Jag håller på med ett program där kunder skall kunna beställa värmepumpsinstallationer via i ett solklart användargränssnitt, jag hittade följande perfekta kodsnutt som Pelle skapat. Hm... Har du tittat på System.Diagnostics.Process klassen samt dess statiska metod Run? (eller som det var start?) Om du skickar med rätt parametrar så ska de gå, jag har för mig att det finns lite trevliga exempel och förklaringar i hjälpen till klassen. Annars finns alltid google, sök efter något lämpligt i stil med: Tack för tipset, hade redan sögit upp Pelles kodnutt, men stötte sen på ditt Oskar & Anders Anders H: Det är korrekt att jag omformulerat frågan. Jag har hittat en bra lösning på ursprungsfrågan. Så nu återstår bara att bifoga filen, SEN ÄR PROGRAMMET FÄRDIGT.... tack för all hjälp. Anders, Det kan även vara vettigt att lägga till namnrymden <b>System.Runtime.InteropServices</b> och köra följande kod när du är klarBifoga fil i outlook från Vb.net
Frågan är nu har jag bifogar en fil i detta mail...???
Nobelpriset till den löser detta...!!!
Public Sub SendNewMail(ByVal EMailAddress As String, _
ByVal SubjectText As String, _
ByVal BodyText As String)
Dim objOutlook As Object
Dim objOutlookMsg As Object
Set objOutlook = CreateObject("Outlook.Application")
Set objOutlookMsg = objOutlook.CreateItem(0)
With objOutlookMsg
.To = EMailAddress
.Subject = SubjectText
.Body = BodyText
.Send
End With
Set objOutlookMsg = Nothing
Set objOutlook = Nothing
End Sub
Tacksam för hjälp, vänliga hälsningar Anders SvenssonSv: Öppna outlook från Vb.net
vb.net process mail
eller något liknande
Med hjälpen menar jag msdn library, om du inte har det så finns det på nätet på http://msdn.microsoft.com/librarySv:Öppna outlook från Vb.net
tips nedan som ju är enkelt och effektivt, 5:A i betyg.
dim x as new System.Diagnostics.Process
x.start "program/hemsida"
Anders SvenssonSv:Öppna outlook från Vb.net
Att använda Process klassen möjliggör inte automation av Outlook. Att använda <b>CreateObject</b> är inte heller något trevlig metod. Att använda PIA (Primary Interop Assemblys) till office eller skapa en COM wrapper till rätt dll (VS.NET skapar denna automatiskt till dig när du lägger till den COM referens) är lämpligare metoder.Sv: Öppna outlook från Vb.net
Det är jag fullt medveten om, fast originalfrågan handlade så vitt jag vet inte om det ;) Frågan är ändrad i efterhand :P Om jag inte minns helt fel så var frågan ifrån början bara om hur man drog igång Outlook så man kunde skicka mail till en viss adress, eftersom jag då tyckte att det var dumt att låsa någon till just outlook (många säger outlook och menar det vanliga mail-programmet) så förslog jag en lösning som tillät den som använder datorn att själv välja applikation att maila medSv:Öppna outlook från Vb.net
Sv: Öppna outlook från Vb.net
Genom att lägga till en referens till <b>Microsoft Outlook 10.0 Object Library</b> (exempel, det blir 11.0 om du har Office 2003 etc.) .. se till att du har importerat namnrymden <b>Outlook</b> så kan du använda följande kod för att skapa ett mail, lägga till en fil och skicka det.
ApplicationClass app =
new ApplicationClass();
MailItemClass mail =
(MailItemClass)app.CreateItem(OlItemType.olMailItem);
mail.To = "nisse@nisse.org";
mail.Subject = "Automated e-mail";
mail.HTMLBody = "<h1>Automated test e-mail</h1>";
mail.Attachments.Add(@"c:\temp.log", OlAttachmentType.olByValue, 1, "Temp");
mail.Send();
För att vara ärlig så orkade jag inte starta ytterligare ett VS.NET och skriva det i VB.NET ikväll, även jag hanterar det lika bra som C# - men koden är så enkel att det borde inte ta mer än någon minut för dig att skriva om det till VB.NET själv.
Hoppas det löser sig!
Sv:Öppna outlook från Vb.net
while( Marshal.ReleaseComObject(app) != 0 )
{
}
detta för att frigöra eventeulla referenser som du har liggandes till dina COM objekt - inte vill vi läcka minne när vi är ute i unmanaged code. =)