Vi drabbades av ett strömavbrott förut och sen dess så kan vi inte komma åt vissa filer på servern. Det där har jag också råkat ut för på min Hem-PC, fast då var det XP Home. Security har jag redan kollat, jag har fullständiga rättigheter där men får ändå inte komma åt filen. Om du redan har fullständiga rättigheter gör det väl ingen skillnad om du är ägare till filen eller inte? Detta är för XP men du kanske kan få vägledning i alla fall.. Jag trodde att jag skulle kunna ta över rättigheten på filen och på så sätt komma åt innehållet, men det verkar tydligen inte gå. Strömavbrottet ställde till med problem, vissa kan jag lösa genom att helt enkelt göra om arbetet, men inventeringslistan hade jag gärna velat komma åt för att slippa skriva om den helt. Har ni kört checkdisk? Antingen kan ni göra det genom att flytta över hårddisken som strular till en annan burk eller så skaffar ni en bootcd; www.nu2.nu/pebuilder, den kan ni använda för att köra chkdsk med. Brukar avhjälpa en massa lustiga problem ;) Jag skulle kopiera några filer från Mina dokument från en annans hårddisk förut och då hade jag problem med rättigheterna eftersom det var "personliga filer". Lösningen blev att ge mig fullständiga rättigheter OCH sätta mig som ägare till filerna. Det gör du i Egenskaper - Säkerhet - Avancerat - Behörigheter/Ägare.Ta över ägarskap på fil W2K server
Går det på något sätt att ta över ägarskapet på filen?
I NT vet jag att man kunde ta över ägarskap på en fil men i W2K så hittar jag inte vart man gör det.
Går det ens att göra?
Jag får inte ens som administratör komma åt filen.
//Anna-KarinSv: Ta över ägarskap på fil W2K server
Problemet var också att jag hade lösenord för att logga in och då blev ju filerna krypterade...
Jag blev tvungen att lösa det genom att sätta i en extra hd och installera Win 2000 Pro på den. Då kunde jag ta över ägarskapet på den andra hårddisken.
Nu sitter jag på en XP här på jobbet så jag kan inte beskriva exakt var man gör det där men högerklicka på mappen och gå in på Security eller liknande borde funka.
/ PerSv:Ta över ägarskap på fil W2K server
I NT har jag för mig att det fanns en flik under egenskaper där man kunde "tvinga" till sig ägarskapet.
//Anna-KarinSv: Ta över ägarskap på fil W2K server
Skillnaden är väl bara att ägaren kan ha större rättigheter än "everyone" men aldrig mer än fullständiga?
Är du säker på att på problemet har med ACL att göra? Filen kanske är låst av någon annan anledning (share).Sv:Ta över ägarskap på fil W2K server
http://support.microsoft.com/kb/308421/svSv: Ta över ägarskap på fil W2K server
Jaja, man kan inte få allt. Jag tackar och bockar för hjälpen.
//Anna-KarinSv:Ta över ägarskap på fil W2K server
Sv: Ta över ägarskap på fil W2K server
Jag trodde också att fullständiga rättigheter skulle räcka, men tydligen inte.
Eventuellt måste du bocka i att det ska gälla underordnade objekt också.
Thomas