Finns det möjligen någon som har sån kunskap eller information eller kanske intresse att hjälpas åt att bygga en nntp-server som används på en webbserver. I stället för vanlig data skall alltså forumet vara den datakälla som skall användas. rfc:n är säkert ett bra ställe att börja på http://www.faqs.org/rfcs/rfc977.html RFC:n är givetvis källan till detta. Det jag undrar är om det faktiskt finns några som är intresserade att göra ett projekt tillsammans där vi försöker bygga en server som dels läser men även skriver till databasen och då kan användas av standard nntp-läsare? Tackar för det. Ingen har hört av sig, hoppas sommarregnet kanske gör att några är intresserade av att grotta i detta område. Hej Pelle Trevligt, jag har inte skrivit en rad kod än så vi får börja därifrån. Enklast är väl att sätta upp ett mål och då tycker jag att vi försöker bygga rutinen som vi kan ansluta mot och bara lista upp ett eller 2 namn som skulle kunna vara "grupper" man är intresserad av. Hej Helt kanon, du kan inte dra upp denna i programarkivet och länka till denna tråd så kanske fler kan pilla och jobba tillsammans på att vidareutveckla. Enklast är att om någon gör ändringar, maila detta till dig så uppdaterar du samma version, detta tills jag byggt upp "projektrummet". Hej på er. Hej på er igen. Hej på er > <b>Jag har knåpat ihop lite till på programmet och lagt upp det i Programarkivet.</b> Lite mer förtydligan: Nu har jag knåpat ihop en sak som verkar fungera, om den fungerar eller inte vet jag inte, de test jag har kört har lyckats i alla fall. Jag kunde inte ärva ifrån StreamReader och få den prestanda jag ville ha (dvs. slippa använda reflection eller att behöva konvertera strängar -> chars -> strängar) så ärvde jag direkt ifrån TextReader och kopierade rubbet ifrån StreamReader. Sedan har jag ändrat det som har behövts.Bygga egen NNTP-server?
Finns intresse, artiklar eller länkar till information för att lära sig mer om detta vore det oerhört intressant att läsa om detta. Syftet är således att kunna erbjuda medlemmar att använda news-readern för att läsa, posta och övervaka forumet som komplement till detta webb-baserade gränssnitt.Sv: Bygga egen NNTP-server?
Sv:Bygga egen NNTP-server?
Eftersom man inte vill arbeta gratis kan vi sälja koden till de som är intresserade via shoppen och alla får dela lika på denna kod. Eller ännu bättre, göra en produkt av detta om det inte redan finns och försöka ta oss in på den utländska marknaden. Jag har kontakter inom componentsource eller linsoft som säkert kan hjälpa oss att produktifiera detta.
Frågan är som sagt var öppen och kanske detta är något som skall hamna i kommande "projektrummet" där jag tror att jag skall bygga nåt för att flera skall kunna jobba i projekt tillsammans, vi får se, en sak i taget.Sv:Bygga egen NNTP-server?
Sv: Bygga egen NNTP-server?
Jag tycker det låter som en rolig grej, och är gärna med på att bygga en sån.
// MvH BjörneSv:Bygga egen NNTP-server?
Så någonstans måste vi börja med kod så vi har något att börja bygga på. Har vi bara fått några rader kan vi sedan börja fylla på denna och fler får upp ögonen och vill hjälpas åt. Tror att projektrummet kommer få skapas upp varefter vi börjar - för då ser vi vad för verktyg som behövs.
Så som sagt, henkoz var också lite intresserad och frågade efter specen på databasen igår. Vi får organisera oss på något sätt, vi får börja lite försiktigt och dela med oss vad vi kommer fram till - vad vi behöver hjälp av varandra att förstå osv.Sv: Bygga egen NNTP-server?
Jag har knåpat ihop ett embryo till program, bara för att starta med.
Programmet är skrivet i C#,
Lyssnar på 119 och skapar en ny tråd som tar emot och reagerar på kommandon.
Jag har gjort ett dummy-object som databas som innehåller 2 forum med 2 meddelanden i varje.
Programmet reagerar på kommandona:
* quit
* list
* group
* xover
* xhdr
Outlook Express som jag testat med hittar grupperna och de två meddelandena när den ansluter.
ÅÄÖ ser ut som skräp. Det finns ingen felhantering eller nåt.
Det är som sagt bara ett embryo, men iaf.
Sv: Bygga egen NNTP-server?
Jag har lagt upp source:n nu i Programarkivet:PelleNNTP v.0.0.6
Jag lade till förståelse för kommandona "HEAD","BODY" och "ARTICLE" för att Outlook Express skall kunna ladda ner artiklarna.
Jag har inte hinnit skriva några RELEASE-notes eller nåt sånt. Fick inte så mycket tid idag.
Jag har lagt version 0.0.2 nu (Programarkivet:PelleNNTP v.0.0.6)
[version 0.0.2]
* Fixat till internationella tecken i header och body
* Börjat utbrytning av interface för att stödja repositories
[version 0.0.1]
* Första versionen
// MvH BjörneSv: Bygga egen NNTP-server?
Jag har knåpat ihop lite till på programmet och lagt upp det i Programarkivet.
Det börjar bli lite mer funktionsdugligt. Jag har skapat ett FlatfileRepository för att kunna använda en filstruktur som datalagring. Har också lagt till möjlighet att posta meddeladen.
Jag börjar dyka på en del design-frågeställningar så det skulle vara roligt ifall någon var interreserad av att jobba ihop med mig med programmet.
// MvH Björne
--- Release-notes ---
<code>
[version 0.0.3]
* Skapa FlatfileReporisty för filsystemet som lagring
* Ändrat Interface
* Fixat DummyReporistory för Interfaceförändringar
* Fixat hantering av tomma grupper
* Förbättrat felhanteringen lite grann i diverse senarion
* Lagt till stöd för postning av meddelanden
</code>
Här är lite ideer på saker som jag tänkte fixa:
<code>
[Repository]
* Skapa Repository-interface – Eller Repository-objekt som andra kan ärva. - Gjort
* Skapa dynamisk laddning av Repository-DLL:er
* App.config för konfiguration av Repository
* Skapa Fil-repository - Gjort
* Skapa PelleWS-repository
* Skapa PelleSQL-repository
* Skapa SQL-repository
* Skapa WS-repository
[Management]
* Skapa Management Pack för MOM 2005
* Fixa till Events
* Fixa till Performance Monitor Counters
[Source]
* Skapa generera-fel-function (för NNTP-felkoder)
* Bestämma Namespace
* Dokumentera funktioner (///)
* FxCop
* Dela upp i flera Projekt (Repositorys, Server, Console-app, Windows-service)
[Säkerhet]
* Undersöka all in-data
* Se till att fil-repository inte accepterar t ex ”..”, ”\”, ”/” etc
* Spärra saker som inte behövs (t ex Registry-access) (Declarative)
[NNTP]
* Följ RFC 977
* Följ RFC 2980
* Internationella tecken
* Testa fler klienter
[Övrigt]
* Skapa Windows Service
* Skapa Linux-dist (se till att fil-repository fungerar)
* Skapa installations-program
* Fixa ikon
</code>Sv:Bygga egen NNTP-server?
Vad jag kan se så verkar det lysande. Ett par saker har jag funderat över.
<b>Inloggning</b>
I en traditionell NNTP-miljö så kommer man åt datan anonym eller inloggad (user/pass). Vad ska vara möjligt här? Troligtvis läsaccess som anonym användare och skrivaccess som inloggad användare.
En inloggning till Pellesoft (web) är bara ett password. Hur går det med traditionella klienter som oftast vill ha user/pass? Känns som om att Pelle får ta tag i inloggningsbiten och skriva om den enligt [byta lösenord!??]
<b>Användarinfo</b>
Normalt sätt så skriver man in sin användarninfo (Namn, email osv) i NNTP-klienten. Man kan skriva in vad man vill och det finns ingen verifiering på äktheten. I forumet på Pellesoft (web) så plockas användarinfon från SQL-servern. Detsamma bör göras i NNTP-servicen.
Som det bör gå till: Ett inlägg går iväg från NNTP-klienten till NNTP-servicen. I inlägget har klienten lagt till en del headrar. NNTP-servicen bör ersätta användarinformationen i headrarna utifrån vem som har loggat in via user/pass.
<b>Kryptering</b>
De flesta NNTP-klienter klarar idag av att köra över SSL. Pelle har ett SSL-cert till host secure.pellesoft.se. Detta bör gå att använda så vi får en säker kanal mellan klient och server.
Det var de bitarna jag har funderat över fram tills nu. Kommentara gärna.Sv: Bygga egen NNTP-server?
Det enda kommando (som jag kommer på) som klienten skickar som sedan innebär att klienten skall skicka mer text, och därmed också behöver berätta att det är klart med \r\n.\r\n är POST.
Däremot så skickar servern ofta \r\n.\r\n i slutet av sina svar till klienten.
Hur skickar jag koden? mail?
[EDIT]Doh, skrev bygger, menade fungerar[/EDIT]