Hej! Det är bekvämt att istället använda SaveSetting() och GetSetting() funktionerna. Tänk på att inställninga är indeviduella för användarna på datorn: Sen är det ju så att ännu seriösare än .ini-filer är registret, det är alltid det man ska använda till sina inställningar... Hej! > ini-filer, vad är det för filer och hur skapar man dem? Registret i Windows... använd cRegistry för att enkelt kunna arbeta med Tack för alla svar! Jag börjar kopla det hela un, eller åtminstone delvis..:-) App är ett glogalt objekt som retunerar egenskaper och metoder som rör applikationen. Hej igen! Här är ett exempel som frågar om man vill köra två instanser:Spara insrällningar?
Om man skriver ett program som man kan göra inställningar i och sedan vill kunna spara inställningarna. Vilken sorts filer använder man till att spara inställningana i? Jag läste på någon sida att man kunde använda än vanlig txt fil. Jag har provat det och det fungetade. Men är det värkligen så man gör så seriös programerare eller?
En sak till! När jag provade att spara inställningar i en txt, alltså egenskaperna för olika objekt, så hamnade de olike egenskaperna i varsen rad i den ordning som man sparade dem i, och när man hemtade inställninarna, hemtades de i samma ordning som man sparade dem i. Alltså från första raden och neråt. Alltså moste man plocka fram värdena i samma ordning som sparade dem i. Vad jag undrar är om man kan spara var egenskap med ett numer eller mad ett namn, så men kan plocka fram bara an egenskap i taget oavsett var i txt filen den definer sig?
Tack på förhand
Anders!Sv: Spara insrällningar?
<code>
Private Sub Form_Load()
txtAntal.Text = GetSetting(App.Title, "Inställningar", "Antal", txtAntal.Text)
End Sub
Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
SaveSetting App.Title, "Inställningar", "Antal", txtAntal.Text
End Sub
</code>Sv: Spara insrällningar?
Sv: Spara insrällningar?
>Sen är det ju så att ännu seriösare än .ini-filer är registret, det är alltid det man ska använda till sina inställningar...
ini-filer, vad är det för filer och hur skapar man dem?
Tack för svaren föresten!
Anders! Sv: Spara insrällningar?
Om du inte vet vad .ini-filer är så är det bra. Det är gammalt förlegat skräp från Win3.11-tiden.
Gör rätt från början och använd Registry.Sv: Spara insrällningar?
Gå till: START/Kör och skriv: "regedit"
Där har du det, men pilla inte runt där, mycket viktiga inställningar för Windows och andra program där...Sv: Spara insrällningar?
registret. Finns att ladda ner på
<code> denna sidan </code>. Mycket lätt att använda!
mvh
JohnSv: Spara insrällningar?
En fråga till! Vad betyder "App" och vad har det för funktion?
En bra egenskap är t. ex. app.PrevInstance - retunerar om en tidigare instans redan finns, app.Path - Retunerar katalogen i vilket din exe ligger och app.Title retunerar applikationens namn.Sv: Spara insrällningar?
App.PrevInstance värkar ju vara en himmla smart funktion!
Du eller någon skulle inte kunna skriva ett litet exempel med "App.PrevInstance" så jag får lite inblick om hur man använder det?
Det är roligt, ju mer men lär sig ju mer man inser hur lite man kan..:-)
Tack på förhand!
<code>
Private Sub Form_Load()
Dim strTitle As String
If App.PrevInstance Then
Select Case MsgBox("En instans av ditt program körs redan." + vbCrLf + "Vill du använda den?", vbYesNoCancel Or vbQuestion)
Case vbYes
strTitle = App.Title
App.Title = "PrevInstance: " & App.Title
AppActivate strTitle, False
Unload Me
Case vbNo
Case vbCancel
Unload Me
End Select
End If
End Sub
</code>