Företaget jag jobbar för har bett mig utveckla en applikation för att skicka mass mail och nyhetsbrev till deras kunder (utvecklar i asp.net om det har någon relevans). Jag har inte byggt någon applikation av denna typen innan men gissar att det är ganska lätt att mailen fastnar i olika typer av spamfilter om man inte ser upp, vad jag då undrar är om någon har någon aktuell resurs där jag kan läsa om hur man undviker dessa filter, vad man skall och inte skall göra. Övriga tips/articklar om mass mail och nyhetsbrev som helhet välkomnas också! De nyhetsbrev jag utvecklat för ett par år sedan i ASP gjorde jag bara så att jag lät funktionen för att skicka mail loopa igenom databasen och skicka ett efter ett till varje person. Skicka brev från eran SMTP server och inte via eran ISPs relay. Tack för tipsen! Jag får väl anamma dom och fundera ut resten under resans gång.Hur man undviker spamfilter
Mvh
MichaelSv: Hur man undviker spamfilter
På så sätt blev det ingen lista som det skickades till, har du många kan det dock vara krävande för servern.
Se sedan till att avsändaradressen inte är "noreply@domain.se" eller nåt fånigt utan en adress som finns.
newsletter@domain.se brukar fungera bra.
Se även till att ämnet inte innhåller raden "RE" eller sådana saker.
Titta lite i de mail du får som spam så kommer du att hitta många saker som den tar på.
Lycka tillSv:Hur man undviker spamfilter
Mycket ganska självklara saker som att använda stora bokstäver i hela ord och meningar.
Desto mer html du använder i utskicken desto högre spam-värde.
Undvik bilder i brevet (de flesta har säkerligen ställt in att deras e-post läsare inte visar bilderna iallafall).
Vet inte riktigt hur du tänkt att e-post hanteringen ska ske i din applikation, men försök inte fejka så att det ska se ut som breven kommer från till exempel Outlook om du nu inte skickar via det eller något annat e-post program på riktigt.
Något annat att tänka på är att se till att man kan ta bort sig ur utskickslistan enkelt via en länk i brevet. Annars kanske ni blir svartlistade manuellt av mottagarna när du väl kommit igenom deras spam-filter.
Där jag jobbar blir jag varje dag ombedd att svartlista seriösa företag helt enkelt för att deras utskick inte har möjligheten för mottagaren att ta bort sig ur utskicks listan. Jag brukar dock bara skriva till företaget och be dem åtgärda problemet till nästa utskick.
Lycka till!Sv: Hur man undviker spamfilter