör du lätt kunna göra exakt det du är ute efter. För det du antagligen vill göra är faktiskt rätt enkelt och grunläggande om jag inte missförstått dig.
Att lägga till en länk på en sida kan du göra på flera sätt. Ett sätt är att skapa en textbox men texten på länken (om du vill ha en text som man trycker på, typ "> Läs Mer här!") sedan en textbox där man fyller i själva urlen dit man skall länkas. Sedan så skapar du med hjälp av kod en html sträng:
<code>
texten
</code>
Du kan även använda en klass för att skapa denna åt dig. Denna heter HyperLink där du kan sätta property så som texten och urlen.
Allt handler om hur du skall hantera dem. Skall denna länk sparas i databas? skall detta sparas i XML fil? skall det skapas en html fil? etc...
Mvh JohanSv:Lägga till länkar
Sv:Lägga till länkar
Kolla på den här siten www.gouw.nu där finns en funktion på startsidan där alla besökare på sidan kan lägga till vilken länk + text de vill som sedan visas för andra besökare. Det är en sådan applikation jag vill göra och undrar hur man gör en i asp.net?