Hej, finns det något intresse att ha en personlig agent som du installerar på datorn lokalt som ansluter mot databasen på x sekunders eller minuters intervall och berättar om något postats i forumet eller skickar mejl och liknande? Lite smått, om det är fritt från konstiga skins bara :P Fixa en Web service så kan man göra agenten precis som man vill själv =) Det här skulle kanske vara en bra tävling som så ofta efterfrågas? Agenten är ett ganska litet projekt att göra som inte behöver ta flera dagar, samtidigt så finns det utrymme att lägga in kreativa lösningar. Jag håller fullt med, skulle vara intressant att kunna få det man vill ha direkt till datorn istället för att ha en webbsida öppen... Det finns webservices till en del saker vet jag, t.ex. chatten. (Just den höll jag faktiskt på att skriva en klient till, men.. Hittade lite buggar, och jag orkade inte felrapportera/fortsätta då... :P ) En bugg var att så fort man var inne med sin klient visades det fulla namnet och inte smeknamnet för alla andra. Ja några msdn-paket har jag inte kvar, det fanns två jag fick och dom är ju som sagt förbrukade redan. Sen fick ni böcker nyligen så jag har tyvärr inte mycket mer nu. Jag måste säga att det låter mycket tråkigare när det blev ett stort projekt som alla ska göra tillsammans. Gör ett gäng funktioner i en web service och låt vem som helst göra en agent. Jag tror stenhårt på en agent, men är nog inne på Thomas linje att Kul ide med web service. Så.. med andra ord vill ni ha en webbservice - men göra ert ballaste och bästa program. Okidoki - jag tar på mig och dra igång webbservicen. Kommer inom kort.. RSS-flöden vore annars gött, så att man kan få in det i Outlook 2007 bland övriga blogginlägg och annat! Rss finns redan för allt utom då mejlen.. Se framsidans flik "inställningar" längst ner.. Det är nog jag som är lite trög, jag ser inga andra inställningar än de som styr vilka kategorier man vill se under "Forum"?Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
Sv: Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
(Fast en färdig för oss som inte orkar göra en egen är inte heller fel)
ThomasSv: Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
Dessutom är slutprodukten något som många personer faktiskt kommer att ha nytta av, så då känns hela tävlingen mer intressant (tycker iaf jag).
Slänger du in ett vettigt pris också (En MSDN-prenumeration? Fast det har du kanske ingen kvar...) så kommer säkert riktigt många bidrag för en gångs skull.
ThomasSv:Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
Och en tävling, där man har en rimlig tid på sig att göra något och inte bara någon vecka, skulle vara rolig. För kort tid medför nog tyvärr att färre deltar eftersom de kanske inte har tid under de kommande veckorna...
Även om inte funktionen är så hemskt välanvänd i Vista skulle någon också kunna bygga en fin Gadget för samma sak ;)Sv:Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
(Tror det var någonting med flerradssaker i chatten, eller vad det nu kan ha varit..)Sv: Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
Sv:Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
Dock kan vi ju faktiskt göra det första jobbet tillsammans i projektrummet - dvs vi bygger en agent tillsammans? Smidigast är väl en helt vanlig webservice som levererar typ det som framgår på "nyhetssidan" med de 5 senaste sakerna per sektion. Då skulle agenten i så fall själv hålla reda på det högst visade nummret per sektion. Skins och sånt skulle ju då kunna vara ett alternativ för dom som ville .. och likaså för de som inte vill.
Så, om jag skriver en webbservice - så kan ni som känner för det tillsammans bygga agenten. Så då gäller förstås följande - vad är det ni vill ha för information från webservicen? Dags å slå era huvuden ihop - kanske boka en tid på chatten och diskutera igenom det. Någon får skriva protokoll och sedan skicka in det till mig så får jag försöka leverera det ni kommit fram till att vilja ha.
Låter det spännande och utmanande? Det är ju ingen tidspress på det hela men däremot lärorikt att lära sig beställarrollen, kravspec, testa, koda, testa och verkligen få det till en produkt som många kan använda inkl 100% öppen källkod. Vi skriver programmet i vs.net 2005 och c#. För er som inte har detta finns vs.net 2005 express gratis att hämta hem.
Så, vilka är med ??Sv: Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
Vill några jobba tillsammans så kan dom givetvis göra det.
ThomasSv:Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
grupparbetes ide'n kan vara lite överflödig. Som jag ser det så är
det brainstormandet fram till vilka metoder webservicen bör erbjuda
som är den viktiga biten. Att sen snickra ihop ett GUI för detta
ser jag som den enkla biten.
En funktionalitet som jag tror stenhårt på är möjligheten att snabbt
kunna växla över till chatten då man har en liten fundering. I dags-
läget används chatten knappt alls, fast att många är inloggade. Om vi
har en agent "up n running" kan man tillåtas slänga ur sig en fråga
eller halvt genomtänkt tanke och snabbt få ett "bollplank att bolla
mot". Detta skulle ha en socialbefrämjande funktion medlemmar emellan
samt även komplettera den mera trögrodda och formella korrespondans
som foruminläggen representerar.
ps. heter det trögrodda? ds.
nattiSv:Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
Om man nu kan göra det själv eller inom smågrupper så kan man göra det i olika språk och plattformer som windows (Gadget med Vista eller vanligt för Vista/XP....), Linux eller Mac.
Samt kan man göra det i NET, VB6, Delphi m.fl.
Givetvis läger man upp koden och allt på programarkivet.Sv: Undersökning: Installerbar personlig agent på datorn?
Svara