Jag har fått problem med min uppkoppling. Ca 1-2 gånger per dag så tappar modemet IP-adressen (DHCP-klienten, dvs min router, får IP-adress 0.0.0.0). Startar jag om modemet så fungerar det precis som vanligt igen. Hade samma problem fast med min 3G-router. Uppgraderade firmware och sen dess har den gått klockrent. Kolla om det finns något sådant för din router. Routern är separat, så det är alltså inte den som är problemet. Borde i alla fall inte vara då jag bara behöver starta om ADSL-modemet för att allt ska fungera igen. Du måste nog skilja lite på saker, modemet har ingen ip-adress, din bredbandsrouter har dock en ip-adress. Det som skulle vara fel på modemet är att den lyckas tappa bort en massa paket, fast det borde du märka på annat sätt. Så det är troligen din bredbandsrouter som knäppar sig. Det är inte så att det sitter en massa damm i den och den går på gränsen till överhettning? Varken modemet eller routern är speciellt varma så det är nog inget värmeproblem. Har haft exakt samma problem med min ADSL från Tele2. Deras support har inte kunnat fixa det, och till sist tröttnade jag och skaffade en ny router/modem och sen dess har det fungerat klockrent! Telias dhcpservrar är lite dumma i huvudet, de tycker att dhcpklienterna ska refresha oftare än vad standarden säger. En del bredbandsrouters följer standarden, en del gör det inte. Vanliga pc brukar det inte vara något problem med. (Är inte 100 på om det är standard eller inte, men det är för sällan med en del iaf.) Funderar på om de ev. bytte mjukvara på dhcpservrarna i ditt område på sistone? Men om det är DCHP-klienten som refreshar för sällan så borde det väl i princip räcka med att starta om routern? För vid en omstart så borde den väl refresha igen? > Edit 3: Nu hittade jag den men det gick visst bara att uppdatera manuellt, inte automatiskt i intervall. Hur som helst så kommer jag ihåg att jag har testat att uppdatera manuellt när det har varit problem och det har inte hjälpt då. Problemet har löst sig nu av sig själv och jag har hört att andra har haft samma problem, så jag har dragit slutsatsen att problemet låg hos Telia. Tack för alla svar ändå =)Problem med ADSL
Kan modemet vara trasigt? Eller är det hos min ISP som problemet ligger?
Förutom enstaka problem så har det rullat på bra sen jag fick bredbandet för ett antal år sen.
ThomasSv: Problem med ADSL
Sv:Problem med ADSL
Det fungerar som sagt genom att bara starta om ADSL-modemet men det fungerar inte genom att bara starta om routern.
Med IP-adress så syftar jag på min externa IP. Jag förstår självklart att modemet inte har någon egen intern adress där man kan logga in som man kan på routern.
Vad det beror på har jag dock ingen aning om!
/TobiasSv: Problem med ADSL
Ska hur som helst testa att sänka tiden i routern så får vi se om det hjälper. Vad kan en vettig tid vara?
Edit: Det hjälper förvisso inte, det är ju bara den interna IP:n som uppdateras då. Så dumt tänkt av mig.
Edit 2: Nu tänkte jag fel igen. DCHP-klienten i rotuern får givetvis den externa IP:n. Nu ska jag bara lyckas hitta den inställningen.
Edit 3: Nu hittade jag den men det gick visst bara att uppdatera manuellt, inte automatiskt i intervall. Hur som helst så kommer jag ihåg att jag har testat att uppdatera manuellt när det har varit problem och det har inte hjälpt då.
Då "känns" det nästan som om modemet fungerar kaka, eller att telestationen fungerar kaka. Har du link på adsl-modemet, både ethernet och adsl?Sv: Problem med ADSL
Thomas