Hej JAg har gjort någonting i den stilen, och jag gjorde som så, små bilder fick ändelsen gif, de större jpg. men är det inte strul med webhotellet när man använder FSO?? Som jag skrev, så är det både fördel med bägge. Här finns det bud åt bägge hållen. intressant... ser tydligt vad du menar.. det var väl just så där jag hade tänkt mig... men jag visste inte hur.. Om du söker här på Pellesoft, så kommer du att kunna hitta minst ett par script som hanterar upload utan komponent. har det artikeln tidigare... men det är verkligen Överkurs för mig... ska mecka iallafal med koden unde dagen... Loopa ut bilder?
håller på att fixa en "bildgalleri" åt en kund, jag har använt mig javascript/dhtml.
http://www.allterior.se/scroll/scroll_horizontal.htm
han har en massa bilder. Bilderna görs om med en funktions makro i photoshopi 2 moment, dels så görs de små bilderna "thumbnail" och sparas i en mapp för enbart små bilder och dels dom stora som sparas också i sin egen mapp.
Så det jag skulle vilja göra är att loopa ut bilderna på nåt vis så att jag inte ska behöva råkoda allt... men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga!
vad är bäst i det här fallet? ska man lägga bilderna i en databas eller ??? jag vet faktiskt inte... är lite vilsen... kan någon vägleda mig, please?
Mvh HectorSv: Loopa ut bilder?
Sedan så använde jag mig av FSO som letade igenom alla bilderna och visade dem i en a href - tag, som ledde till den stora bilden.
M a o, så räckte det med att bara fylla upp mappen med bilder, så var den saken klar.
Å andra sidan så har du en bättre kontroll över allting, genom att lägga in namnen i en databas. Sortering, paging osv blir enklare.
Fasnar du, så fråga igen.Sv:Loopa ut bilder?
jag tror att det väger mera nu åt databas hållet?
skulle i sådana fall designa databasen, men vad behövs då? rätta mig om jag har fel
tblBilder
---------
bildId
bildLiten
bildStor
Behövs det mera?`Sv: Loopa ut bilder?
Kanske lite mera kod för att skriva för databasen, men blir det många bilder, då vinner du pga av pagin osv.
Den modellen du beskrev för databasen verkar helt ok, om du nu inte vill ha med ett beskrivande fält
också.Sv: Loopa ut bilder?
Jag för min del förespråka att enbart lägga in bildens namn, sedan så är det ju enkelt...
Så här har jag gjort det i min shop, vilket är nästan samma problem som du står för:
"> title="Klicka här för närmare beskrivning" border=0>
Förstår du hur jag menar?
Sv:Loopa ut bilder?
gällande uppladdning av bilderna
har nämligen alldrig gjort "ladda upp bild"-script hur fungerar det när man laddar upp bilden, hur fungerar då jag laddar upp en bild i en mapp... hur skriver man sökvägen in i databasen? behöber man nån speciell upload script?Sv: Loopa ut bilder?
De fungerar ihop med FSO, och där har du då möjligheten att ligga in så att databasen uppdateras med filnamnet.
Det är ganska så enkelt att få det attfungera väl.Sv:Loopa ut bilder?
jobbigt att jobba under press när man har en deadline så nära..