Jag har en björk på tomten som börjar bli lite väl stor och skuggar halva uteplatsen. Jag vet att jag borde ta ner den, men jag är osäker på om jag ska göra det själv eller anlita någon. Jag har sett att det finns företag som fixar både trädfällning och stubbfräsning, men det känns som en onödig kostnad om man kan lösa det själv. Samtidigt vill jag ju inte riskera att något går fel. Hur gör ni andra – fäller ni träd själva eller låter ni proffsen sköta det? Jag försökte en gång fälla ett träd själv och det var en total mardröm. Trädet föll nästan rakt mot grannens staket, och jag insåg då hur mycket mer jobb det är än man tror. När jag behövde ta ner fler träd senare valde jag att anlita en firma som fixade allt – fällning, stubbfräsning och bortforsling. De hade rätt utrustning och allt var klart på några timmar. Om du vill se vad som ingår i en sån tjänst kan du kolla här: https://www.grongolingarna.se/. Jag ångrar inte en sekund att jag betalade för det! Jag tycker det beror på situationen. Om trädet står nära huset eller lutat åt fel håll, då är det nog bäst att ta in hjälp. Men om det är ett mindre träd och man har en bra motorsåg, så kan man absolut göra det själv. Jag har fällt flera träd på min tomt genom att vara noga med sågteknik och fällriktning. Sen är det ju också frågan om stubbfräsning – om man inte vill ha en stubbe kvar i gräsmattan så behöver man ändå ta in någon. Men annars? Då är det fullt görbart själv, bara man är försiktig.Är det värt att betala för trädfällning eller kan man göra det själv?
Sv: Är det värt att betala för trädfällning eller kan man göra det själv?
Sv:Är det värt att betala för trädfällning eller kan man göra det själv?