Jag ställde denna fråga för ganska länge sedan och har bara fått svaret att jag ska skriva en applikation i VB i stället för att förska med min ursprungstanke.... Som du själv säger så krävs det ju en webserver som exekverar ASP-koden. Jag känner inte till något sätt att lösa detta med de teknikerna du räknar upp, jag skulle gjort ett program i Visual Basic istället, det är inte så svårt att lära sig om man kan ASP. Den tanken har jag också haft... men jag tycker webbsidor är enklare... :-) En idé: skriv det i asp.net istället, då finns det en webbserver som heter kommer-inte-ihåg som finns att ladda ner ifrån www.asp.net gratis. Den stödjer ganska mycket utav vad riktiga iis gör. Du behöver dock köra minst windows 2000 på de maskiner som skall köra din applikation + att de måste ha .net framework installerat. Mycket måsten :-) - som jag tyvärr inte tror kan uppfyllas... Problemet är att det inte går då det är en massa saker som skall in i systemet + att det inte skulle gå på ny't nyare än win me Jo det har jag förstått - men man kan ju få önska sig! :-) En möjlig variant (som jag dock är tveksam till) är att ta en simpel webbserver som klarar isapi samt att den är opensource så att man kan se till att hårdkoda allt i den... Skulle ev. kunna gå om man har tur... Men då måsta man kunna hårdkoda det som behövs... :-) - ja, jag erkänner mig snart besegrad! Alltså: Öppna källkoden och se till att den 1) inte behöver temp-filer och 2) ev. konfigfiler å annat skall hållas på cd'n. Dessutom skall den inte behöva 1) installation eller 2) register ändringar http://www.websunlimited.com/downloadservice/runasp.asp Hej Tack för tipsen!ASP på CD???
Men jag är enveten och ställer därför frågan en gång till (innan jag stänger tråden) - det kanske också har uppträtt nya möjligheter på marknaden!
Vore tacksam för tips!
----- Tidigare inlägg------
Till att börja med ber jag om ursäkt om detta inlägg hamnar fel - är lite vilsen så här i början på pellesoft... :-))
Jag har en tanke, som jag skulle vilja få att fungera, men vet för lite om tekniken för att kunna bedöma om detta över huvud taget är möjligt. Kan någon bistå med råd?
På en webbplats kan man med hjälp av ASP få dynamiska sidor som hämtar resultat från en databas. Då krävs PWS eller IIS...
Kan man nå motsvarande funktion på en CD? Antingen genom att på något sätt skapa en CD-baserad "miniwebb", eller hitta en annan lösning så att man kan hämta information från en Access-databas utan att användaren ska behöva ha programmet. Runtime känns inte som rätt alternativ... lite för statiskt, det ska också vara lätt att ändra i applikationen.
Jag vill kunna göra applikationen själv, jag har kunskaper i Access, ASP och VBScript så att det räcker - tror jag - dock inte JavaScript och tydligen inte heller tekniken... :-) - men är förhoppningsvis bildbar!
/LissuSv: ASP på CD???
/JohanSv: ASP på CD???
/LissuSv: ASP på CD???
Sv: ASP på CD???
Tänk om man kunde göra någon form av installation av gamla PWS på en CD så att datorn skulle kunna luras att tro att det är en webbserver... så bra det hade varit! :-)Sv: ASP på CD???
Känner någon till om det finns några program som "emulerar" det jag är ute efter?
*ska snart ge upp, men inte än riktigt*Sv: ASP på CD???
Fast inte riktigt ännu - :-)Sv: ASP på CD???
Sedan borde man kunna trycka in asp som ett isapi tycker jag... :) Frågan är bara om det finns nå'n server till det dära. :/Sv: ASP på CD???
eller
http://www.phdcc.com/dynamic%2Dcd/
Kan det vara nåt?
http://www26.brinkster.com/acsoftwares/asprun.asp
(Känns kanske inte som om den klarar att köra från cd...)Sv: ASP på CD???
"jag" har gjort en likande app, vi gjorde det så som tidigare skrivit med vb och fixade så att man inte behövde installera nåt i prinzip. Men efter när jag tänkte till så hade jag kunnat lösa allt med Html/pdf/xlfiler. Alla grejer i programet som man kunde välja för att se mer info mm som lästes ur db kunde lika bra ligga i html. utskrifterna finns som html färdigt och i xl om man ska beräkna nåt. och som PDF för att styrautsendet mer.
Men det beror ju på vad just din Apps ska göra men fudnera på det, det e mycket mycket enklare.'
/mvh
JonberSv: ASP på CD???
Tyvärr kan jag inte Java, men några av länkarna ser intressanta ut...