Jag har fått ett utredningsuppdrag i knät. Det gäller en gammal traditionell ASP-applikation som använder en VB6-komponent. Det är tagit beslut på att alla VB6-applikationer, komponenter osv skall vara avskaffade vid årsskiftet. Jättebra med uppgradering men säg nej till det här. All kod som skrivs i .net blir ju komponenter så det behövs inte några explicita komponenter för detta. Problemet är att en asp-lösning inte kan prata sessioner mellan varandra och där har du första problemet. Andra dumheten är att när asp och vb6 byggdes existerade inte .net - givetvis får du diverse problem och strul med detta. Tack för svaret Pelle, bra att få lite mer kött på benen till varför detta inte är en bra lösning. Min rekommendation blir att antingen skriva om hela systemet i .Net eller att låta det leva kvar ett tag till. <b>Vi är på väg att införa Vista på alla klienter och därav är det "städa bort VB6"-aktiviteter på gång.</b> Johan, vet inte men en sak är väl att 2008 upphör supporten på vb6. Då förstår jag, jag tolkade det som att det hade med Vista att göra.Traditionell ASP kombinerat med .Net?
Nu går uppdraget ut på att uppskatta och föreslå en plan för hur man kan skriva om VB-komponenten i .Net istället. Men intentionen verkar vara att behålla själva web-applikationen som en ASP-applikation, finns inte tid eller resurser att skriva om den i ASP .Net.
Så i princip skulle det bli traditionella ASP-sidor som pratar med ett antal klassfiler skrivna i C#.
Ngn som har erfarenhet av ngt liknande, rekommendationer, varningar eller så för att göra detta? Verkar som att systemet i nuläget använder XML för att skyffla data från VB-komponenten till ASP-sidorna, är det vettigt att behålla detta eller skall man passa på att skriva om det?Sv: Traditionell ASP kombinerat med .Net?
Mitt förslag är att låta applikationen ligga kvar som den är tills de har råd eller tid att konvertera den till nytt. Sen är ju nästa fråga, varför ens uppgradera? Låt den dö ut istället och bygg nytt när så önskas.
Det går rätt fort att konvertera de flesta asp-lösningar till .net. Behöver ni hjälp av en konsult så säg gärna till så kan vi vara bollplank eller hjälpa er vidare. 2-600% snabbare går samma applikation bara genom lite klipp och klistra ..
//PelleSv:Traditionell ASP kombinerat med .Net?
Vi är på väg att införa Vista på alla klienter och därav är det "städa bort VB6"-aktiviteter på gång. Detta är ju dock en serverlösning så det är egentligen inga problem att låta detta vara kvar. Visserligen drar väl Microsoft supporten på VB6 snart (eller har de redan gjort det?) men det känns mindre relevant.
/MagnusSv: Traditionell ASP kombinerat med .Net?
Varför? Finns det något i VB6-applikationer som inte fungerar på Vista? Har själv VB6-program som kunder kör på Vista och har inte fått några fel rapporterade (inte i mina egna tester heller). Är det något jag missat här?
/JohanSv:Traditionell ASP kombinerat med .Net?
Sv:Traditionell ASP kombinerat med .Net?
/Johan