Vilket kodsnutt använder jag för att få reda på vilken upplösning det är på skärmen?? Använder frames och tänkte att dessa skulle ha olika procent beroende på skärmstorlek, går det att göra så? Det finns javascript som fixar detta - kolla www.javascriptsource.com och se om du inte finner vad du söker där. Tycker inte du ska använda sådana funktioner som baserar sig på skärmupplösningen. Många (däribland jag själv) surfar inte med webbläsaren maximerad så då är du inte hjälpt av vilken skärmupplösning som används. Jag instämmer till 100% med Valiant! När jag gör hemsidor så gör jag de så att de ska passa för 800x600 i helskärm och större så klart. <b>Danne N skrev:</b> Denna sida ska användas som intranät på ett företag och en av deras funderingar var just denna funktion.......så klaga inte på mig;-) Då fråga jag så här: <b>Danne N skrev:</b>Ta reda på upplösning
Sv: Ta reda på upplösning
/PelleSv: Ta reda på upplösning
Blir också otroligt irriterad när vissa hemsidemakare tror de är smarta och "går runt" problemet genom att sidor maximerar sig själva. Jag vill inte att nån annan ska bestämma hur min webbläsare ska vara.
/PatrikSv: Ta reda på upplösning
Websiter som bryr sig om min upplösning lämnar jag direkt. Det har hänt både en och två gånger att jag har avstått från att handla av företag som har sådan inställing till sina användare!Sv: Ta reda på upplösning
Är det fel tycker ni som inte har helskärm på webbläsaren?
/DanneSv: Ta reda på upplösning
<b>Är det fel tycker ni som inte har helskärm på webbläsaren?</b>
Japp, jag tycker det är fel. En websida ska aldrig begränsas till bredd. Det är upp till användaren att själv få bestämma hur brett hans fönster ska vara.
Titta tex på en sida jag håller på att skriva:
<URL:http://www.algonet.se/~metuw/doctype.html>
Den sidan kan du se oavsett vilken upplösning/fönsterbredd du använder dig av.
På mitt arbete använder jag en 19" med 1600x1200 i upplösning. Jag kan ju säga att det var länge sedan jag surfade i helfönster på den! :-)Sv: Ta reda på upplösning
Sv: Ta reda på upplösning
Är det många som har upplösningen 800x600 och inte har helskärm?
Vissa sidor ä precis omöjligt att anpassa till 640x480.....
Det är inte många sidor som är anpassade till det heller.
Jag kollade in på sidan som du hade gjort.
Du hade ju den där jobbiga dra åt sidan scrollen.
Jag provade i 640x480, 800x600, 1024x768 och 1200x1024
och den fanns där på alla olika upplösningar i helskärm...
Då annser jag att den inte är helt anpassad till någon av dom vanligaste upplösningarna.
Är det någon som vet hur många procent som har ett webbläsarfönster som är mindre än 790px bred?
Det var bara det jag ville säga
/danneSv: Ta reda på upplösning
<b>Du hade ju den där jobbiga dra åt sidan scrollen.</b>
Nej, det har <b>jag</b> inte. Det verkar vara en bugg i IE (6 ??) som gör den. Om du använder en annan webläsare för att se sidan så är där ingen scroll-bar.
Jag har en CSS som innehåller:
q { quotes: "\201C" "\201D" "\2018" "\2019"; font-style: italic; }
q:before { content: open-quote; }
q:after { content: close-quote; }
I texten har jag sedan ett citat:
<p>Lite text <q lang="en">med lite citat</q></p>
Det verkar vara font-style: italic; i den här kombinationen.
Jag har nu plockat bort just den raden för att du ska kunna se sidan som det exempel jag menade den att vara tidigare i tråden. Så nu kan du prova den i alla tänkbara upplösningar.
Jag håller på att felsöka lite på just detta fenomen för att se om det verkligen är en bugg i IE. Isåfall blir det en buggrapportering!