Jag tänkte lära mig att skapa och använda dll-komponenter i samband med ASP. Hittade en bra artikel som Pelle Johansson har skrivit "Bygg din första dll-komponent". (jag använder VB6). Jag har två frågor om artikeln: 1. Hos mig finns det under fliken General... 2. [Windows-tangent] + [r], skriv sedan cmd och tryck enter. Win2k och uppåt Man behöver inte gå via commando-prompten... Tja, det fina med kommandoprompten är att man enkelt ser ev. felmess, snabbt att starta flera saker och liknande Man ser precis samma felmeddelanden om man inte använder kommandoprompten och det beror på att programmet (RegSvr32) är dialogbaserat (som andra windowsprogram) och inte textintervface baserat. Jag anser inte att det är en omväg ;) hehe.. gillar att folk har så olika åsikter om vilket som är snabbast, därfdör var jag tvungen att testa... :-) nja.. man kan ju stava regsvr32 fel... men eftersom det är det enda man skriver tar det ju lika lång tid att göra om det oavsett var man befinner sig ;-)Skapa dll-komponenter.
<citat
Klicka på Project1och i Properties så döper vi om Project1 till webb. Sedan klickar du på Class1 och döper den till dates. Nu väljer du via menyn Project|webb properties och fliken Make. Se till att det i Threading Model står Apartment Threaded.
slut citat>
Jag kan inte hitta Threading Model....
Den andra frågan gäller registrering av dll.
<citat
Du registrerar genom att gå till kommando-prompten:
c:\>regsvr32 c:\inetpub\components\webb.dll
slut citat>
Var får jag tag på detta? Var skriver jag den? Jag vore tacksam om en utförlig beskrivning hur man gör.Sv: Skapa dll-komponenter.
2. I Svenskt WinXP Start>Alla program>Tillbehör>Kommandotolken
/JohanSv:Skapa dll-komponenter.
Sv: Skapa dll-komponenter.
Om man väljet Start-kör (eller [Win]+R knapparna) så skriver man helt enkelt RegSvr32 och ett mellanslag, sedan tar man drag-n-drop med den fil som skall registreras så matar Windows automatiskt in filnamn och fullständigsökväg. Kvarstår är att trycka [Enter]. Klart!
// JohanSv:Skapa dll-komponenter.
Sv: Skapa dll-komponenter.
Vad du menar att du kan starta saker snabbt via kommandoprompten som du inte kan starta snabbt annars är jag inte alls med på. Jag har aldrig några problem att starta windowsgrejor tillräckligt snabbt. (Sedan kan man ju dock tycka att programmen laddas långsamt, men det beror inte på var man startar dem ifrån).
För övrigt gillar jag kommandoprompten nrä den behövs, men i detta fallet anser jag den vara en omväg.
Ett tips till förresten. Jag brukar i min windows associera filändelsen .dll med RegSvr32 programmet, på så sätt kan jag dubbelklicka på en fil för at registrera den. Då kan man också markera en hel hög med filer och registrera i ett nafs.
Om du råkar peta fel i filnamnet så är det snabbare gjort att ändra det i cmd.exe än att dra upp körrutan igen ;)Sv: Skapa dll-komponenter.
Jag la min färdig fil på skrivbordet, tryckte [WIN]+R skrev regsvr32 tog dll-filen och släppte den i rutan,...
Pling - Klart....
tog ca: 6-10 sekunder... ;-)Sv: Skapa dll-komponenter.
Det är just därför som man skall använda drag-n-drop så att man slipper att skriva fel..