På mitt moderkort har jag en funktion som heter Cool n Quiet, vilket ska sänka hastigheten på CPUn när den inte jobbar så hårt, och på så sätt ska den bli kallare och därmed inte behöva lika mycket kylning. Jag har en P4 och hör ibland det du beskiver, ett slags "väsljud" när CPU:n belastas. Det verkar på sätt och vis vara samma ljud vi hör. Men notera att det enbart låter om min CPU när den INTE arbetar. Är det 100% CPU-load så blir den helt tyst. Kolla med ett monotiring program så att den inte står och arbetar med nåt bakom, (CPU alltså)... Jag har bara kollat med aktivitetshanteraren i XP. Givetvis arbetar den med nått (CPU-load står inte på 0%). Normalt ligger den runt 30% och då låter den. Vid 100% så är den tyst. Ligger den runt 30%? Nu när jag precis har startat datorn o inte har några program igång så ligger den mellan 0-4% och den låter lika som vanligt. f*n vad konstigt.. Jag antar att den funkar... har inte jämfört hastigheten mot nån liknande CPU men den hänger då inte sig eller nått sånt. Men ljudet är rätt så störande...Trasig CPU?
Sänker hastigheten gör den, men jag har då också märkt att den inte alls är lika snabb som vanligt heller, så lite av poängen försvinner ju om den konstant är sölig.
Hur vida den funktionen strular eller om det helt enkelt ska fungera så dåligt vet jag inte, men det är inte där problemet är heller. Det är nu när jag har ställt tillbaka den till normalt läge som jag har upptäckt att CPUn låter när den inte arbetar. Det är lite svårt att förklara hur den låter, det närmsta jag kan komma är att den "väser" och låter som en tyst hårddisk typ.
När man tex scrollar med musen eller gör i princip vad som helst så är den tyst så länge man håller på
Ska det vara så här eller är det nått man kan få utbytt på garantin?
Det är en AMD Athlon 64 3000+ och moderkortet är ett ASUS K8N.
ThomasSv: Trasig CPU?
Inte ofta, men ibland när jag t.ex. öppnar en väldigt stor Photoshop PSD-fil på 150 MB eller mer i ett bildvisningsprogram hörs ljudet. Och jag vet säkert att det inte är hårddisken, för detta ljud hörs när hårddisken arbetat färdigt och bilden "resizas".Sv:Trasig CPU?
Själv hör jag bara min väsande fläkt lite tyst oavsett hur jag beter mig :-)Sv:Trasig CPU?
Aktiverar jag Cool n Quiet (vilket ska göra så den sänker hastigheten när den inte behövs) så är den konstant tyst. Men då har jag som sagt också märkt att den är klart söligare än annars...
då har du en hel del processer igång..
jag kollade nyss på jobbdatorn och den ligger och pendlar mellan 2 - 4 % och där har jag Developer SQL VS.NET och en massa andra "större" program....
Kolla vad som tar allt...Sv:Trasig CPU?
Men den fungerar som den ska eller?
I så fall är det ju bara att låta det vara eller ringa tillverkaren och fråga vad det är och kolla, kanske vill de byta den..Sv:Trasig CPU?
Kan vara bra och veta om andra upplever samma sak.
Thomas