Hej Dåligt med svar...suck Hur har du lagt in bilden i databasen? När man lägger till en bild genom Access GUI:t tror jag det blir som ett ole-objekt. Ett sådan är nog lite pilligt att extrahera bilden ur. "Rätt sätt" är att lägga till bilden såhär: http://www.aspnetexempel.com/default.aspx?page=code&codeid=6 Hej Johan och tack för ditt svar. Det är samma sak, såg nu att det heter ActiveX-objekt numera. Tack igen för ditt svar Johan.Visa/hämta bilder ur databas!!!
Då gör jag nya försök i att finna en vinnade väg ur mitt problem att hämta bild ur min Access databas. Jag har tidigare skrivit en tråd då jag precis startade mitt projekt med att hämta ut en bild ur min databas.Stötte redan från ruta ett på ett problem där jag fick System.Byte[] när jag försöka hämta min bild.
Fick då förklarat för mig, av Jonas (tack för det) att man var tvungen att skicka binärt osv. Har pulat lite här men får det inte att lira!! Hittade en bra artikel på, http://www.aspnetexempel.com/?page=code&codeid=7&a=0, men även då jag gjort enligt exemplet från databas till aspx-sidor så får jag fortfarande ett x i min bild??!!
Vad det jag missar är ju omöjligt att säga, det vet jag, men om någon har något uppslag på vad man verkligen skall tänka på och varför inte min bild vill visas så är jag tacksam för alla svar jag kan få.
// Mvh ThoamsSv: Visa/hämta bilder ur databas!!!
Kanske för att jag inte preciserat mig så bra. Tänkte tillägga att jag har satt breakpoint i min viewimage.aspx för att se om jag får något picture_id och visst får jag det?! Men när den ska visa bilden så får jag som sagt ett kryss i min bild.
Har även provat att skriva id:et direkt dvs :
viewimage.aspx?picture_id=1 //(1 därför jag bara har en bild i min DB som följdaktligen har id 1 )
då får jag frågan om filhämntning,spara eller öppna, väljer jag öppna så försöker den öppna i VS och jag får felmmeddelandet:
"Data in file cannot be opened with specified codepage"
Några uppslag nu...snälla
// Mvh ThomasSv:Visa/hämta bilder ur databas!!!
/JohanSv: Visa/hämta bilder ur databas!!!
Som jag tidigare skrev saknar jag helt erfarenhet då det gäller att hämta respektive ladda upp bilder. Jag stötte på en atrikel på:
http://www.aspnetexempel.com/?page=code&codeid=7&a=0
som jag tyckte var bra och följde till punkt och pricka. Men även då jag inte får ett felmeddelande så får jag som sagt ett kryss i min bild...?
Det jag dock reagerar på är att i exemplet på nämnda sida så används OLE Object, precis som du nämner, men jag hittar inte den datatypen?, kanske kan läggas till? Provar jag att skriva OLE Object så får jag "Den angivna texten är inte en listpost". så det jag har använt mig av är ActiveX-object, rätt eller fel?
// Mvh ThomasSv:Visa/hämta bilder ur databas!!!
Jag har inte testat exemplet själv, men det viktiga är att bilden läggs in på samma sätt (som i den andra artikeln).
/JohanSv: Visa/hämta bilder ur databas!!!
Ja jag kikade runt och kom fram till att ActiveX förmodligen är samma sak som OLE. Jag ska ta en kik på den artikel som du nämnde.
// Tack, Thomas