Hej alla! Nope det går helt enkelt inte... Jag förstår inte vad du menar..... Replikering över FTP: Tack Andreas! Har du testat Hej! Hej Magnus!Databas (Access) över internet
Jag vill connecta till en access databas över internet.
jag har själv provat alla olika metoder men ej lyckats.
Mitt förslag vore om vi kunde sammarbeta. Jag har en fast ip och en windows 2k IIS med 2Mbit lina. Om någon är interesserad så kunde jag lägga upp en databas på min server, så vi kunde fritt prova oss fram till de rätta inställningarna på IIS:n och hur koden bör se ut.
Jag hoppas att du se fördelarna med detta.
Mvh / toni cederholmSv: Databas (Access) över internet
Du kan däremot köra replikering över ftp.
Om det är samma databas. Kan ni ju typ lagga ned den senaste versionen vid start från en server eller nåt...Sv: Databas (Access) över internet
Kan du utveckla ditt svar
Tack!Sv: Databas (Access) över internet
du kan ju replikera data mellan två databaser. Vad den gör är att den hämtar ned databasen. Replikerar lokalt. Och sedan laddar upp den igen. Data överfört.
Hämta databasen vid start:
Om vi säger att det t.ex är en prislista som skall ut till säljarna. Kan de ju hämta den senaste databasen på morgonnen t.ex. De kan ju då ointe göra några förändringar eftersom det bara är envägs komunikation.
En annan mer lämplig lösning är att använda WebServices. Är ju en enkel sak att utveckla i .NET. Förutsatt att du har tillgång till Visual studio .Net.
Annars finns det ju möjlighet att göra en ASP applikation, ha komponenter på en server som sköter data komunikationen eller nåt sånt.
Med SQL server kan man ju ansluta över internet. Tror du kan skaffa MSDE grattis. Men är ej rekomenderat ur säkerhets synpunkt.
Lycka till...Sv: Databas (Access) över internet
Jag har haft FTP överföring som ett alternativ, men den svaga länken är om flera ska använda databasen.
SQL-server det har jag. Men detta alternativ är dyrt.
VB .net har jag inte.
Jag har läst lite om RDO, där folk påstår att detta vore en lösning.
Men med RDO så krävs det att man har servern redo för denna kommunikation.
Vad jag vill uppnå är kanske inte möjligt, men jag vill inte sluta att tro förän jag har provatt all de sorter. Mitt mål är att på något vis skapa en connection till en Access databas som fnns på en annan dator via TCP/IP, utan att man måste "förbereda" servern för en viss överföring.
Här är en variant, jag har problem med en rad.
Dim cn As New ADODB.Connection
Dim rs As New ADODB.Recordset
Dim SQL As String
cn.Open "Provider=MS Remote;Remote Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\clients\databolaget.net\MoC.mdb;Remote Server=http://www.databolaget.net;"
SQL = "SELECT * FROM kund"
rs.Open SQL, cn, adOpenStatic, adLockReadOnly
'Visar den förta posten
MsgBox rs(0)
-----------------
Denna rad är jag osäker på.
Server=http://www.databolaget.net;"Sv: Databas (Access) över internet
"Server=www.databolaget.net;"
eller
"Server=databolaget.net;"
Eller ip-nummret
"Server=xxx.xxx.xxx.xxx;"Sv: Databas (Access) över internet
Jag har ett lite program som heter fileman4.0 och är helt gratis! Kolla in det. Vet inte om det är något sånt du söker men det funkar bra. Varje användare kan närsomhelst nå, kopiera, läsa,radera,ladda upp/ned filer m.m. Webstyrt admin system. Värt en titt tycker jag!
Magnus/Sv: Databas (Access) över internet
Hur kan jag få tag på Filman? Det vore bra om det passa mina önskemål.
Tack /toni