Trots att det verkar som att Pelle försöker hålla det hemligt så är det nog många med mig som har förstått att Pellesoft ska läggas ner nån gång under 2010. Det kan ju också vara så att han jobbar på en helt ny version av pellesoft och inte vill hålla på och uppdatera den gamla. Åtminstone jag själv vill ha så lite som möjligt att göra med gamla versioner. Maskirokva ryska provocatski ;-) Braaaaaaaaaa Frågan är intressant! Jag tror en del personer ser på den här sajten lite annorlunda än vad Pelle gör. Jag tycker själva kärnan i Pellesoft är forumet där man kan ställa frågor och svar Själv är jag nybörjare och har störst nytta av forumet och kopplingen till MSDN AA. <b>Det kan ju också vara så att han jobbar på en helt ny version av pellesoft</b> <b>Frågan är intressant!</b> Vore tråkigt om de var så att de ska läggas ner ;< Hmm konstigt att det första en nyregistrerad användare skriver är att det är tråkigt att Pellesoft ska lägga ner. Thomas, klokaste inlägget på mycket länge! Du har mitt stöd och jag håller med dig helt och hållet. Som sagt, Pelle verkar inte vara speciellt aktiv, på förstasidan står det <b>Hmm konstigt att det första en nyregistrerad användare skriver Räknar du in PS som ett av världens tappade tag? Hans skrev: Pubkicerade artiklar 0 Kära kamrat,, mitt konto blev borttaget av Pelle för jag hade en åsikt. Han vill likt många diktatorer tysta de som har en åsikt olik sin egen. Din djävla åsikt är värd lika mycket som den "skit" jag just släppte. <b>Kära kamrat,</b> Nääääääääää Hängd = Uthängd <b>Efter att skapat nytt konto så har man per automatisk 0, 0,0 ,0,0,.... på allt.. </b> "Trots att det verkar som att Pelle försöker hålla det hemligt så är det nog många med mig som har förstått att Pellesoft ska läggas ner nån gång under 2010. " <b>Men återigen, ni som är skeptiska - rulla istället upp armarna och visa vad ni går för istället för att vara destruktiva. Skicka in en design, vill ni bygga en bättre community, börja med det så kan jag implementera den - alla möjligheter finns. Ge mig förslag! Var lite kreativa! Gör skillnad!</b> <b>Skicka in en design, vill ni bygga en bättre community, börja med det så kan jag implementera den - alla möjligheter finns.</b> Varför raderade du meddelandet? Tyckte du hade en vettigt åsikt i det. jo men jag har ju tagit upp det och det kändes som jag tjatade Jag tror Pelle är den enda som envist tror att sajten är jättepopulär och jättevälbesökt.. Den var det förr, senaste åren har sidan TYVÄRR blivit sämre och sämre och mindre och mindre populär. Alexander. Då det skrivits 10 inlägg detta året i vb.net forumet så skullle INTE! jag vilja påstå att det är populärt.. Men vi har kanske olika uppfattningar om det :/ Visst det kanske inte är så mycket men då har jag ju en mot fråga Bara att acceptera att det mesta är avhandlat när det gäller VB6 mfl. Vet dock inte om PS är ett renodlat programmeringsforum..Men okey.. Tja PS är för mig ett rätt så renodlad programmeringforum <b>Flashback, har inte varit inne där. mm tittade. var en djävla blandning >Fast ingen ren programmeringsajt som jag gissade Tja Pellesoft är nästan så ren det går (minst 90% är ju om programmering) Jo minst 90% kan säkert vara programmering. Och 90% av de 90%:en saknas det aktivitet i... Kanske det, kanske inte <b>"...Pellesoft ska läggas ner nån gång under 2010." <b>Thomas, vad skulle du kunna tänka dig att bidraga med för insats?</b> Bra initiativ Thomas. De flesta kan nog hjälpa till , utan möjligtvis åke, han kodar bara i vb5/6... <b>Koden är fortfarande i vb.net</b> Pelle, du som programmerar vet väll skillnaden mellan .net och gamla vb5/6 <b>En ny design är inte vad som behövs mest här på Pellesoft. Att forumet är den viktigaste delen håller nog dom flesta med om och då borde det prioriteras. Men att be oss koda ett helt forum eller kanske en hel sida när vi egentligen bara vill fixa till några funktioner är ju ett konstigt krav. Hjalmar skrev: Åke skrev: Pelle, du som programmerar vet väll [sic] skillnaden mellan mogen programmerare och övermogen programmerare. Nu när du har testat alternativet 1a som jag skrev om tidigare och det uppenbarligen har runnit ut i sanden (ovanligt snabbt den här gången), vilket alternativ kommer du testa då? :-) Fantastiskt tjat om källkoder hit och dit.. varför inte komma med konkreta förslag på vad som behöver fixas och hur man fixar det.. det skulle ju iofs innebära att någon annan än Pelle skulle behöva dela med sig av något som man skapat från skratch.. "You must be new here." Niklas, har du skrivit något system där man har webbshop, medlemskap, säkerhet, kryptering, och liknande? Om jag lämnar ut detta, hur lätt är det då inte att hacka sig in i systemet och förstöra. Bonusmedlemskap, betalning med sms, kreditkort och liknande tjänster är ju inget jag vill lämna ut! Kan du inte ge ut koden till enbart forumet + ev bitar som sköter mailutskick (och annat som är relevant till forumet)? Då har vi äntligen fått svar på varför du inte vill släppa koden. Helst ska ju koden inte vara gjord så att säkerheten blir "compromised" bara för att man ser den, men det kan vara svårt, och det tror jag alla har förståelse för. Blir svårt eftersom allt är integrerat. Skulle iofs kunna skriva stubbar då ... Men i ett första läge behöver man inte ens ha tillgång till en kompilerbar version, det skulle räcka med bara aspx och aspx.vb/aspx.cs-filerna för forumet. Det går ju till och med att låta alla som vill testa koden skriva sina egna stubbar. Hur går det med allt? Vi kan ju inte låta den här tråden rinna ut i sanden :-) <b>*bump*</b> <b>Varför bumpar du inte tråden där diskussionen om förändringar sker?</b> Jag har läst alla inlägg, och den tråden skapades upp av Pelle för att hitta en lösning. Det ni håller på med är att försöka sabba sajten. Innan ni började hålla på som ett gäng virrlösa hjärnor var det full fart här på forumet. Hoppas du känner dig nöjd. <b>Jag har läst alla inlägg, och den tråden skapades upp av Pelle för att hitta en lösning.</b> <b>Eftersom tråden heter "Deltag i en kravinsamling på nytt forum" så var den inriktad på att skapa ett nytt forum.</b> Hans: Har du öht följt den här och tidigare diskussioner i samma område? <b>Läs innehållet. Har du gjort det?</b> Bry er inte om Hans Sjödin. Han slickar Pelles röv efter att Pelle skitit i forumets användare. <b>Bry er inte om Hans Sjödin. Han slickar Pelles röv efter att Pelle skitit i forumets användare.</b> Hans, vad är det egentligen som är så fel med att försöka få Pellesoft att bli en bra sida igen? Och vad tjänar du på att motarbeta försöken att förbättra? I värsta fall (och hittills mest troliga) så kommer ingenting hända och då är ju allt som vanligt. <b>Hans, vad är det egentligen som är så fel med att försöka få Pellesoft att bli en bra sida igen? Och vad tjänar du på att motarbeta försöken att förbättra? I värsta fall (och hittills mest troliga) så kommer ingenting hända och då är ju allt som vanligt.</b> <b>Har absolut inget emot förändringar, har själv en del önskemål. Tillvägagångssättet har jag däremot något emot.</b> <b>Vi för en diskussion och ställer Pelle lite "mot väggen" för att höra hur han egentligen har tänkt sig.</b> <b>Och där menar jag att Pelle uttrycker sina tankar i den andra tråden.</b> Det ända jag kan tycka, om man för en gångs skull ska vara lite seriös, är att.... Som sägs tidigare, rubriken är destruktiv och jag får ingen som helst energi att göra förändringar baserat på vad som skrivs på det sättet. Försök i stället locka mig till inspiration ;) Om något så litet som en provocerande rubrik får dig att tappa energi så är det beklagligt. Hur ska vi kunna locka dig till inspiration då? Det sarkastiska inlägget är ju långt ifrån det första försöket att få ordning på sidan. Alla andra tidigare försök har varit helt normala och många av dom helt enligt dina regler (hjälp med design, hjälp med felrapportering, omskrivning av hela sidan osv) men det har ju uppenbarligen inte lyckats. försök att locka pelle: >Försök i stället locka mig till inspiration ;) <b>Lägg ner skiten istället om du inte klarar av att ha hand om det. Du är så jävla pinsam! 3 meddelanden har du raderat ut nu i dag, bara för det står saker du inte gillar!! Orka vara som du</b> Här kommer för hoppningsvis lite inspiration "Om något så litet som en provocerande rubrik får dig att tappa energi så är det beklagligt. Hur ska vi kunna locka dig till inspiration då?" <b>Din aproach talar mycker för att du är denna typ av människa.</b> Pelle, det skulle vara intressant att höra en "officiell" kommentar om hur framtiden för Pellesoft ser ut. Snart har det gått 4 månader sedan Thomas skrev sin lista. Vad är det med Er djä.... tramsnissar. Nhäa du Sven Åke, skulle aldrig falla mig in att suga på den. ;-) LOL Det är beklagligt att vuxna människor som ni håller på offentligt att skriva illa om varnadra, försöka klanka ner eller irritera er på hemsidan. Som vuxen borde ni tänka er för hur ni framstår på denna site. Ni borde skämmas - lägg ner er energi på att istället fundera på vad som får er energi att bli positiv istället för denna eviga negativa klang! Att påpeka relevanta brister på sidan och komma med konstruktiva förslag på förbättringar kan väl aldrig anses som något dåligt? <b>En sak har jag lärt mig, vill man förändra något - skall man först titta på sig själv och se vad man kan förändra!</b> Brister och förslag på förbättringar är inga problem att ta för mig för jag har fullt upp - och ligger efter, så enkelt är det så den kritiken är befogad mot mig. Dessa mail hade jag inte hört talas om. Har du berättat om dem tidigare?Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
I början trodde jag bara att Pelle hade idétorka och inte visste vad han skulle göra för något, eller rent av att han inte trodde att något var i behov av att fixas. Men plötsligt fanns det en tråd i forumet där Pelle frågade efter tips på förbättringar, så uppenbarligen hade jag fel. Nu kommer det bli bra igen!
Veckorna gick och när ingenting gjordes så trodde jag att Pelle hade för lite tid över och behövde en hjälpande hand. Men en dag så fanns det en tråd i forumet där hjälp erbjöds att se över källkoden men Pelle tackade nej. Uppenbarligen hade jag fel igen, den här gången kommer det att fixa sig!
När det fortfarande inte hände något så antog jag att Pelle var nöjd med det som fanns och ville fortsätta med den nivån som sidan redan hade. Självklart hade jag fel nu också, då funktioner på sidan har börjat krångla en efter en. Trots kommentarer från Pelle så blir ingenting fixat.
Nu när det mesta har slutat att fungera och besökarna sen länge slutat komma så känns svaret ganska självklart: Pellesoft är på väg att läggas ner.
Slutligen tänkte jag bara höra med er, vilka vettiga alternativ finns det? Även om Pelle har tröttnat så vill ju vi besökare fortfarande ha en bra sida att komma till.
(Givetvis är inlägget lite skämtsamt skrivet, men ärligt talat så tror jag inte att Pellesoft överlever 2010)
ThomasSv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Nå bara att vänta och se vad som händer :)Sv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Sv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Jag tror faktiskt inte att pellesoft måste förändras för att fungera, se bara på blocket vilken kass sajt men det är en av de mest inkomstbringande källorna som finns. Nä, det handlar hela tiden om innehållet och engagemanget. I sverige förväntas alla få allting gratis, inte bidraga själva med något - skulle det varit så, skulle pellesoft varit mycket större idag. Tyvärr är det så att det är för få personer som är engagerade och brinner att dela med sig, de flesta vill bara ha saker. Sv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
För de flesta är det här ett primärt ställe att kunna ställa frågor och få svar. Där fungerar pellesoft alldeles utmärkt för det mesta fortfarande.
För en del är pellesoft ett ställe att diskutera arkitektur och patterns. Där är funktionen nja. Det är en del kloka svar, men många känner nog att de får bättre feedback på andra håll.
För en del är det här också ett socialt tillhåll. Det är ju inte pellesoft gjort för. I så fall hade det nog sett helt annorlunda ut. Ursäkta om jag trampar någon på tårna nu, men det känns som att de flesta som klagar vilt på Pelle kommer från den här gruppen.
Men det är ett problem som med så många andra företag. Man har en affärsidé och allt fungerar perfekt så länge man håller sig till den. Men så kommer en del med önskemål och man gör förändringar. Efter ett x antal förändringar är företaget och affärsidén helt skilda.
Det man då ska fråga sig, ska företaget styras tillbaka till affärsidén, eller ska affärsidén justeras till företagets nuvarande sits? Det finns inget enkelt svar, och oavsett vad Pelle gör så kommer han göra en del besvikna. Men oavsett så tror jag absolut det finns en framtid för pellesoft.Sv: Ska Pellesoft lägga ner?
De andra avdelningarna är inte mycket jag tittar i (knappast aldrig)
Det jag kanske ser är att uppgradera Pellesoft och dess forum.
Låta den vara centrala och skala av det andra info.
Det finns ju en del bra forum som PHPBB
eller som andra kör med Invision Power Board som har en sätt att bygga ut till mer än bara forumet (som exempelvis minhembio.com/forum)
Problemet jag ser det just nu är hur fasiken flyttar man över info från denna forum till en annan??Sv:Ska Pellesoft lägga ner?
En flytt till BuddyPress kanske vore nåt (en kombination av forum & cms)?Sv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Blir det webbsidornas motsvarighet till Duke Nukem Forever? ;-)
ThomasSv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Nu var det ingen fråga utan snarare ett konstaterande :-)
<b>Jag tror faktiskt inte att pellesoft måste förändras för att fungera</b>
Jag tror aldrig att det är någon som har krävt nya funktioner utan bara att det som finns på sidan ska fungera. Forumet till exempel har inte någon gång fungerat helt och hållet till 100% någon gång. Hur många gånger har du inte "fixat" problemet med att man får bevakningsmail när man svarar på sin egna tråd?
Så jo, mycket på Pellesoft måste "förändras" för att det ska fungera.
<b>I sverige förväntas alla få allting gratis, inte bidraga själva med något - skulle det varit så, skulle pellesoft varit mycket större idag.</b>
Du har fått konkret hjälp med småsaker (hur många trådar har vi inte sett där du frågar efter tips om vad som måste fixas och förbättras och du har fått en massa svar men vad har egentligen blivit gjort?) och du har fått erbjudande om större hjälp som att kolla över källkoden, men där blev det helt enkelt nej.
Hade du tackat ja till hjälpen, DÅ hade Pellesoft varit mycket större idag.
Sv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Vem vågar inte stå för att man vill ha kvar Pellesoft?
"Nu tar jag semester på pellesoft
Hej allesammans. Nu tar jag semester och återkommer den 8/1 igen. Så, ni som registrerar er på MSDN-AA samt betalar in bonusmedlemskap via banken får hålla er ett tag, tills efter helgerna. Gott nytt år! "
Nu är det ju bara en månad (8/1) sen han skulle vara tillbaka så han har kanske inte hunnit ta bort infon än.Sv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
är att det är tråkigt att Pellesoft ska lägga ner. </b>
Vi äldre (1556) förstår ironi och sarkasm. Klart att Pelle skall köra business as usual.
Keep up the good spirit. Världen är redan full av tappade tag.Sv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Sv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
<b>Ursäkta om jag trampar någon på tårna nu,
men det känns som att de flesta som klagar vilt på Pelle kommer från den här gruppen.</b>
Han menar den grupp som insändaren ovan tillhör. Sociala gruppen. I bland Asociala.
Dvs dom som aldrig tillfört något positivt i andan att hjälpa till att lösa problem.
Dom grälsjuka kärringarna.
Men dom är det bara att nonchalera, lyssna på dom som är aktiva i programmerings forum mfl. Sv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Insända tips & tricks 0
Insända länkar 0
Insända program 0
Insända nyheter 0
Vem ? Jo han som är den största störsändaren och gnällkärring.
bla. Alexander Hjalmar Tege och Bo tillhör denna illustra skara av störsändare
Varför Varför ? besöker dessa individer detta forum ? Grällsjuka kärringar som inte hittar rätt.
Testa Lunarstorm där förstår dom Er.Sv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Efter att skapat nytt konto så har man per automatisk 0, 0,0 ,0,0,.... på allt..Sv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
PelleSoft kanon site.
Vissa töntar försöker.
Ett stort garv mot dom som försöker få in Lunarstormstuket.
SvenSv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Skriver "Fae... skapet" den falskaste Vi har haft här hos Pelle.
Hjalmar Vi har 2 tider när man vill bli hängd.
Vi har en tid på morgonen och en på kvällen !
När vill du bli hängd ?
Morgon Sv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Kommer från den gamla Sovjettiden.
"Du har rätt" Då måste Vi hänga dig !
Vi har två tider, en på morgonen och en på kvällen.
Vilken väljer du ?Sv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Ser med stor nyfikenhet mot när det blir någon 0(nolla) som förändras. *LOL* töntDet finns alltid knäppgökar
Det är förstås inte sant! Det finns alltid personer som är destruktiva i en så här stor mängd människor - pellesoft kommer finnas så länge det finns medlemmar och intresse - samt, jag betalar inte 25.000 per år (varje år) för att bara lägga ner. Hade det varit så, hade jag gjort det för länge sedan förstås.
Jag har lagt ner 11 år på pellesoft- och det kommer bli ytterligare, så enkelt är det. Dock har jag ett liv, jag har jobb, barn, familj, intressen och mycket annat som prioriteras. Min roll är mest att se till att sajten fungerar (vilket jag håller med om strular lite på vissa ställen).
Men återigen, ni som är skeptiska - rulla istället upp armarna och visa vad ni går för istället för att vara destruktiva. Skicka in en design, vill ni bygga en bättre community, börja med det så kan jag implementera den - alla möjligheter finns. Ge mig förslag! Var lite kreativa! Gör skillnad!Sv: Det finns alltid knäppgökar
Om du vill att vi skall hjälpa till, varför gör du det så svårt för oss genom att hålla källkoden för dig själv?Sv: Det finns alltid knäppgökar
En ny design är inte vad som behövs mest här på Pellesoft. Att forumet är den viktigaste delen håller nog dom flesta med om och då borde det prioriteras. Men att be oss koda ett helt forum eller kanske en hel sida när vi egentligen bara vill fixa till några funktioner är ju ett konstigt krav.
Det finns två enkla lösningar: ge oss tillgång till källkoden eller se till att lösa problemen själv.
ThomasSv:Det finns alltid knäppgökar
ThomasSv: Det finns alltid knäppgökar
Men visst jag kan skriva det igen.
Jag tycker att visst kan man ta och göra en ny design men detta forum har enligt mig spelat ut sin roll.
Eftersom man är medlem på andra ställen som har olika områden som kör med färdiga forum som jag
tycker är bättre
Det kanske t.o.m. gör det enklare att uppdatera och underhålla Pellesoft.
PHPBB är ju gratis men deta är ju enbart ett forum. Om man vill satsa på något mer kanske detta
inte är någon bra utgångspunkt. Då är kanske "Invision Power Board" eller "vBulletin" något fast den kostar ju men kanske gör det billigare att ha Pellesoft i drift vad vet jag.
Jag gillar Pellesoft men ska erkänna jag besöker den inte så ofta längre.Sv:Det finns alltid knäppgökar
Det är tråkigt...Sv: Det finns alltid knäppgökar
Jag tror faktist Pellesoft är fortfarande populär när det gäller VB .NET och det
Visst när jag har problem med PHP så är det inte detta stället jag först tänker utan phpportalen
Dock skriver jag bara här när jag har VB problem när det gäller svensk forumSv:Det finns alltid knäppgökar
Asp.net forumet har det skrivits 18inlägg i detta året.. Är det ett populärt forum då :S
Lägger vi på november, december -09 i statistiken så får vi +24... Inte särskilt mycket tycker jag för titulera sig ett populärt forum eller mötesplats.
Kolla själv aktiviteten i forumen (Förrutom skrivklåda) och avgör själv..Sv: Det finns alltid knäppgökar
Säg mig ett svensk forum där de postats en hel del om VB.NET
Alltså ett svensk renodlad programmeringforum.Sv:Det finns alltid knäppgökar
Men siten finns och ser inget alternativ som intresserar mig.
Platsar inte i Lunarstorm som Hjalmar och Tege så jag blir trogen Pelle.
En glad nöjd Sven Persson som skickar 200:- om någon dag.
Edit:
<b>Totalt intjänade poäng: 600</b> vad har jag för glädje av det Pelle ?Sv:Det finns alltid knäppgökar
>Säg mig ett svensk forum där de postats en hel del om VB.NET
Flashback har mer aktivitet i sitt forum för Systemutveckling och .NET t.ex...Sv: Det finns alltid knäppgökar
Flashback, har inte varit inne där.
Mest negativa saker man har hört om olagligheter och pornografi och fan vet allt de hade där innan
Vet inte riktigt vad de har nu men misstänker att det är ingen renodlad programmeringsforum i alla fallSv:Det finns alltid knäppgökar
Mest negativa saker man har hört om olagligheter och pornografi och fan vet allt de hade där innan
Vet inte riktigt vad de har nu men misstänker att det är ingen renodlad programmeringsforum i alla fall</b>
Gör en egen bedömning av forumet i stället för att lita på enskilda händelser som har fått uppmärksamhet i pressen! Det finns avdelningar för allt möjligt, inte bara droger och pornografi:
- programmering,
- fotografi,
- rollspel och sällskapsspel,
- matlagning
- medier och journalistik,
- politik,
- ekonomi,
- juridik,
- fotboll,
- matematik,
- språk,
https://www.flashback.org/
Det var forumet. Sedan finns nyhetssidan Flashback, vilken återfinns här: http://www.flashback.se/Sv: Det finns alltid knäppgökar
Fast ingen ren programmeringsajt som jag gissade
Nja kan man inte få hjälp här om VB programmering så ställer jag frågan på engelsk forum iställetSv:Det finns alltid knäppgökar
Vilken sida uppfyller det??Sv: Det finns alltid knäppgökar
Samma sak när det gäller phpportalen.
Man kan ju lungt säga att PS är i alla fall är en datorforum (Allt utom några avdelningar inom "övriga forum" har ju med datorer att göraSv:Det finns alltid knäppgökar
Sv: Det finns alltid knäppgökar
Har jag problem med VB så ställer jag frågan här
Har jag prblem med PHP så blir det phpportalen
är det Actionscript så blir det engelsk forum för det finns inga riktiga bra svensk forum för det tycker jag
Man sprider ut sig, man är sällan trogen på ett enda ställe för man vill ju öka sina chanser att få ett bra svar snabbt.Sv: Det finns alltid knäppgökar
Det är förstås inte sant!</b>
Vad har du för planer för Pellesoft under 2010, Pelle?
Som jag ser det finns dom här alternativen:
1. Fortsätta med PS i dess nuvarande form och...
1a. Själv fixa åtminstone dom mest störande problemen (tex i forumet)
1b. Ge ut källkoden och låta oss andra fixa problemen
1c. Inte göra något alls
2. En ny version av PS och...
2a. Du har redan en ny version på gång och kommer att ge ut den under 2010
2b. Släppa källkoden för nuvarande version av PS som grund för oss att fixa en ny version
Vad väljer du, Pelle? :-)
Thomas, vad skulle du kunna tänka dig att bidraga med för insats?Sv: Det finns alltid knäppgökar
Om vi fick tillgång till källkoden så skulle jag definitivt sätta mig ner och försöka fixa några av dom buggar som finns här, speciellt i forumet.
Sen finns det garanterat bättre programmerare än mig bland dom återkommande besökarna och någon mer av dom vill säkert också hjälpa till att "putsa" lite på koden.
Så mitt viktigaste bidrag är kanske att få igenom en förändring av PS, vilken den nu må vara? :-)
Sv:Det finns alltid knäppgökar
Vilket bara förstärker Alexanders argument. Finns det något Sven inte gillar så är det väl VB.NET? :-)
Det finns två enkla lösningar: ge oss tillgång till källkoden eller se till att lösa problemen själv.
</b>
IMHO Kravspec.Sv: Det finns alltid knäppgökar
<b>Pelle, du som programmerar vet väll skillnaden mellan .net och gamla vb5/6</b>
Pelle, du som programmerar vet väll skillnaden mellan störsändare och seriösa deltagare.Sv:Det finns alltid knäppgökar
>Hjalmar skrev:
>Pelle, du som programmerar vet väll skillnaden mellan .net och gamla vb5/6
>
>Pelle, du som programmerar vet väll skillnaden mellan störsändare och seriösa deltagare
Pelle, du som programmerar vet väll skillnaden mellan kokosnöt och nötSv:Det finns alltid knäppgökar
Kolla gamla trådar i det här ämnet. Konkreta förslag finns det _mängder_ av.
1. I något läge frågar Pelle vad som ska fixas. Folk engagerar sig och trådarna växer till 100+ poster.
2. Pelle säger att allt detta ska fixas, det är prat om listor, felloggar, kravspecar, yaddi-yaddi. Det finns alltså saker att göra, punkt slut.
3. Inga av grejerna händer. Alls.
4. Folk frågar vad som händer. Andra svarar att det är bra som det är och att man får ha respekt för att Pelle faktiskt har gjort allt från scratch och har mycket att göra.
5. Folk frågar hur man kan hjälpa till, man får svaret i stil med att "det finns massa sätt", men i huvudsak att man "gärna får ta ansvar över att se till att något område blir löst", och då utan att ha sett koden.
6. Det säger sig självt att man inte kan komma in och ta ansvar över "Forumet" om man aldrig har fått se koden, och sen förväntas lösa alla punkter. Om man däremot har en funktion man stör sig på så kan man kanske se om det finns en bra lösning på just det, bara man får tillgång till källkoden.
7. Då frågar man efter källkoden. Det rör sig endast om att ta alla filer och publicera dem på något sätt. Typ 10 minuters jobb?
Folk som hävdar att det krävs massa andra saker från Pelle har fel. Får man se källkoden kan man också lösa problem, annars inte. Pelle behöver inte förbereda den, rensa upp den, snygga upp den, organisera något, sätta upp projektgrupp, planera. <b>Det enda Pelle behöver göra är att visa källkoden.</b>
Sen måste han förstås också kolla så att de uppladdade patcharna funkar som de ska, men det är ju en helt annan fråga.
Då kommer de tre orsakerna till att inte få se den:
1. Pelle har gjort alltihop från scratch och vill inte förlora sitt verk. Jag tror inte att någon tror att koden är så genial att man inte själv skulle kunna lösa det. Jag tror att alla regelbundna här i princip skulle kunna skriva ner db-designen rakt av. Det är ingen som är intresserad av att sno forumet. Forumet är inte värdefullt pga dess fantastiska kodning, utan på alla gamla trådar och den massan av folk som återkommer.
2. Koden är på något sätt dålig och Pelle vill inte visa det för någon annan. Det är väl nästan en fråga om mogenhet, men jag tror att många förstår att det finns en och annan grej som inte är genomtänkt, och att det är därför saker inte blir fixade. Vi överlever. Pelle överlever.
3. Säkerheten är dålig, någon kan förstöra forumet. Detta är den enda vettiga anledningen, och det löser man genom att man får ansöka om att få se koden, med någon mycket enkel inloggningsgrej. Detta tills man tycker att det är så säkert att alla kan se den.Sv: Det finns alltid knäppgökar
Sen, givetvis är koden gammal eftersom sajten funnits 11 år och skrevs om för 5 år sedan - så dagens kod är inte på långa vägar så bra skriven som den bör vara. Därför, designa ett nytt forum som jag sagt - sen kan vi ta och ersätta det befintliga forumet.
Börja med en design, skriv ner vilken teknik som skall finnas, fråga vilka parameter du behöver få koll på, jag kan extrahera lite poster i forumet och göra en dummydatabas som är samma som pellesofts osv.
Så kör vi den koden som opensource där alla kan hjälpa till som vill - låter inte det bra eller har du bättre förslag?Sv:Det finns alltid knäppgökar
Att skriva om allt från början är ett dödsdömt projekt. Vi måste ha fungerande grund att stå på.
<b>>Sen, givetvis är koden gammal eftersom sajten funnits 11 år och skrevs om för 5 år sedan - så dagens kod är inte på långa vägar så bra skriven som den bör vara. Därför, designa ett nytt forum som jag sagt - sen kan vi ta och ersätta det befintliga forumet.</b>
Som sagt - spelar det någon roll (annat än säkerhet)?
Bättre att förbättra ett forum som har brister än att göra ett jätteprojekt med ett nytt forum som aldrig blir klart. Som Thomas säger: släpp bara forumkoden, eller till och med några enstaka sidor.Sv: Det finns alltid knäppgökar
Är du ute efter att sabba för pelle? Varför bumpar du inte tråden där diskussionen om förändringar sker? Det du håller på med är medvetet försök att sänka sajten. Det kallar jag oseriöst.
<b>Typiskt lilla pelle att bara ignorera alla</b>
Hur vet du det? Spionerar du på honom så att du vet allt han gör? Då detta inte är hans helttidsjobb så får man ta hänsyn till att det kan ta lite tid.
För att använda ett SÅP-uttryck: är så j-a less på de som kommer hit och sabbar för andra. Duger det inte, försvinn.Sv:Det finns alltid knäppgökar
Om du tar dig tid att läsa alla inlägg så ser du att jag 2010-03-04 13:20:19 skrev att den tråden du talar om har runnit ut i sanden och att jag frågade vilken lösning som istället är aktuell. Flera inlägg senare så har diskussionen gått över till att faktiskt handla om att eventuellt ge ut i alla fall vissa delar av koden.
I den andra tråden pratade Pelle bara om att skriva om allt från grunden och har alltså inget att göra med att öppna källkoden.
Så försök vara lite mer seriös själv när du försöker kritisera någon. Sänkning av sidan håller snarare ni passiva besökare på med. Det kan aktiviteten i forumet tydligt visa.
Eftersom tråden heter "Deltag i en kravinsamling på nytt forum" så var den inriktad på att skapa ett nytt forum. Dels har det varit på gång flera gånger tidigare och aldrig fungerat och dessutom rann det ut i sanden även den här gången. I den här tråden (2010-02-16 16:45:08) fanns det förslag på andra lösningar och diskussionen kom som jag har sagt in på en annan lösning, att visa upp delar av koden.
Varför ska jag då bumpa upp en tråd som handlar om något annat?
Den dagen Pellesoft har ett fungerande forum igen så känner jag mig nöjd. I alla andra fall så känner jag mig inte nöjd eftersom jag vet hur mycket bättre Pellesoft kunde ha varit. Om det sen är Pellesoft i nuvarande form eller inget Pellesoft alls spelar egentligen ingen roll, båda är lika dålig.
Läs innehållet. Har du gjort det? Där står det omskrivning, inte skapa helt nytt någonstans. Läs om, gör rätt. Bumpar den åt dig så kan diskussionen fortsätta där.Sv:Det finns alltid knäppgökar
Det är en ganska väsentlig skillnad på "lägga till ett alternativ i en lista" och "skriva om forum". Skillnaden mellan "omskrivning" och "göra nytt forum" är att man i första fallet behåller huvudsakliga dragen...
Det vi är ute efter är buggfixar av ett buggigt forum, inte ett nytt omdesignat forum. Det pelle pratar om är ett omdesignat forum. Jävla skillnad.Sv:Det finns alltid knäppgökar
Ja det har jag gjort, frågan är om du har gjort det? För i så fall hade du ju sett att jag har gjort flera inlägg i tråden och försökt hålla den i liv utan att lyckas. Och sen gått tillbaka till den här tråden för alternativa förslag. Som jag har förklarat. Flera gånger.
Men fortsätt du att bumpa den andra tråden så kan vi andra ha en mer konstruktiv diskussion om Pellesofts framtid (eller icke-framtid?) här.
Varför skulle jag slicka röv? Känner inte Pelle, har aldrig mött han och oddsen är riktigt höga på att jag aldrig kommer träffa han. Det är hans forum, han gör vad han vill med det. Passar det inte så kan du ta din adhd-hjärna någon annanstans och sabba för andra.Sv: Det finns alltid knäppgökar
Händer ingenting så kommer sidan att otvivelaktigt dö ut. Eventuellt kommer du och Sven vara kvar eftersom ni stödjer den utvecklingen, men Pelle kommer vara ännu mindre intresserad av sidan om det bara är 2 medlemmar kvar.
Har absolut inget emot förändringar, har själv en del önskemål. Tillvägagångssättet har jag däremot något emot. Pelle har sagt att han inte vill släppa källkoden. Då får man finna sig i det. Han gör det i princip ideellt, då får man finna sig i att det tar lite tid. Han sa att han i så fall ville ha en omskrivning av forumet, och då får man finna sig i det.
Hade man varit tvungen att betala pengar i regelbundna perioder hade man kunna ställa helt andra krav. Att hålla en tråd levande med rubriken "Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare" är inte på något sätt konstruktivt. Har frågat 7 olika personer med olika bakgrund, och alla har sagt att tråden är destruktiv och de får uppfattningen att man är ute efter att sabba för Pelle. Är då dessa personer ute och seglar?
Som sagt, jag vill också ha en del förbättringar och tillägg, men jag tror mer på moroten. Det gäller att hitta en väg som passar för Pelle och användarna, inte hålla på med en massa trams.
Om man nu, som en viss person uttrycker det, känner att allt är skit, inget fungerar och Pelle skiter i han, då är det två frågor som dyker upp. Hur beter han sig om folk skiter i han? Vad gör han här om allt bara är skit och han är ignorerad? Det är för mig obegripligt.
Hur missnöjd jag än är med något så håller jag inte på med sånt här. Jag lägger fram förslag på de förändringar som man vill ha. Genomförs inte dessa går jag någon annanstans. Har jag betalt för produkten och förändringar inte sker för att få en utlovad funktionalitet, då begär jag pengarna tillbaka, och går därefter någon annanstans. Simple as that.Sv: Det finns alltid knäppgökar
Skönt att höra att du också vill ha förändringar. Förutom mitt första inlägg i tråden så tycker jag inte att tillvägagångssättet är något anmärkningsvärt. Vi för en diskussion och ställer Pelle lite "mot väggen" för att höra hur han egentligen har tänkt sig.
<b>Pelle har sagt att han inte vill släppa källkoden. Då får man finna sig i det. Han gör det i princip ideellt, då får man finna sig i att det tar lite tid. Han sa att han i så fall ville ha en omskrivning av forumet, och då får man finna sig i det.</b>
Du har varit medlem så pass länge så du borde känna till att dom alternativa lösningarna inte har fungerat tidigare. Ingenting händer. För att vi ska kunna hjälpa till behöver vi källkoden.
<b>Har frågat 7 olika personer med olika bakgrund, och alla har sagt att tråden är destruktiv...</b>
Vet dom personerna om den bakomliggande historien med, först och främst, att Pellesoft är i ett stort behov av att fixas men också att Pelles egna försök alltid rinner ut i sanden? Och under lång tid.
<b>Genomförs inte dessa går jag någon annanstans.</b>
Det är ju det som är problemet. Dom flesta har redan gått någon annanstans. När ska någon sätta stopp för det?
Och där menar jag att Pelle uttrycker sina tankar i den andra tråden. Alla kanske inte gillar det han tänker, men iom att han har startat upp den så är det i den man bör ta det.
<b>För att vi ska kunna hjälpa till behöver vi källkoden.</b>
Och här har han klargjort att han inte tänker det, och till och med förklarat varför. Däremot har han sagt att han kanske ska titta på att skicka ut stubbar, och då får man jobba vidare på den lösningen, eller?
<b>Vet dom personerna om den bakomliggande historien med, först och främst, att Pellesoft är i ett stort behov av att fixas men också att Pelles egna försök alltid rinner ut i sanden? Och under lång tid.</b>
Ja! Vad många inte kanske vet är att majoriteten av besökarna som kommer till sidan aldrig skriver något, och det blir allt färre som kommer göra det. Det är naturligt. Även om det finns andra forum så kan vi vara överrens om att innehållet dominerats av html, DB och .NET. I början så är det många frågor då allt är nytt och frågorna inte besvarats innan. Dock har med tidens gång väldigt många frågor besvarats så folk söker svaren, och hittar dessa. Det som är mest synd är att en del personer försökte få igång mer diskussioner gällande arkitektur, men fick dålig respons. Det gör att läsarna kanske går vidare när frågorna inte handlar om syntax längre. Men det är en annan diskussion.
<b>Det är ju det som är problemet. Dom flesta har redan gått någon annanstans. När ska någon sätta stopp för det?</b>
Och här menar jag att det är Pelle och ingen annan som ska sätta stopp för det. Att slänga upp en tråd med en rubrik som får flertalet besökare att tro att Pelle kommer lägga ner sajten hjälper ingen. Pelle styr helt och fullt över sajten och får ta den yttersta konsekvensen av sitt agerande. Dock behöver man inte göra allt för att stjälpa sajten bara för att han inte gör som det önskas.
Oavsett sajt eller person, är man inte nöjd så ska man påtala det. Sker ingen förändring, går man vidare. Ingen vinner på att man är destruktiv.Sv: Det finns alltid knäppgökar
Han valde en av dom lösningar jag presenterade i den här tråden, vi fortsatte diskussionen i hans tråd tills den dog. Då fortsatte jag i den här tråden för att testa dom andra förslagen och Pelle tog upp diskussionen.
Jag förstår inte varför du har såna problem med att vi försöker hålla igång diskussionen kring en lösning som står i den här tråden och som Pelle har varit med och kommenterat. Den andra tråden berör ju inte ens ämnet att ge ut nuvarande kod, så varför ska vi bumpa den? Vill Pelle återuppta den lösningen så är det upp till honom, men nu är den här tråden den senaste han har varit engagerad i.
<b>Däremot har han sagt att han kanske ska titta på att skicka ut stubbar, och då får man jobba vidare på den lösningen, eller?</b>
Ja, är inte att ge ut stubbar att ge ut delar av källkoden? Det är precis det vi har diskuterat i den här tråden och det jag bumpade för att det det inte ska rinna ut i sanden igen.
<b>Ingen vinner på att man är destruktiv.</b>
Det är sant, men jag ser inte att någon har varit destruktiv mot sidan. Dom flesta förstår nog att mitt första inlägg var provocerande, inte destruktivt. Övriga inlägg har bara handlat om lösningar (förutom dina inlägg och mina svar på dina inlägg). Dom lösningar jag presenterade innefattade alla alternativ, från att Pelle själv fixar felen till att han ger ut koden så att vi andra kan fixa den.
Även "lösningen" att ingenting sker fanns med, men då är ju mitt första inlägg inte längre provocerande, då är det fakta.
(här får Lars syn på en påse ostbågar som fångar hans fullständiga uppmärksamhet)Sv: Det finns alltid knäppgökar
jag bjuder en fotmassage för varje fixad bugg.Sv: Det finns alltid knäppgökar
Lägg ner skiten istället om du inte klarar av att ha hand om det. Du är så jävla pinsam! 3 meddelanden har du raderat ut nu i dag, bara för det står saker du inte gillar!! Orka vara som duSv:Det finns alltid knäppgökar
mmm... hur står det till i huvudet på Hjalmar. Snälla Pelle nu skall Vi vara snäll. !
Hjalmar gillar siten han har grön "plupp" Varför ? Jo han gillar att gräla !
Vi känner igen typen inom psykologien.
Håll med "indoiten" tills ambulans kommer.Sv:Det finns alltid knäppgökar
Varit på Pellesoft i många år.
Otroligt myckt hjälp jag fått av många duktiga medlemmar.
Ett svenskt forum om datorer med hög klass (min värdering)
Jämfört med några andra svenska forum med andra ämnen så är Pellesoft mycket rent från förtryck och trakaserier. Visst händer det men det finns många som som ställer upp för att behålla ordning och lugn på forumet.
En ägare som lagt ned otroligt mycket tid och inte lockats av vad andra forum drabbats av.
Alltså inte reklamhysteri för att sedan sälja forumet och utvecklas likt TV4 med massor med reklam.
Visst finns det "knäppgökar" men lite av den varan livar upp. Viktigt att det bara hålls på lagom nivå.
Vi är väll alla lite udda men varför ska man inte få vara det? Bara det inte går ut över någon viss person eller skadar forumet genom att folk lämnar det på grund av lite strul.
Jag tycker Pellesoft är ett otroligt bra forum och hoppas verkligen det lever vidare.
mvh RolandSv: Det finns alltid knäppgökar
Thomas: Om ovanstående rader är signifikant för dig visar du att du är en person som tar mer än vad du ger. På vilket sätt tror du att Pelle eller någon annan för den delen inspireras genom provokation? Är du kanske en förspråkare av att man skall slå in vett i skallen på folk också? En sådan som säger: Gnäll inte, det var för ditt eget bästa.
Din aproach talar mycker för att du är denna typ av människa. Sv:Det finns alltid knäppgökar
Om jag tillför mer eller mindre än jag tar kanske nån annan än jag kan bedöma bättre, men om du hade läst resten av inlägget så hade du också sett att det inte var första försöket till att få Pellesoft på fötter igen. Jag syftade dessutom på att det bara var rubriken som var lite provocerande, resten av det jag skrev i det första inlägget kan jag inte tycka är så provocerande utan återger bara historien som har varit, om än på ett något humoristiskt (?) sätt.
Att då fokusera på en rubrik som dessutom var skriver på det sättet för att dra åt sig uppmärksamhet (vilket den uppenbarligen har gjort) tycker jag är beklagligt.
ThomasSv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Det har gått nästan 2 månader sen jag skrev en ganska komplett lista över möjliga alternativ. Om du kunde bekräfta att det är 1c (att inte göra någonting åt sidan) som gäller så kan jag stänga den här tråden.
Är det något annat som gäller så vill vi gärna veta det.
Fae... Pelle har säkert annat att tänka på än att serva denna site.
Den funkar i stort. Vill man ha fram något revulitionerande inom problemlösning
så kan man nog hittade det här.
Man måste kanske vika sig och vara beredda att porta.
Sådana"tramsknull" som Alexander Hjalmar finns runt om oss och går fria. !
Sug på den !
DIXISv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
En sak har jag lärt mig, vill man förändra något - skall man först titta på sig själv och se vad man kan förändra! Sv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Sen finns det enstaka inlägg i tråden som känns onödiga, men så är det väl tyvärr alltid.
Och du Pelle, tänk på vilka signaler du ger ut. Det har varit tyst från dig i den här tråden väldigt länge trots många förslag, frågor och diskussioner men nu när Sven skriver något olämpligt så svarar du snabbt. Uppmärksammar man bara dåliga saker så kommer oftast dom dåliga sakerna att fortsätta.
:-)
Som sagt... Om du vill förändra något, såsom att besökare här irriterar sig på att inget händer när buggar anmäls, börja med att titta på dig själv och se vad du kan förändra!Sv:Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare
Däremot blir jag riktigt irriterad när det kommer mail om att folk blir ledsna, skall stämma mig för det är så ful ton mellan personer här, och som jag ser det har det INGET med att det finns buggar att göra. Sv: Synd att Pellesoft ska lägga ner, men livet går vidare