Hello Folks Ungefär hur mycket kostar delarna till en termometer (allt inräknat exklusive mjukvara)? Delarna kostar under hundralappen, du behöver en sensor, kontakt till datorn + lite kablar. Om man vill ha en väldigt lång kabel (typ >20 meter), ställer det till problem? Läs http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/22/227425.htm Hur man sedan tolkar "Okänslig för ledningslängd" är ju en annan sak... hej Är det någon som har testat en sensor för att mäta lufttryck? Hej Tja Jag är väldigt intresserad av detta, tänkte ge mig på en datorisering av min inomhustemp i mitt hus, ju mer exakt dessto mera pengar sparar jag ju:) Hej, läste på tråden "termometer" och ser vad som krävs, nu ska det bli intressant. Hej Hej igen, som skrivet har detta en stor ekonomisk vinst, men det e ju även väldigt kul att göra:) Hej Igen aha, är det så det funkar, kan du säga mig vilken sort jag skall använda? Jag är nämligen inte så bra på detta och tittar jag i elfakatalogen så fattar jag inte alls vilken jag ska ha. (Optokopplare) I bygget för samtalsblockering används optokopplare nr PC847 från elfa, sök på den, är detta något för bygget tro? Tjena! >Jag har tittat lite på koden i temp programmet, men jag hittar inte Hej Benny > <b>Det allra bästa är om du reseverar en gamal PC till att enbart sköta detta,det finns hur mycket gammalt skrot att köpa för en billig pening.Det finns inget som helst krav på högmoderna PC en gamal 486 duger alldeles utmärkt.</b> Hej >Skulle det vara (praktiskt) möjligt att bygga den här mojängen med Detta påminner mig om när jag byggde en väderstation i skolan för 2 år sen. > <b>Allting är ju möjligt (bara olika svårt...),</b> Hej >Nackdelen (som jag ser det) är just parallell-porten. Mätningen knyts till 1 > <b>men om du ändå ska dra kabel spelar det väl ingen roll vilken typ av kabel du använder</b> > <b>"Bull" ang många parallellportar,du behöver väl för faen inte läsa av sensorerna på samma sekund.</b> <b>Båe jag och min sambo sitter med laptops. Och ibland har man vänner på besök med sina laptops. Då är det rätt onödigt att koppla in ett helt gäng med kablar varje gång man flyttar runt. Om jag vill sitta i soffan och slösurfa så finns där ett TP-uttag, och om jag vill sitta vid köksbordet så finns där ett annat TP-uttag. Känns lite jobbigt att släpa med sig en parallellportskabel över golvet när man rör sig med laptopen.</b> Hej folks <b>En detalj du måste kolla in Johan är hur man kör Hej > <b>Tror inte att RickardD och hans sambo kommer att tycka > <b>Tror inte att RickardD och hans sambo kommer att tycka > En detalj du måste kolla in Johan är hur man kör parallellsimulation via USB Eller läsa "Allt om Elektronik" ! Japp MGK, det är det som skolan har sen några år tillbaka, dom har ett tidskriftarkiv med många olika tidningar så jag kan ju kopiera artiklarna enkelt :) En detalj du måste kolla in Johan är hur man kör parallellsimulation via USB Hej > <b>Känner du till USB maxlängd utan förstärkare ? ca 5m.</b> Okej så du tycker att parallell och serieporten inte är hotswap ? Så e det. Parallell, serie, PS2 samt midi-portarna skall bort. Det kan inte utveckla dessa längre. Hårddisk interfacet IDe skall också bort och ersättas med seriell ATA. Dock tror jag det dröjer något år till innan detta blir verklighet. > <b>Okej så du tycker att parallell och serieporten inte är hotswap ?</b> "Mig veterligen så är det inte något jag tycker, utan så som det är. Att det ibland går att hotswappa innebär inte att portarna är byggda för det eller att det är särskilt hällsosamt för dom. Jag har för länge sedan rasat ett moderkort genom att hotswappa PS/2. Inget jag gör om kan jag säga!" > <b>"Mitt USB-modems drivrutin kräver ingen omstart!"</b> Men hur var det nu med sk "Hotswap" på parallell och serieporten ? Vad är det som går sönder ? Är nyfiken! Nu har jag snickrat en liten artikel i ämnet: Hello Folks Hej, jag håller på med proj värmestyrning med din o svens hjälp, Sven sa att det gick o ha 13 enheter, vill bara fråga hur?, ska ta tag i det när jag har mitt nuvarande proj klart. Hej Jag höll på med elektronik för ett tag sen. Intresset har inte svalnat, men det gick ner på MYCKET låg värme när jag skulle etsa ett kretskort. Jag hade köpt kort, etsbeständig tusch och etspulver från elfa. Men när jag väl skulle etsa - jag gjorde som man skulle, tog en liten plastlåda, la i kortet och hällde över den 50-gradiga etsvätskan. Sedan lät jag det stå i flera timmar samtidigt som jag rörde om och skvimpade runt då och då. Tillslut gav jag upp. Ingenting hade hänt - förutom att några repor som kortet hade fått i kanten framträdde lite tydligare. Hej Koppar oxiderar. Kan oxå finnas fett på. Så det kan var bra att använda lite stål ull innan man ritar och ett avfettningsmedel. Se oxå till att du unte tar på ytan. Använd en glas eller plast behållar. Om du använder en metall behållare kan det ställa till det. SVEN: Hej igen Termometer Ja, det skulle vara jag då =) SVEN: hej ok, men hur är det med den "hängning" programmet ger när den läser temp? Någon ide´ om hur jag får bort den? Hej >Vi kan ta det på mail så får du förklara lite närmare JohanD: Det jag gör nu är att stoppa avläsning om jag klickar på formuläret, men det blir iaf en viss hängning om den precis startat läsning. (Som för mig tar kanske 2 sek.) Är jag medveten om den går det bra men vill helst inte ha det så. Jag använder JohanD ´s class, din Sven, får jag inte att funka...den visar Minus 68 gr och rör sig inte. Hej Om det är temp programmet ni diskuterar så, får jag också lite lustiga värden. jag får skriva in olika portadresser i konfiguerationen. Börjar t ex. med 891, sen 890, och 889 och då kommer rätt värde upp. Hej Hej på er, jag fattar inte varför det inte funkar för mig att ha fler än EN sensor på min parallellport??? Kopplar jag in 2 så stiger tempen på båda med ca 20 grader extra... drar jag ur den ena blir den andre rätt, o vise versa, så det KAN inte vara fel kopplat när dom går en och en, jag har testat med pinne 1 och nu med pinne 14 som Plus men icke, jag har mätt voltstyrkan och den sjunker ju från 4,5 volt (om en köres) till 3,9 om båda går...ska jag byta dator? Hej Ok, jag kör inte med motstånd ännu, kan det vara därför? Hej igen Ok, jag köper såna:) Hej Ja, det med fotoresist laminat är ju ganska kirrat. Jag har en kusin som är tryckare, alltså inga problem somhelst att gå från layout till färdigetsat mönsterkort. Hej Sensorer för PC ?
Jag är barnsligt förtjust i att bygga sensorer för PC
Denna underbara sommar har jag haft ständig mätning
på yttertemperatur i Stockholmsområdet. se mitt uppskick Programarkivet:GamePort/Parallellport Temperatur
Nu funderar jag på om någon vet eller har förslg på hur man
skulle kunna bygga en lufttrycksmätare,som med elktronik
lämnar ut aktuellt värde.
nyfiken
SvenSv: Sensorer för PC ?
/MartinSv: Sensorer för PC ?
/JohanSv: Sensorer för PC ?
/MartinSv: Sensorer för PC ?
Jag gjorde ett exempel till en bonde
Vi hade ca 1000 m ledning , han ville veta temperaturen
på ett av sina fält för att han skulle kunna kolla
när det var dags att så.
Då skrev Vi tillsammans detta telex
"Om jag kan så kommer jag inte, om jag inte kan så kommer jag".
mvh
Jag hittade en tryck sensorn SPD005G2 hos elfa.
/DavidSv: Sensorer för PC ?
Mycket intressant,har sett den innan men trodde att man
bara kunde mäta övertryck.Nu ser jag att typiska applikationer
är blodtrycksmätare barometer osv.
Normalt Lufttryck är 1013 hPa. Tänker jag rätt om jag då påstår
att man borde klara sig med den som mäter 35 KPa.
Dvs då skulle man få ett spann på + - 170 hPa
Mycket osäker på att detta är riktigt.
Gå in och hämta Info http://www.elfa.se
sök på SPD005G2 hämta info
Tacksam om någon freek ville logga in och ha synpunkter
på hur man skall tolka de olika pinnarna på sensorn
Den får ju kompleteras med en AD omvandlare.
Sven
som är mycket sugen på att bygga denna applikation.Sv: Sensorer för PC ?
Vill du mäta diferanstryck mellan två rum eller vill du mäta lufttrycket som med en barometer???
/jonberSv: Sensorer för PC ?
Hur som helst så undrar jag: det finns 4 olika att välja på, i elfakatalogen, vilken är det som gäller?
Om jag köper denna, exat vad mer behöver jag? det snackas om Dll-filer? vilka mm.
Tacksam för svar:)/BennySv: Sensorer för PC ?
/BennySv: Sensorer för PC ?
Kul att du kom på den stora finessen med att hålla koll
på inomhustemperaturen.
Beträffande dll :er så bifogar jag dom som behövs.
Sen måste du svara på om du vill köra mot GamePorten
eller parallellporten. Sen vill jag veta om du kör NT4 2000 eller XP
i så fall måste du göra en grej till.
Jag rekommenderar 160-30 TO220 för att den kan du skruva fast .
I eget intresse hjälper jag dig gärna med förslag på att
visa 4 st samtidigt och skapa loggfil som visar utvecklingen
Sen kan du gå ett steg till och lägga in reglering till ditt
värmesystem när du överstiger en viss temperatur.
Det allra bästa är om du reseverar en gamal PC till att
enbart sköta detta,det finns hur mycket gammalt skrot att
köpa för en billig pening.Det finns inget som helst krav
på högmoderna PC en gamal 486 duger alldeles utmärkt.
Hela projektet har stor ekonomisk potens.
Till sist läs mitt bifogade .doc och läsmig.txt
mvh
Jag skall testa att få igång själva mätningen först, tänkte köra på en pc enbart för detta, har fått den från jobbet så det kostar ju inget:-)
Min andra tanke är som du skriver att påverka värmeutrustningen hemma, typ element eller pelletsbrännaren eller likn, o för det krävs det ju output från datorn, antar att jag skall styra reläer som startar elementen?
Styra ut reglering gör du från samma dator med
sk optokopplare från parallellporten,dessa styr i sin tur
reläer som du själv får klura ut.
DSSv: Sensorer för PC ?
Nu har jag skrivklåda. Elementärt för många men !
Varför en optokopplare. Joooooooo du måste isolera
datorn från yttre enheter.
En optokopplare består av två dioder (lys)
Parallellportens pinnar kan tänder 8 olika dioder,dessa
lyser rakt in i en annan diod som börjar leda.
När den leder kan du koppla ett starkströmsrelä,som i
sin tur utför något med lampor element eller vad det månne vara.
Du har isolation Dator - yttre-enhet på massor av Kv.
Om jag ska använda parallelporten för sensorer IN, och även styra UT så antar jag att jag enbart kan använda 4 st in/ut?Sv: Sensorer för PC ?
Undrar BennySv: Sensorer för PC ?
Nu mäter jag tempen hejvilt hemma i lägenheten. (Tempen varier mer än vad jag trodde).
Jag köpte två sensorer när jag ändå var i farten, och funderar nu på att försöka jämföra inne och ute temp för att stilla mina lustar.
Har även funderat lite på att skriva observationerna till en logg fil. Det är intressant.. - då kan man analysera värderna (om man vill..)
Jag har tittat lite på koden i temp programmet, men jag hittar inte riktigt var funktionen för omvandla sensor signal till ett temp värde finns. Finns det kanske i .DLL´n ?
>riktigt var funktionen för omvandla sensor signal till ett temp värde
>finns. Finns det kanske i .DLL´n ?
Japp, det finns i dll:en... Men den som väntar någon dag kommer få se en annan variant...
Ang Optokopplare.
Jag använder alltid 6N137 från ELFA eller någon med
samma data som den.Dvs ca 5 volt matninsspänning.
Beträffande paralleporten kan du använda alla 8 Datapinnar
att styra Ut med, dvs adress 888 sensorn kopplas till andra
pinnar som har In adress 889 pinnar 10 11 12 13 15
Skulle det vara (praktiskt) möjligt att bygga den här mojängen med Ethernetanslutning istället för seriell/parallell? Då har man ju 100m till sitt förfogande. och slipper ha en extra 486:a som står och drar ström!Sv: Sensorer för PC ?
>100 m till förfogamde.
Avstånden är inga problem du kan ha 1000 tals meter.
Har inte tänkt på den lösningen.
Hjälp... JohanD själv har jag lite svårt att förstå hur det skulle funka.
mvh
>Ethernetanslutning istället för seriell/parallell?
Allting är ju möjligt (bara olika svårt...), men för att göra detta krävs ju en Ethernet-kontroller och då blir allt genast MYCKET mer komplicerat. Jag antar att det finns färdiga sådana lösningar, men då kostar det väl därefter... Det fina med "Svens termometer" är att det bara behövs en komponent för ca 60 kr, det är en termometer med inbyggd pulsbreddsmodulator. Denna signalen kan sedan samplas mha t.ex. paralellporten. Det krävs alltså ingen extra elektronik förutom sensorn.
Den kunde mäta nederbörd, tryck, vind och sol.
Den sparade allt data i en Accessfil och med ett program så kunde man se medeltempraturen och det under en viss period och andra så sätt.
Det var riktigt kul och fungerade hur bra som helst, hade tänkt att göra så det kom upp på internet men han tyvärr aldrig pli klar på den punkten.
Nu kan jag tänka mig att denj inte finns kvar längre utan någon behövde komponenterna eller något annat för annars så skulle man ju ha tagit hem den :)Sv: Sensorer för PC ?
;-) Det var därför jag skrev "(praktiskt)".
> <b>men för att göra detta krävs ju en Ethernet-kontroller och då blir allt genast MYCKET mer komplicerat.</b>
Det är jag med på!
Nackdelen (som jag ser det) är just parallell-porten. Mätningen knyts till 1 PC och till 1 kontakt. Man kanske vill ha en temperaturmätare i källaren, en på mellersta våningsplanet, en på vinden och en i garaget. Sedan vill man en barometer inomhus också. Då blir det fasligt många parallellportar man måste ha! :-)
Som nätverksteckniker så känns Ethernet betydligt roligare. Fast, naturligtvis, betydligt svårare! :-) Sv: Sensorer för PC ?
"Bull" ang många parallellportar,du behöver
väl för faen inte läsa av sensorerna på samma sekund.
Du kan uten vidare ha 5 tempsensorer på samma LPT1
Förmodligen 8 ,men jag har inte klurat ut detta än.
På GamePorten kan du ha 4 igång samtidigt.
ha det RD "no hard feeling"
>PC och till 1 kontakt. Man kanske vill ha en temperaturmätare i källaren,
>en på mellersta våningsplanet, en på vinden och en i garaget. Sedan vill
>man en barometer inomhus också. Då blir det fasligt många
>parallellportar man måste ha! :-)
Fördelen är ju givetvis om man kör WLAN, men om du ändå ska dra kabel spelar det väl ingen roll vilken typ av kabel du använder? Eller du kanske redan har dragit ethernet till varje vrå? ;) I vilket fall kan du koppla 13 sensorer till varje parallellport (jag har inte lyckats än, men jag jobbar på det och det SKA gå...).
Mnja, mer eller mindre! :-)
Båe jag och min sambo sitter med laptops. Och ibland har man vänner på besök med sina laptops. Då är det rätt onödigt att koppla in ett helt gäng med kablar varje gång man flyttar runt. Om jag vill sitta i soffan och slösurfa så finns där ett TP-uttag, och om jag vill sitta vid köksbordet så finns där ett annat TP-uttag. Känns lite jobbigt att släpa med sig en parallellportskabel över golvet när man rör sig med laptopen.
> <b>I vilket fall kan du koppla 13 sensorer till varje parallellport</b>
Hm, så du menar att alla enheterna ska gå in i samma parallell-kontakt? Det är ju lungt om man bygger en lösning åt enbart sig själv efter sina egna förhållanden. Jag trodde det var att barometern hade 1 kontakt och temperaturmätaren hade en annan kontakt osv!Sv: Sensorer för PC ?
Det vet jag inget om, men det låter ju troligt att man inte behöver det!
> <b>Du kan uten vidare ha 5 tempsensorer på samma LPT1 Förmodligen 8 ,men jag har inte klurat ut detta än.</b>
Så jag har 1 parallellports-kontakt som det exempelvis löper ut 5 kablar från till de olika mätarna? Det gör ju mig väldigt låst till den platsen jag har dragit kablarna! Sådant tycker inte <b>jag</b> om. Att kunna vandra fritt omkring (i ett framtida sladdlöst nätverk) och ändå få informationen låter som en betydligt mysigare lösning IMHO.Sv: Sensorer för PC ?
Då förstår jag vitsen med ethernetinterface...:)
<b>Hm, så du menar att alla enheterna ska gå in i samma parallell-kontakt?</b>
Japp, nu hittade jag precis "buggen", man kan alltså koppla in 13 sensorer på samma parallellport.
<b>Det är ju lungt om man bygger en lösning åt enbart sig själv efter sina egna förhållanden. Jag trodde det var att barometern hade 1 kontakt och temperaturmätaren hade en annan kontakt osv!</b>
Detta blir ju en tämligen specialanpassad lösning för varje installation...
Det måste väl finnas färdiga mikroprocessorer med i/o-kort och ethernetinterface, i sådana fall borde det ju inte vara något problem.
Följer med intresse Ert utvecklingsresonemang.
Tror inte att RickardD och hans sambo kommer att tycka
att det är speciellt intressant att sitta i soffan med laptop
och kolla vad det är för temperatur i källaren.
Budskapet är att du kan bygga ett kvalificert
övervakningssystem med en gammal dator och
lite fantasi < 1000 kr mot 30 000 - 40 000 om
du anlitar någon specialfirma
En sak är väl klar att du måste anpassa till det hus du
bor i.Sen kan man givetvis låta sensorerna gå via "wireless"
Bluetoth. Sen är en sak klar att du måste ha en masterdator.
Den kan sen kommunicera med Era Laptopp.
Intressant JohanD du kommer att bli Örn på detta.
En detalj du måste kolla in Johan är hur man kör
parallellsimulation via USB
Lycka till
parallellsimulation via USB</b>
Hmm, det låter inte fullt lika enkelt... Man måste ju ha speciella drivrutiner för att kunna leka med en sådan port. Vart får man tag i sådana? Finns det information om hur de fungerar i detalj?
Börja med att läsa hela denna tråd
http://links.epanorama.net/links/pc/interface.html#parallel
ha det
och kolla vad det är för temperatur i källaren.</b>
Det handlar egentligen inte om mig. Jag ville från början bara lyfta blicken från parallellporten och visa att det finns andra typer som också kan vara intressanta. Och min boendemiljö visade sig vara ett bra exempel på när TP har större möjligheter än prallell-porten.
> <b>Budskapet är att du kan bygga ett kvalificert övervakningssystem med en gammal dator och lite fantasi < 1000 kr mot 30 000 - 40 000 om
du anlitar någon specialfirma</b>
Det är jag helt införstådd med!
> <b>Sen kan man givetvis låta sensorerna gå via "wireless"
Bluetoth.</b>
Sladdlöst är bra, Bluetooth är inte bra (i detta fallet). Maxlängden för Bluetooth ligger på ~10m. Den är byggd för små enheter som är nära varandra. Kameror, mobiltelefoner, handdatorer och sådant.
Jag <b>tror</b> att ju mer datorer vi får i våra liv, desstu större möjligheter ser vi, och ju mer vill vi göra. Därför tror jag att Ethernet kommer att vara en "självklarhet" i de flesta hem inom en inte allt för lång tidsperiod. I mitt hem är det det redan. I andra hem kanske det tar 5-10-20 år, men att det kommer är jag ganska övertygad om.
Sådana "småsaker" som en inne/ute-termometer hade jag gärna haft med ett Ethernetuttag. Om jag sedan väljer att köra detta över TP eller WLAN är ju en annan sak!
> <b>Sen är en sak klar att du måste ha en masterdator.</b>
Självklart! Är man nätverksteckniker har man redan en server hemma! :-D
> <b>En detalj du måste kolla in Johan är hur man kör parallellsimulation via USB</b>
Om man hoppar över nätverkslösningen och håller sig till en kabel direkt mellan datorn och "enheten" så fördrar jag helt klart USB framför parallell, ur ett användarperspektiv (anledningarna har vi redan diskuterat i en annan tråd).Sv: Sensorer för PC ?
och kolla vad det är för temperatur i källaren.</b>
Det handlar egentligen inte om mig. Jag ville från början bara lyfta blicken från parallellporten och visa att det finns andra typer som också kan vara intressanta. Och min boendemiljö visade sig vara ett bra exempel på när TP har större möjligheter än prallell-porten.
> <b>Budskapet är att du kan bygga ett kvalificert övervakningssystem med en gammal dator och lite fantasi < 1000 kr mot 30 000 - 40 000 om
du anlitar någon specialfirma</b>
Det är jag helt införstådd med!
> <b>Sen kan man givetvis låta sensorerna gå via "wireless"
Bluetoth.</b>
Sladdlöst är bra, Bluetooth är inte bra (i detta fallet). Maxlängden för Bluetooth ligger på ~10m. Den är byggd för små enheter som är nära varandra. Kameror, mobiltelefoner, handdatorer och sådant.
Jag <b>tror</b> att ju mer datorer vi får i våra liv, desstu större möjligheter ser vi, och ju mer vill vi göra. Därför tror jag att Ethernet kommer att vara en "självklarhet" i de flesta hem inom en inte allt för lång tidsperiod. I mitt hem är det det redan. I andra hem kanske det tar 5-10-20 år, men att det kommer är jag ganska övertygad om.
Sådana "småsaker" som en inne/ute-termometer hade jag gärna haft med ett Ethernetuttag. Om jag sedan väljer att köra detta över TP eller WLAN är ju en annan sak!
> <b>Sen är en sak klar att du måste ha en masterdator.</b>
Självklart! Är man nätverksteckniker har man redan en server hemma! :-D
> <b>En detalj du måste kolla in Johan är hur man kör parallellsimulation via USB</b>
Om man hoppar över nätverkslösningen och håller sig till en kabel direkt mellan datorn och "enheten" så fördrar jag helt klart USB framför parallell, ur ett användarperspektiv (anledningarna har vi redan diskuterat i en annan tråd).Sv: Sensorer för PC ?
Jag kan enkelt skaffa fram info om USB och t.o.m drivrutiner och mjukvara.
jag kan åxå skaffa fram ett labschema och sådant schema så ni kan etsa ett eget kort om nu å så intresserad av det.
Har info om Pararell, seriel, USB, Firewire, Ethernet och andra I/O kort om ni är så intresserad.
Ett bra sätt att gå på Ingenjörhögskola att man kan komma åt det informationen :)
Så om ni vill ha så säg bara till så ska jag försöka få fram det (det som jag skrev ovanför vet jag att jag kan ganska så snabbt för jag har suttit och läst det :)Sv: Sensorer för PC ?
Där kan man hitta färdiga lösningar att planka, då det gäller att koppla samman egentillverkad utrustning med PC.
Istället för att ha en massa mindre datorer som tar emot information från givare kan man använda små processorer som sköter detta från bla Philps eller Motorola. De är mycket enkla att progga. Det man behöver är en brännare och passande kompilator samt tid att mixtra. Det finns många som stöder basic progamering.
--- Friskt kopplat hälften brunnet ! ---
(Är själv maskin och el-ingenjör.) Sv: Sensorer för PC ?
Sv: Sensorer för PC ?
"Om man hoppar över nätverkslösningen och håller sig till en kabel direkt mellan datorn och "enheten" så fördrar jag helt klart USB framför parallell, ur ett användarperspektiv (anledningarna har vi redan diskuterat i en annan tråd)."
Känner du till USB maxlängd utan förstärkare ? ca 5m. Parallellporten fungerar på betydligt längre sträckor.
"ur ett användarperspektiv"
- Fattar inte riktigt kabel som kabel. Parallell farten räcker för temperatur övervakning. Det är ju inte Mb trafik ! Till och med serie porten klarar av trafiken.Sv: Sensorer för PC ?
>hur man kör parallellsimulation via USB
Anledning till att jag tar upp det är att företagen flaggar
för att parallellporten mfl kommer att försvinna i framtida datorer.
Visst gör jag det! Har jag påstått något annat? Det var därför jag från början föreslog en Ethernetlösning.
> <b>"ur ett användarperspektiv"</b>
Ok, dåligt förklarat!
Jag föredrar USB framför Parallell därför att den har 1) stöd för Plug N Play, 2) Hotswap, och 3) inbyggd strömförsörjning!
Jag använder idag (privat) ingenting som kör serie/parallell-portar. Endast USB, IRDA och Ethernet (Bluetooth är på väg). Att behöva starta om en dator eller driva en mindre enhet (scanner/webcam och liknande) med seperat strömkabel har jag lämnat bakom mig!
En temperatur/barometer som det har diskuterats om i denna tråden hade jag mycket gärna haft hemma. Och kommer det i framtiden en "bygg din xxx for Dummies" så försöker jag gärna. Men jag skulle inte göra det om alternativet är byggt på parallell-porten.
Vad jag också menade "ur ett användarperspektiv" var den som ska använda termometern och inte den som bygger den. Jag förstår fullt ut att parallellporten kan vara utmärkt när man bygger grejjor, kanske för att den är enkel och billig. Men den som ska använda den tror jag tycker bättre om USB än Parallellport.Sv: Sensorer för PC ?
Kan hålla med dig till viss del. Skall man hänga på något eget tillverkat så skall det funka utan omstart på com eller parallellporten. Modem tex behöver en drivrutin som kräver omstart.
Då Scanners, webcams etc körs bäst på USB-porten då den är snabbare än parallellen. Men skrivare tycker jag inte blir så mycket bättre på USB-porten.
Man kan ju använda lite op-färstärkare som aggerar repater om man måste köra signalen längre sträckor.Sv: Sensorer för PC ?
Mig veterligen så är det inte något jag tycker, utan så som det är. Att det ibland <b>går</b> att hotswappa innebär inte att portarna är byggda för det eller att det är särskilt hällsosamt för dom. Jag har för länge sedan rasat ett moderkort genom att hotswappa PS/2. Inget jag gör om kan jag säga!
> <b>Modem tex behöver en drivrutin som kräver omstart.</b>
Öh, va? En drivrutin har generellet inget med omstart att göra. Att sedan vissa drivrutiner kräver det är en annan sak.
Mitt USB-modems drivrutin kräver ingen omstart!Sv: Sensorer för PC ?
Då har du lyckats med något jag aldrig råkat utför. Är du verkligen säker ?
Tror du är ute och cyklar !
"Öh, va? En drivrutin har generellet inget med omstart att göra. Att sedan vissa drivrutiner kräver det är en annan sak."
Jaså ? Beror det inte på att drivrutinen inte går igång förens operativet startar om. Sedan beror det på vilken operativ som körs. Men det finns drivare till XP som kräver omstart. Ingen PnP helt och hållet !
"Mitt USB-modems drivrutin kräver ingen omstart!"
Va bra ! Det behöver inte alltid ett seriellt modem heller !Sv: Sensorer för PC ?
>> <b>Va bra ! Det behöver inte alltid ett seriellt modem heller !</b>
Men vad bra, då är vi överens. En drivrutin kräver inte en omstart. Att sedan vissa drivrutiner kräver det är en annan sak!Sv: Sensorer för PC ?
"En drivrutin kräver inte en omstart." + "Att sedan vissa drivrutiner kräver det är en annan sak!" = KääääSv: Sensorer för PC ?
http://www.pellesoft.nu/login/articles/article.asp?artid=447
Efter JohanD :s utmärkta arbete och artikel
så har jag , inspirerad av honom kompletterat mitt
grundkoncept med en enkel DataBas lagring.
Budskapet är att om du behöver lagra mycket mätdata
så behver du inte genast börja att tänka på Access DAO eller ADO.
Du kan mycket enkelt göra en absolut minnessnål DataBas
enl det exempel jag visar på i Programarkivet:363.
mvh
Har du läst Artikel [Bygg din egen termometer] ??
Huvudideen är att du kan läsa från 10 11 12 13 15
Sen genom att ställa om D0 - D7 för läsning får du 8 pinnar till
Man ställer om porten för läsning genom att skicka 32
till registret adress 888 + 2 dvs 890.
Man ställer om för skrivning genom att skicka 0 dit.
Det blir lite småstruligt för du skall reglera ut från samma pinnar
då kommer SMT160-3 ligga och skicka signaler samtidigt.
Dvs du måste bryta strömmen till SMT160-3 under tiden du
skall reglera ut på optokopplarna.
Du skall nog sänka ambitionen till 8 sensorer som du kan
reglera ut och läsa.
Varför? Allt var splitternytt så det borde ha funkat!
/JörgenSv: Sensorer för PC ?
Låter som du kört mot fotolamminat och inte framkallat.
Jag gör precis som du beskriver,det tar högst 10 min
så är det klart, man bevöver inte skvimpa så mycket det
sköter sig själv, man vickar på burken några gånger det
är allt. Fotolamminat blir jäkligt proffsigt.Jag framkallar
med en vanlig solarium lampa.
mvh
Jaha, jag fattade inte den biten, men som du säger, det räcker nog med 8 st IN/UT. Tack.
/BSv: Sensorer för PC ?
Vidare skulle jag definitivt införskaffa ett billigt
begagnat ljudkort om det inte finns på datorn.
Då har du 4 sensorportar till via gameport/joystick kontakten.
Och ytterligare 5 v försörjning till SMT160-30.
Tycker
Hmm, jag har inte en solarielampa men det kan man ju fixa, men än så länge räcker det med penna och etsvätska.
Reporna som framträdde tydligare kom av stålull...
Jag ritade schemat för en digital räknare en gång, men hur i hela friden får jag över det till ett kretskort. Kretsen bestod av två IC-kretsar (räknare och sjusegments-översättare(kommer inte ihåg vad dom kallas)), en 1-siffras 7seg-display, och en astabil vippa som jag hade tänkt få agera osc. Det var praktiskt taget omöjligt att få över det till ett kretskort, men jag har ingen erfarenhet av sånt.
Får väl återuppta intresset igen, när jag får tid.
Tack för hjälpen.
Ljudkort:det går väl bra att köra via både parallell och ljudkort?
Om jag vill ha max antal sensorer/styrenheter på en dator hur gör jag då och hur många blir det? Jag kräver både läs/skriv på varje enhet.
Jag undrar över den "hängning" programmet får när den läser signalen på sensorn, kan jag göra nått åt det?
MVH/Benny - som blivit bonusmedlem(så fort jag får min faktura*s*)Sv: Sensorer för PC ?
Både GamePort på ljudkortet och parallellport Ja.
Ljudkortet är bara för läsning där kan du ha fyra sensorer.
Sen har du 5 pinnar på parallellporten. totalt 9
Nu kan du använda D0-D7 för enbart utstyrning.
Tycker att du skall nöja dig med 8 till att börja med.
BennySv: Sensorer för PC ?
Förstår inte riktigt hur du menar ?
Hur gör du när du kommunicerar.Kör du min DLL eller
använder du JohanD :s ClassModul.
Du måste ju styra mätningarna med en Timer som tar
en mätning lår oss säga varje minut.Varje avläsning bör ta ca 1/2 sek.
Vi kan ta det på mail så får du förklara lite närmare
Fortsätt gärna diskussionen i forumet då det kan intressera andra (mig t.ex.)
Att varje mätning tar en stund får man nog räkna med, olika lång tid beroende på hur exakt värde man vill ha. För att komma undan detta behöver mätningen ligga i en annan tråd och jag känner inte till något enkelt sätt att åstadkomma detta i VB... Ett "budgetalternativ" är att skapa ett helt eget program som gör mätningarna och sedan sparar undan dem någonstans (textfil eller databas t.ex.). Programmet som innehåller GUI:et läser sedan från denna källan, på så sätt slipper du "hängningar" i GUI:et.
Okidoki på det Benny och JohanD.
Skall kolla lite,Vilken pinne/pinnar refererar du till ?
undrar
Skriver jag in t ex 55, så blir tempen -27.
Den riktiga adressen är 889. de andra funkar inte.
tex 891 finns inte än mindre 55. Tycker Ni får ha lite
koll på portadresser inna Ni experimenterar hej villt.
Eftersom sensorn skriver till minnet så kan det sluta
med datorkrash om Ni skriver till fel adress.
Iofös inte så farligt men omstart blir det.
mvh
I övrigt funkar hela projektet om man kör en och en.
/Benny, en trött och frustrerad typ...Sv: Sensorer för PC ?
Du får mata dina SMT 160-30 från dina 12 volt
Inköp 5 v spänningsregulator 73-090-40 från Elfa ca 8:-.
Iofs konstigt att din 5 volt inte pallar 4 st SMT 160.
Påminner att du skall ha ca 470 ohm motstånd i serie
med lysdioddelen på dina optokopplare.
Annars risk att du belastar systemets 5 volt alldeles för mycket.
mvh
Ska jag ha samma sorts motstånd även om jag kör med 5 v spänningsregulator?
>Ska jag ha samma sorts motstand även om jag kör med 5 v spänningsregulator?
Ja man skall alltid ha avlastningsmotstand där.
Lysdioden tänder vid 2 volt. Du lägger pa 5 .
De resterand 3 volt käkar ström. Du kan öka spänningen
pa en lysdiod och den lyser kraftigare och kraftigare
tills den brinner upp pga för stor ström.
Skulle kunna tänkas att det är dessa som dra ner 5 volten
men ! det borde inte ske bara för att du lägger till en SMT 160.
Enl databladet så drar SMT160 inte mer än 160 microA
fullständigt försumbart i dessa sammanhang.
Den skall ha min 4.75 volt och max 7 för att funka som tänkt.
Mystiskt tycker
Sven
Test nu har ååå ballat ur, dvs chr$(229)
å ä ö
Jag har mätt strömmen på styrströmmen(5 v) och får just 5 v, när jag tänder dioden (triggar optok) och mäter så har jag endast 1,5 volt kvar där
Allt verkar dra för mycket ström. Jag fixar motstånd och återkommer.
Ska byta dator oxå, den jag testar med nu är endå inte den jag ska ha.
>mäter så har jag endast 1,5 volt kvar där
mmmm.! Tur för dig att moderna portar är kortslutningssäkra.
Intressant liten diskussion, även om jag inte är så insatt.
Är det svårt att använda USB-porten?
Denna tråd verkar bli lång , jag vill bara säga
att Ohm : s lag gäller U = I * R
mvh
Sven