Hej Vet inte om det här är speciellt snyggt men du kan ju spara ner typ datum + tid + slumptal i en cell i databasen på den första sidan. Vad använder du för databas? Är det någon MS-databas kan du använda dej av "SELECT @@IDENTITY" på samma connection som du gjorde insert på. Hej Det funkar ju inte. <b>På sidan man gör INSERT INTO (reg.formuläret) kan man väl inte göra det? Då måste man ju få med sig värdet till "sidan 2" - och hur gör man i så fall det? </b> Titta på detta annars, måste du verkligen posta datat på första sidan? På "sidan 1" där man sparar posten skall det stå:Vill visa postens ID-nr på kvittot
Jag vill registrera en ny post på en sida och på nästa sida - "kvittot" - visa vilket ID-nr posten fick, dvs räknarens nummer?
Hur kodar man det?
Grejen är att jag vill ha det värdet med mig så att jag direkt kan lägga till relaterade poster i en länkad tabell.
/ PerSv: Vill visa postens ID-nr på kvittot
typ: "2005-10-12|12:00|153099"
Denna skickar du med till sida 2 via querrystringen eller annat sätt.
Väl där gör du en utsökning efter posten i databasen med den unika sträng som du skapat.Sv: Vill visa postens ID-nr på kvittot
/JohanSv:Vill visa postens ID-nr på kvittot
Jo, databasen är MS Access. Jag skall prova IDENTITY.
/ PerNej, jag är tydligen helt dum!!!
Hur skall man skriva det där?
På sidan man gör INSERT INTO (reg.formuläret) kan man väl inte göra det? Då måste man ju få med sig värdet till "sidan 2" - och hur gör man i så fall det?
Och om man gör det på sidan 2 - hur skriver man då? Om tex tabellen man nyss lagt till posten i heter TabellNamn?
/ PerSv: Nej, jag är tydligen helt dum!!!
Jo, det måste göras precis efter din insert på samma connection, värdet kan du spara i en sessionsvariabel t.ex.
/JohanSv:Nej, jag är tydligen helt dum!!!
http://www.asp101.com/samples/wizard.aspSå här fungerar det!
<code>
Set MM_editCmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
MM_editCmd.ActiveConnection = MM_editConnection
MM_editCmd.CommandText = MM_editQuery
MM_editCmd.Execute
Set recordsetname = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
recordsetname.ActiveConnection = MM_editCmd.ActiveConnection
recordsetname.Source = "SELECT @@IDENTITY AS MaxID FROM bestallningarna"
recordsetname.Open()
Session("LatestID")=recordsetname("MaxID")
MM_editCmd.ActiveConnection.Close
</code>
På "sidan 2" där man skriver ut postens ID-nummer, skriver jag först...:
<code>
<%
DetSenasteIDnumret = Session("LatestID")
%>
</code>
...och sedan är det bara att skriva ut DetSenasteIDnumret på sidan...