Många produkter har 1 års garanti och en del har flera år. Garanti är något som är varje företag lämnar enskilt, men oftast är det 1 år och jag är ganska säker på att det är så med Sony också. Däremot har man alltid 2 års reklamationsrätt men det gäller enbart tillverkningsfel (fel som fanns på produkten från början). Hej, Nej det jag vet är att den är inte ändrat eller något och inte heller misshandlad (Finns folk som blir förbannad och drämmer till konsolen eller tapar den i golvet) Hej, Om butiken står på sig, så är det väl allmänna reklamationsnämnden som gäller? De kan komma med en rekommendation till butiken och de flesta firmor brukar följa ARN:s beslut.Garantier är en djungel
En väns son har en PS2 som han tycker tar en väldigt god tid på sig att starta.
Han kan inte lämna in den för det har gått 1 år och 2 månader.
Vad jag har hört så är det nya EU regler som säger minst 2 år garanti men hur är det igentligen.
Är det 1 år på vissa produker eller är det 2 år enligt EU.
Det skulle vara väldigt trevligt om man kunde skicka PS2 på service.
Den är inte moddad vad jag vet och aldrig öppen.
Killen har helt enkelt spelat för hård (Om man nu kan göra det på dagens maskiner)
Ska garantin gälla eller ej????Sv: Garantier är en djungel
ThomasSv: Garantier är en djungel
Svensk köprätt ger konsument två års reklamationsrätt för fel i varan som ej är rättsliga fel. Faktiskt fel är antingen att varan är trasig, eller att den inte fungerar helt eller inte kan användas som förväntat eller som utfäst t ex genom marknadsföring. Det kan alltså vara olika från fall till fall vad som faktiskt utgör ett sådant fel.
Du kan kräva avhjälpande av felet, helst inom två månader efter att du upptäckte det, om du bara har spelat och inte gjort någon åverkan.Sv:Garantier är en djungel
Då måste det vara något som har funnits när maskinen tillverkade tycker jag i alla fall.Sv: Garantier är en djungel
Du behöver inte fundera så noga på om felet fanns från början eller inte, fel är allt som gör att den inte fungerar som den ska. Sen kan det vara en annan sak rent praktiskt om butiken hårdnackat hävdar något annat som står i garantiavtalet osv, men i grunden är det den principen som gäller.Sv:Garantier är en djungel