Hej ! <b>Johan Gustafsson skrev:</b> Jag tror inte att en "nomal" användare är så insatt i hur man <b>Cougarina skrev:</b>Download fråga ??
Från en site skall användare ha möjlighet att ladda ner olika dokument. (.doc, .ppt, pdf ).
Varför öppnas filerna med formatet .doc och .ppt direkt i browser-fönstret och inte med en dialog-ruta, som frågar om jag vill spara den aktuella filen.
Jag får upp dialogrutan när pdf-filen ska laddas ner !!
Har någon en bra lösning eller förklaring på detta ??
// JonteSv: Download fråga ??
<b>Varför öppnas filerna med formatet .doc och .ppt direkt i browser-fönstret och inte med en dialog-ruta, som frågar om jag vill spara den aktuella filen.</b>
Därför att du har konfigurerat (eller helt enkelt nöjt dig med default-inställningarna) att de fil-ändelserna ska öppnas i din browser.
Dessa inställingarna ligger alltså på klientnivå och inte på servernivå.Sv: Download fråga ??
ställer in sitt operativsystem eller webbläsare. Inte att de har
det intresset heller att veta vart man ställer in vissa saker,
de flesta kör nog på default inställningarna.
Ibland så kanske det är så att jag vill att folk ska kunna ladda hem en
fil, inte att den öppnas och då är den tidigare föreslagna lösningen bra,
även om jag inte ger användaren det valet vad denne vill göra.
//Anna-KarinSv: Download fråga ??
<b>Jag tror inte att en "nomal" användare är så insatt i hur man ställer in sitt operativsystem eller webbläsare. Inte att de har det intresset eller att veta vart man ställer in vissa saker, de flesta kör nog på default inställningarna.</b>
Nu börjar diskussionen komma in på det den egentligen handlar om.
- Ska vi låta utvecklare styra hur vi ska göra eller ska det vara upp till användaren att få välja själv?
Detta tycker jag verkar vara själva kärnan i frågeställningen. Och mitt svar är naturligtvis (??) självklart, det är upp till användaren och aldrig till utvecklaren.
Visst är det sant att många användare - i synnerhet ovana - använder sig av default-inställningarna i sina mjukvaror. Det har vi sett många exempel på; Code Red, Virusfulla HTML-formaterade mail osv. Men var ligger egentligen problemet. Du är på spåret att användarna inte bryr sig eller inte tycker det är intressant. Det tror jag är fel. Jaq tror att användarna inte känner till vad som går att göra eller att de tycker det är för krångligt (eller en kombination). Jag har svårt för att dum-förklara användarna på det sättet. Så, jag skulle vilja påstå att problemet - oftast - ligger i gränssnittet och inte i ointresserade användare.
<b>Ibland så kanske det är så att jag vill att folk ska kunna ladda hem en fil, inte att den öppnas och då är den tidigare föreslagna lösningen bra, även om jag inte ger användaren det valet vad denne vill göra.</b>
Jag tror att den väg du är inne på kan i förlängningen bli väldigt farlig. Du tror dig veta vad en användare vill göra med filen, mao du sätter dig över användaren. Vi har idag ett flertal applikationer som börjar gå åt det hållet, tex. MSN Explorer. Mycket förinställda saker som användaren inte kan påverka utan bara har att följa. Jag har - mycket - svårt att se att det skulle vara en fördel för användarna. Jag tror mycket mer på att bra designade inställingar för användarna är rätt väg att gå.
Detta är en typ av diskussion som jag tycker vi ser för lite av här på Pellesoft. Väldigt mycket är inriktat på typisk programering. Vad tycker ni andra? Ska det finnas rum för den här typen av mera ideologiska diskussioner runt programering?