Hej på er, Använd datepart när du kontrollerar vad det är för dag. Här är i princip samma problem. Bara några konstanter behöver ändras:Hur exkludera helg- och kvällstid vid ihopräkning av använd tid?
Jag har två tidsstämplar som jag behöver beräkna förfluten tid mellan. En enkel subraktion skulle normalt fixa det, men nu det trixiga (för mig); Kvällstid och helger skall inte räknas in.
Förklaring: Jag skall kalkylera hur snabba folk är på att svara på email på företag, men måste vara rättvis och bara redovisa svarstiden exkluderat icke arbetstid.
Arbetsexemplet kan vara att man arbetat 09:00 till 17:00 på vardagar.
Hur kan jag då få min access-databas att redovisa att ett skickat mail fredag 15:00 med svar måndag 10:00 har en svarstid på 3:00 timmar...?
Det kanske inte spelar någon roll, men formatet på indata blir 2001-12-07 14:55:32. Utdata på löptiden är detsamma, där inledande "0"-värden utelämmnas. t.ex. 1 4:32:15.
Jag vore tacksam för alla svar och om svaret blir SQL-kod kan jag behöva några hjälpande förklaringar då jag inte är bevandrad i den gyllene konsten.
Hjälper ni mig med detta kommer förhoppningsvis vi i framtiden att få bättre svar från företag som banker, telecombolag etc, jag lovar.
Vänliga hälsningar
Tyrone
mailto:tyrone.skogstrom@telemanagement.seSv: Hur exkludera helg- och kvällstid vid ihopräkning av använd t
Om datepart(dd, datum) = lördag
gör inget
om datepart(dd, datum) = måndag
tidåtgång += klockan -7 (om man börjar sju)
etc
Har iofs inte kollat upp datepart - var ett tag sen jag använde det
- så kolla att det är dd som gör det du är ute efter
/EmmaSv: Hur exkludera helg- och kvällstid vid ihopräkning av använd t
http://pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=101628