Hello Folks Helt övertygad Om att om någon kartlagt honon skulle Isaksson klarat Straffen ! Läste med värme Era inlägg i tråden Skrivklåda "Var är du" Om lusen går diagonalt så borde det bli ca 22 istället för 30? Exakt Math.Sqrt(1184) om man läser texten och 30 om man gör som bilden säger ;-) Men snälla ! hur i helv... kan det bli 22. Tex sqr(1184) blir 34 på min räknare. 29.73 får jag det till... Titta på min "utvecklade" bild av klossen: http://filer.datavaxt.nu/johand/lus.gif Självklart har jag inte tagit vägen igenom utan gjort samma antagande som Johan (så typiskt dagens pensionärer att dom har en massa förutfattade meningar om folk). Dock gjorde jag det enkelt för mig och använde mig utav Pythagoras sats, 10^2 + 20^2 = 22^2. Därav mitt svar. <b>använde mig utav Pythagoras sats, 10^2 + 20^2 = 22^2. Därav mitt svar. </b> Kolla Johan Djupmarks skiss det är en bra början Hittade nu en annan väg som är ca 29.53 om man hoppar över att "runda det ena hörnet", orkar dock inte göra en skiss denna gången... Egentligen borde väl inte strecket bli rakt så som i Johans exempel. Det borde bli som när man flyger mellan två länder, på jordgloben blir strecket rakt, på den platta kartan blir strecket böjt. Eller gäller det bara på runda objekt? Det gäller bara runda objekt. På lådans plana sidorna är kortaste vägen mellan två punkter fortfarande en rät linje. Bra Johan du hittade närmaste vägen . SeDen intelligenta lusen !
Eftersom jag är spärrad att skriva i Skrivklåda drar jag den här.
Kan säkert göra en VBanimation på problemmet. (Geometri)
På en träkloss som har måtten 20 lång gavelytorna är 10 x 10 sitter det en lus.
Lusen sitter mitt på en av gavelytorna i mitten 1 enhet ner.
Han skall förflytta sig till andra sidans gavelyta som ligger i mitten 1 enhet upp.
Dvs från översida till undersida. 1 enhet.
Frågan till dig vilken är den närmaste vägen och hur lång är den ?
Obs han borrar sig inte genom han förflyttar sig på utsidan.(Storcirkelnavigering)
En snygg Vb animation skulle sitta som en "smäck"
Out of topic:
När kokar mjölk ?
svar:
När man vänder ryggen till häpp!Sv: Den intelligenta lusen !
Se mitt prog bygg egen databas !.
Programarkivet:Fotboll statistik straffar
Jag visste redan med 90 % säkerhet att den skulle komma (nedre vänstra).
Min statestik på honom pekade på detta ! Isaksson (sover du ?)
Sover hela landslaget !!!! ????
Om Jag varit målvakt hade jag visst att han slår den "i min vänstra hörn"
Programarkivet:Fotboll statistik straffarSv: Den intelligenta lusen !
Det där med A B C människor stämmer också med min syn på det hela.
Så mycket skit jag fått här(och själv skrivit),men inte fae... bryr jag mig om det.
Det är mycket "Vino Veritas" i mina Skrivklåda.
Men ! får jag något svar på den "Listiga lusen" vilken är den närmaste vägen och hur lång ?
<b>På en träkloss som har måtten 20 lång gavelytorna är 10 x 10 sitter det en lus.
Lusen sitter mitt på en av gavelytorna (i mitten 1 enhet ner.)
Han skall förflytta sig till andra sidans gavelyta som ligger (i mitten 1 enhet upp.)
Dvs från översida till undersida. 1 enhet.
Frågan till dig vilken är den närmaste vägen och hur lång är den ?
Obs han borrar sig inte genom han förflyttar sig på utsidan.(Storcirkelnavigering) </b>
En grafisk VBpresentation skulle sitta som en smäck.
Programarkivet:Den listiga lusenSv:Den intelligenta lusen !
ThomasSv: Den intelligenta lusen !
Sv:Den intelligenta lusen !
34 är 4 enheter mer än normallusen skulle ta.Denna listiga lus tar en väg som är < 30
<b>OCH</b> han/hon kan inte borra sig genom träklossen
Problemmet är verklighetsförankrat.
Anledning att jag gav Er 30 var att enl skissen blir det 1 + 20 + 9.
Det finns närmare vägar !
Så typiskt dagens ungdom , kan inte läsa en enkel instruktion.
På två ställe har jag skrivit
<b>"Obs han borrar sig inte genom, han förflyttar sig på utsidan.(Storcirkelnavigering)"</b>Sv: Den intelligenta lusen !
/JohanSv: Den intelligenta lusen !
Nu när jag ser Johans ritning så märker jag att man kanske inte kan göra som jag gjorde.
ThomasSv:Den intelligenta lusen !
Och gjorde bort dig ! 29.73 har Vi fått det, det finns en närmare väg !
Ett Gott Råd innan du fladdrar ut och gör bort dig !
Är svaret rimligt ? <b>NEJ</b> detta svar är inte rimligt !
<b>(så typiskt dagens pensionärer att dom har en massa förutfattade meningar om folk)</b>
Behöver inte, ser hur Ni bara "fladdrar" iväg utan att kontrollera.Jag är "äldst"
<b>Det finns en väg som är närmare än 29.73 !</b>Sv: Den intelligenta lusen !
http://filer.datavaxt.nu/johand/lus.gif
Niklas ! väntar på din lösning ;-)
Programarkivet:Den listiga lusenSv:Den intelligenta lusen !
/JohanSv: Den intelligenta lusen !
ThomasSv:Den intelligenta lusen !
Sv: Den intelligenta lusen !
Programarkivet:Den listiga lusen