Kan jag som användare vara säker på att det som står här verkligen stämmer överens med verkligheten Var på en föreläsning förra veckan med en gubbe som hette Oom, och enligt honom finns ingen verklighet, utan man skapar sin egen. Eller nåt åt det hållet menade han. Jag vill hävda att Oom har helt fel, om alla skapade sin egen verklighet så skulle människor som allmänt betraktas som fula betraktas mer fördomslöst och konkurrensen om dessa människor skulle vara hårdare, samma sak gäller lukter, synintryck samt smakintryck. Ergo, verkligheten finns där, alla (läs som "de allra flesta" då undantag alltid finns) betraktar den på samma vis ur en fysisk ståndpunkt. Håller med Pontus, verkligheten finns och den är verklig :-) Fattade aldrig riktigt hur han menade, men jag kan också tycka att det finns en verklighet. Regnar det så regnar det, typ. Hur vet ni att det ni observerar är verkligt? "Fattade aldrig riktigt hur han menade, men jag kan också tycka att det finns en verklighet. Regnar det så regnar det, typ. " "är det i verkligheten då bra eller dåligt väder?" "Det beror på hur man upplever verkligheten... " I verkligheten finns inget bra eller dåligt, bara ett väder. Som sagt: Utan att lästa alla Era argumenteringar. mmm.... Vad som är verkligt och inte verkligt är en djup filosofisk fråga. <b>Njaaaaaaaaaaaaa. Så min hund/katt uppfattar verkligheten likadant,</b> Pontus. Ahaaaa du har ju klart rätt. Ett lästips för en kort djupdykning i verkligheten och guds existens är boken "Gods despise" av Scott Adams (han som tecknar Dilbert) och "Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå" av Douglas Adams.Saklig grund
AndersSv:Saklig grund
Sv: Saklig grund
Jag vill däremot hävda att verkligheten upplevs ur olika perspektiv beroende på var man är i livet, "är det dax att byta jobb?", "ska jag skaffa hus och barn?" och så vidare är typiska verkliga frågeställningar som samma människa svarar olika på beroende på tillfälle...Sv:Saklig grund
Men självklart kan den upplevas olika, t ex ser en färgblind person och en person med "korrekt" syn omvärlden olika...Sv: Saklig grund
Sv:Saklig grund
För att någon annan observerar samma sak?
Och hur vet ni då att dessa andra gör såna observationer? De säger det?
Är det då inte så att ni har observerat dem när de har sagt det?
Och vad är det i så fall som säger att ni inte har inbillat er att de har sagt det?
Aka. cirkelbevis.
Sen kan jag ju tycka att filosofisnacket i mångt och mycket är oanvändbart dravel, och att ovanstående inte spelar någon som helst roll, men det är ju en annan fråga.Sv:Saklig grund
Ok vi kan konstatera att det verkligen regnar men om du tycker det är bedrövlig och jag tycker att det är underbart med regn, är det i verkligheten då bra eller dåligt väder?Sv: Saklig grund
Det beror på hur man upplever verkligheten...Sv:Saklig grund
Det var det jag menade med mitt inlägg, verkligheten kan te sig olika för olika betraktare.Sv:Saklig grund
Tänk dig att du tittar på ett träd, trädet är verkligheten. Din kompis tittar på trädet från ett annat håll. Ni ser inte 2 olika träd utan ni tittar båda på samma träd trots att det ser olika ut för er.Sv: Saklig grund
Hur vet du att det är din kompis som tittar på verkligheten?
Hur vet du att han är verklig?
Allt är observationer, även observeringen av andras observationer. Hela grunden till all typ av kunskap är observationen, och det gör att om din observationsförmåga är för dålig så vet du ingenting.
Problemet är att du inte har något att jämföra med, så du vet inte att eller om din observationsförmåga är dålig, och då vet du inte heller någonting. "Verkligheten" blir ett meningslöst koncept.
Och det är när man inser att med en sån tankeprincip (som är omöjlig att ta sig runt) så bryts det mesta inom vetenskap ner.
Detta är den mest basala formen av filosofi när detta är så meningslöst inser man att allt högflygande filosofiskt snack bara är massa ovidkommande strunt. Vetenskap är det enda relevanta.Sv:Saklig grund
<b>Håller med Pontus, verkligheten finns och den är verklig </b>
Njaaaaaaaaaaaaa. Så min hund/katt uppfattar verkligheten likadant,
Jag blev jagad av en polisbil med blåljus,min katt sa skit i det,
min hund sa du skall kanske blinka höger.
Själv sa ja det är nog inte mig dom jagar.
Vad var verkligt och hur skall jag handla ?
Sven (Gråstarr opererad) :-)Sv: Saklig grund
Tycker att våra etik värderingar är ganska bra. (Tio Guds budord)
Det hjäpte mig när jag blev av med cykeln.
När dom predikade sjätte budet kom jag på var jag ställt cykeln
Det startar med vår lilla BigBang. Som du förstår hjälper det inte att predika för
våra vänner på en annan planet att detta är verklighet.Sv: Saklig grund
Troligen inte men båda lever ju i samma verklighet. Hur man uppfattar den spelar mindre roll..Sv:Saklig grund
Men ! Vem:s uppfattning skall Vi då predika ?
Vem mer än Vi gör anspråk på att veta vad som är verkligt.
mmm.... nog finns det saker att fundera på.
Går till min husGud Einstein "Allt är relativt"
Och vad menar Ledin med 500 dagar om året ?
Vad är det som inte är verkligt för mig !?Sv: Saklig grund
I den senare av böckerna lever vi i en framtidsvärld där tron är borta, istället har vi elektroniska munkar som tror åt oss, en trasig munk tror understundom att världen är rosa, men eftersom han tappat tidsuppfattningen så vet han inte om han tror det i en evighet eller en mikrosekund.
I den första som är lite mer teologisk men riktigt fyndig avhandlas guds existens och verkligheten mera i ett experimentiellt syfte av författaren.
Jag rekommenderar båda och sedan kan vi återuppta diskussionen om huruvida verklighet, tro och uppfattningsförmåga påverkar den riktiga verkligheten..