Hej! Så här har jag det. OK - funkar inte när man kör utforskaren via högerklick på start-knappen tyvärr. Det borde gå att fixa till i regedit. - hittar inte eländet bara... Vilket operativsystem har du? Jo - grejen är att jag vill få upp min hemkatalog på servern istället för på hårddisken... Jag testade att starta RegEdit och körde sökning på (%SystemRoot%\explorer.exe /e,) <b>>Jo - grejen är att jag vill få upp min hemkatalog på servern istället för på hårddisken...</b> Amatörmässiga datorlärare har lärt ut detta under många många år, som en genväg till att starta utforskaren. Jag vet inte varför och själv har jag alltid tyckt det är ett urbota dumt sätt att göra det på, när man tex istället kan ha utforskaren i quick-launch. <b>Win+E Ahhhaaa man lär sig så länge man lever </b> :-b Högerklick på startmenyn har aldrig varit någon genväg till utforskaren, det har bara varit ett snabbt sätt att komma åt katalogen för startmenyn så att man där ska kunna ändra innehållet i den på ett lite smidigare sätt. Win+E är det som gäller, eller någon egen, obskyr, genväg.Registereditorn
Var ändrar man i regedit. för att slippa få upp nedanstående när man öppnar "Utforskaren"...?
'C:\Documents and Settings\user'
Jag vill istället få upp 'Den här datorn' eller 'C:\'Sv: Registereditorn
Utforskaren genväg i Activitets raden eller alt, Skrivbordet.
Under Egenskaper Mål har jag denna rad.
<b>%SystemRoot%\explorer.exe /e,"C:\"</b>Sv:Registereditorn
Sv: Registereditorn
För är det typ xp är ju det du gör att öppna själva startmenyn.Sv:Registereditorn
Sv: Registereditorn
Där någonstans bör du hitta det där det står Document and Settings.
Local Machin är en bra gissning.
Fö... djä... udda sätt att komma åt Explorer,kan du inte göra som vanligt folk.
Lägg ut en genväg och gör som jag skrev ovan !?Sv: Registereditorn
Alltså (om du har XP). Låt säga att du står i en mapp C:\arne\bengt, och att det där ligger en undermapp calle. Om du högerklickar på "Calle" och väljer utforska, vad tycker du ska hända då?
Rimligtvis öppnas utforskaren med Calle markerat.
Om du har XP är det exakt det som händer när du högerklickar på startmenyn.Sv:Registereditorn
I Windows 7 har de fixat ett 'Öppna Utforskaren'-alternativ där, så Microsoft var nog själva trötta på alla som gjorde så, så de fixade så att den nu öppnar Dokument istället för Start-menyn.
Tangentkommandot Win+E är annars ett bra alternativ.Sv: Registereditorn
Hos mig blev det då "Den här datorn" duger bra för mig.Sv: Registereditorn