Hej jag vill kunna koppla vb till en databas på en server på nätet där det finns en access databas hur gör man detta. Jag har inte fått det att fungera - det sägs dock att det skall gå med Jet 4.0 databasmotorn, däremot med SQL-server är det inget problem.. Jag skulle också vara intresserad av att höra om det går överhuvudtaget. Har funderat lite över detta och sökt info på webben om ämnet men inte hittat något konkret. är det inte bara att mappa upp katalogen där access-dbn ligger och sen skapa kopplingen som vanligt? ett första steg är väl att börja använda rdo, klarar ju http uppkopplinagar har jag för mig ... med nätet, menar du ett lokalt nätverk eller internet? Om det är lokalt så borde mitt förslag vara OK, annars kan du som Patrik säger använda RDS (jag antar att det var RDS du mande Patrik?). Men då måste du ha konfigurerat servern för det. Sen är det bara att använda DataFactory objektet i RDS för att skapa recordsets över internet. hmm jo rds menar jag .. rdo är en gammal företelse.. använd inte den .. :) Jo det är sant .. men techpreview skickade de ju ut för tidigt, likadant med beta1 . . De borde hållit inne tech previewn och flytta allt ett steg framåt .. Koppla till en databas på en server
Sv: Koppla till en databas på en server
Mvh
/HolmenSv: Koppla till en databas på en server
Förresten (Patrik), vad gillade du seminariet igår? Såg ditt namn på listan av deltagare. Tyckte det var intressant, men det mesta hade jag redan sett (och i princip själv kört presentation på), förutom betan av Visual Studio.NET som jag inte hunnit installera än. Men det var ju inte så otroligt mycket som skiljde sig visuellt från Tech Previewn, förutom att den inte kraschade hela tiden... ;)Sv: Koppla till en databas på en server
Men annars var seminariet bra och täckte en del av det nya, men många frågeställningar är fortfarande kvar ...
Har heller inte hunnit installera beta1, ingen tid över ...