Hej! Jag skulle vilja veta mer om hur quick och merge sort används i verkligheten. Vilka problem löser algoritmerna inom exempelvis vården? Jag hittar jättemycket information om hur de fungerar, men inga exempel på var de används. Har flera idéer själv, men inget som går att bekräfta genom att googla. Jättetacksam för svar, då jag har funderat jättemycket på det. Hej! Jag tror att din fråga handlar om olika problemområden. Sortering är ett väldigt generellt problemområde. Sjukvården, till exempel, är ett betydligt mer specifikt problemområde. Man kan säga att du kan använda en generell lösning som hur sortering sker på vilket mer specifikt problemområde som helst. Vad jag vet finns det inte någon generell sorteringsalgoritm om vilken man kan säga att den är bättre eller sämre på ett mer specifikt problemområde.Quick or merge sort
Sv: Quick or merge sort
Enligt min erfarenhet är det också så att det är sällan eller aldrig man implementerar en sorteringsalgoritm nu för tiden, annat än i rent akademiska sammanhang: För produktionsmässiga lösningar finns det ofta färdiga implementationer som så gott som alltid är bättre än hemmasnickrade.