<b>Godmorgon!</b> Det enklaste vore, rent tekniskt, att ha allt i samma, men med CrLf mellan varje rad, typ: Jo det är ju sant, Det finns två egenskaper som är intressanta. <b>Jag lyckas inte få ihop det med vbcrlf direkt i egenskapsrutan. </b> Problemet är att rapporten inte tolkar vbcrlf som nyradstecken men det gör ingenting för jag har löst det med kan växa/kan krympa. Tänk så enkelt det kunde vara, inte en rad kod, nu är jag lycklig igen =). men... Blev radkällan tom eller syns inte namn ettiketten längre? Suck...C/O rad på adressettiketter
Jag har gjort adressettiketter och de flesta elever i min databas behöver ingen C/O rad men den måste ju ändå vara där och det är ju inte vackert att ha en i de flesta fall tom rad mellan namn och gatuadress.
När jag tittar i hjälpen finns en egenskap .Top som ska gå att nå på textboxar men jag lyckas inte få tag på den. Min plan är följande:
Private Sub Report_Open(Cancel As Integer)
Dim t As Long
t=tbNamn.Top
if tbCO="" then
t=t+15
Endif
'sen ska antagligen sidan laddas om för att det ska visa sig
End Sub
Men detta blir ju lite svårt när jag inte lyckas hitta egenskapen .Top
Men det kanske är någon som har något annat förslag på hur man kan göra, jag kan ju inte vara den första i världshistorien som behöver göra detta.
//Lisa
Sv: C/O rad på adressettiketter
if CO <> "" Then
txtAllt = Namn & vbcrlf & CO & vbcrlf & Adress
else
txtAllt = Namn & vbcrlf & Adress
end if
Alternativt (lite snyggare) se till att alla innehåller en crlf på slutet, men att CO antingen är tom eller har text och en crlf. Koden blir då bara:
txtAllt = Namn & CO & AdressSv:C/O rad på adressettiketter
varför har jag inte tänkt på det.
Tusen tack!
Fast...
Jag lyckas inte få ihop det med vbcrlf direkt i egenskapsrutan.
//LisaSv: C/O rad på adressettiketter
* CanGrow
* CanShrink
Med dessa egenskaper kan du få en kontroll att växa om den innehåller mer data eller krympa om det är tomt.Sv: C/O rad på adressettiketter
Mkt svårtolkat. Vad är problemet?Sv:C/O rad på adressettiketter
//LisaSv:C/O rad på adressettiketter
//LisaSv:C/O rad på adressettiketter
när jag satte Kan krympa och kan växa till ja försvann plötsligt namnet som ser ut såhär:
=Elever.förnamn & " " & Elever.efternamn
inga konstigheter alltså och det fungerade innan det andra började fungera (hängde någon med?)
//LisaSv: C/O rad på adressettiketter
Kan det i så fall vara att den hamnar bakom? Testa att tillfälligt ändra bakgrundsfärg på just den kontrollen så att du ser vart den hamnar.
Ett problem som jag stött på tidigare är att du t.ex. FirstName vilket du redigerar till FirstName & " " & LastName. Just för att kontrollen har automatisk fått namnet FirstName blir det nu en cirkulärrefferens vilket gör att det inte visas.
Det låter inte som ditt problem.
Eventuellet skall kontrollkällan vara:
=[förnamn] & " " & [efternamn]
Eller:
=[Elever].[förnamn] & " " & [Elever].[efternamn]
Personligen tycker jag att fältnamnen skall vara unika. Om man hämtar fält som oraskar konflikt byter man namn i frågan:
SELECT Kurser.KursId, Kurser.Namn Elever.förnamn AS Elevförnamn, Elever.efternamn AS Elevefternamn, Förelasare.förnamn AS Förelasareförnamn, Förelasare.förnamn AS Förelasareförnamn
FROM osv...
I så fall blir det:
Eller:
=[Elevförnamn] & " " & [Elevefternamn]Sv:C/O rad på adressettiketter
Det var bara hakparanteserna som hade ramlat bort. Helskumt för de fungerade innan...
Det där med unika fältnamn har jag börjat förstå att det är smart men man ska ju lära sig något varje dag ;)
Tusen tack för hjälpen!
//Lisa