Hej! Låter intressant, jag har ett liknade problem, vill klona några servrar för backup vid ev. krasch, uppgradering eller annat som kan inträffa. Tanken är att kunna synkronisera två servrar med varandra, kloningen har jag löst genom att virtualisera servern med hjälp av VMware converter, mycket smidigt. Däremot vill jag oxå hitta något bra program som synkroniserar mina två nu identiska datorer (en fysik och en virtuell). En lösning är att använda Rsync. Det största problemet är att filrättigheter inte följer med, annars är det smidigt över långsamma förbindelser. http://itefix.no/cwrsync/ Provade faktsikt rsync innan syncback.. visst det fungerade, men var väldigt slött, och hade som du säger problem med rättigheter. Det kanske är något man kan komma till rätta med? Rsync hade varit riktigt smidigt om jag hade använt något unix-os.. Hej igen, Spegla diskar över nätverket i Windows 2003
Har en lite konstig fråga. Det är nämligen så att jag har en fil/webb server på den server finns det en hel del lagrad material och just nu plannerar jag att installera ännu en server fast på en annan plats. Vad jag är ute efter är någon sorts program eller funktion som gör att alla diskar förutom system disken speglar sig mot eller syncar med den andra servern. Finns det möjlighet till de?Sv: Spegla diskar över nätverket i Windows 2003
Har hittat ett program som heter Syncback som kan synkronisera kataloger och filer över nätverk. Funkar bra, men håller inte riktigt fullt ut, men använder det tills jag stöter på ett bättre program. Vore bra med något program som kan synkronisera "live" men har inte hittat något bra sådant. För att spara på bandbredd har jag som krav att programmet bara ska kopiera ändringarna man gjort i kataloger och filer. Bäst av allt vore om man kunde automatisera konverteringen men då skulle det skickas många 100 GB över nätverket eftersom det är sex st servrar och det är ohållbart.
Syncback kanske är något för dig? Syncback finns i två versioner en freeware-verison och en version där du får betala lite pengar för att få alla funktioner fullt ut.
Du hittar syncback på 2brightsparks.comSv: Spegla diskar över nätverket i Windows 2003
/JohanSv:Spegla diskar över nätverket i Windows 2003
Rsync kommer jag använda privat istället..;)Sv: Spegla diskar över nätverket i Windows 2003
har nu hittat ett program som sköter jobbet väldigt bra. Fungerar ungefär som rsync fast lite bättre :D
Det heter FolderShare och är en produkt från microsoft. Googla lite så hittar ni säkert. Är super nöjd med de, så jag kan bara rekommendera det till er alla där som behöver en lösning som jag.