Vad är det bästa sättet att ta kopior på sina mail från Windows Mail? När jag använder export/import-funktionen så blir det oftast en enda röra med många gamla kataloger som inte längre borde existera, så jag misstänker att nån tidigare backup (jag har mail sen 2002 så det har blivit ett par backuper under årens gång) har gått snett. Från och med Windows Mail i Vista så ligger ju mailen snyggt och prydligt som separata filer. Inte längre i en enda databas-fil. Jepp, i "Importerad mapp" så är det precis den röran jag pratar om. Det finns även mail i den men dom syns inte i programmet längre. Är det mail som används och ligger där samtidigt som dom ligger i andra kataloger i programmet? Eller kan jag riskfritt ta bort hela "Importerad mapp"? Nej, jag tror att det som finns i "importerad mapp" är enda kopian och används av programmet.Kopiera mail från Windows Mail?
Allt ser bra ut i programmet, det är när man börjar exportera och sen importera kopian som det blir rörigt. Spontant känns det som att det är nått skit i nån av Windows Mail-filerna som inte syns förrens vid exporteringen, så en lösning skulle kanske vara om nått program kunde exportera varje mail separat ett och ett och sen importera dom separat ett och ett igen, typ?
/ThomasSv: Kopiera mail från Windows Mail?
I mappen
C:\Users\<Användare>\AppData\Local\Microsoft\Windows Mail\Local Folders
kan du kopiera mailen manuellt.
Det brukar också fungera bra att bara klicka och dra mail från/till programmet (även i gamla versioner).
I denna mapp kan du också se strukturen. Den kan vara som du säger lite konstig om du importerat mail förut. Då finns där mappar som heter "Imported Folder...".
Jag antar att man kan städa här i mappen för o få det bättre. Jag skulle behöva det själv, så säg hur det går!Sv:Kopiera mail från Windows Mail?
För övrigt så ligger varje mail separat som du säger, men jag har delat upp allt i olika kataloger och katalogerna syns inte. Var finns det sparat?
/ThomasSv: Kopiera mail från Windows Mail?
Mina nya mail hamnar också där.
I varje mapp med mail, .eml-filer, finns en "winmail.fol".
Den verkar innehålla vilken mapp mailen tillhör i programmet.