Hej! Jag kanske var otydlig... det jag vill är: Jag gjorde en testdatabas och fick detta att fungera... TACK!!!!!!..... Du är en ängel.... =) Hej Igen.... =) Denna har jag inte testkört, men jag hoppas att det ska fungera...=) Jag fick det tyvärr inte att funka.... =( Jag kanske ska fixa exakt hur mina namn är.... Testa igen, jag tror jag gjorde samma förra gången (orkar inte jämföra...) Det börjar bli lite körigt att hålla i huvudet nu =) Om detta inte lyckas får du nog skicka över databasen så att jag kan testa... Hej! En hel del felstavningar och missade parenteser senare... Kungligt....!!!.... Tack!... Det är ju den lätta biten, så det är ju klart du ska ha med på samma gång =) hehe... helt otroligt!!!... =) Tack!! Jag ser nu att Access har fipplat dit lite hakparenteser, dom kan du ta bort om du vill... Eftersom du nu hämtar flera saker från den sista posten bland svaren borde det vara effektivare att trixa fram hela posten och sedan hämta saker från den...men det känner jag inte för att ordna nu...=) Jag är jätte nöjd... tack så hemskt mycket... =)...Hjälp med sortering av inlägg i mitt forum...
Jag har ett forum som är lagrat i en Access databas... den har 3st tabeller
Forum
Forum_Topic
Forum_Answer
Vad jag nu vill göra är att visa alla inlägg i ett "Forum"....
Dessa ligger i "Forum_Topic" MEN även alla svar i "Forum_Answer"
I båda dessa finns en datum tabell där datumet sparas...
hur ska jag göra för att kunna visa en lista men alla inlägg sorterat efter senast svar..
nu ser select satsen ut så här...
SELECT * FROM Forum_Topic F1, Forum_Answer F2, Members M WHERE ForumID = '6' AND F1.UserID Like M.ID ORDER BY F2.Datum, F1.Datum DESC
nu kan det hända att ett inlägg inte har fått några svar... då blir det fel...
Någon som kan hjälpa mig...??
Jag ska även kunna "Häfta" inlägg så att dessa alltid är högst upp....
Tacksam för svar...
Mvh
Johan.NETSv: Hjälp med sortering av inlägg i mitt forum...
I en tabell har jag alla inlägg... och en annan tabell har jag alla svar...
hur gör jag en select sats där jag får en lista på alla inlägg sorerat efter
vilken som är svarat senast..
Hoppas på lite hjälp... =)
Mvh
SELECT Forum_Topic.ID, Forum_Topic.Rubrik, Forum_Topic.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_Answer.Datum)),Forum_Topic.Datum,Max(Forum_Answer.Datum)) AS SenasteDatum
FROM Forum_Topic LEFT JOIN Forum_Answer ON Forum_Topic.ID = Forum_Answer.TopicID
GROUP BY Forum_Topic.ID, Forum_Topic.Rubrik, Forum_Topic.Forum, Forum_Topic.Häftad, Forum_Topic.Datum
HAVING Forum_Topic.Forum=1
ORDER BY Forum_Topic.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_Answer.Datum)),Forum_Topic.Datum,Max(Forum_Answer.Datum)) DESC
/JohanSv: Hjälp med sortering av inlägg i mitt forum...
Det funka precis som jag ville ha det....
Först när jag såg select satsen så tänkte... jäklar vilken lång... =) men men.... jag fick
den att funka.... TACK än en gång...
Mvh
Jag kom på en sak... i tabellen Forum_Topic finns en column som heter UserID
där finns ett ID som också finns i en annan tabell som heter Members...
alltså Members.ID = Forum_Topic.UserID
hur bakar jag in det i den select-satsen så att jag kan få ut Members.UserName??.... =)
istället för bara ett id.... så jag slipper göra en till frågan.... det slöar ner lite då.... =)
Du är en klippa på select satser... =)
Mvh
SELECT Forum_Topic.ID, Forum_Topic.Rubrik, Forum_Topic.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_Answer.Datum)),Forum_Topic.Datum,Max(Forum_Answer.Datum)) AS SenasteDatum, Members.UserName
FROM Forum_Topic LEFT JOIN Forum_Answer ON Forum_Topic.ID = Forum_Answer.TopicID LEFT JOIN Members ON Forum_Topic.UserID = Members.ID
GROUP BY Forum_Topic.ID, Forum_Topic.Rubrik, Forum_Topic.Forum, Forum_Topic.Häftad, Forum_Topic.Datum, Members.UserName
HAVING Forum_Topic.Forum=1
ORDER BY Forum_Topic.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_Answer.Datum)),Forum_Topic.Datum,Max(Forum_Answer.Datum)) DESC
Blir du sur om jag kronglar till det ännu mer?....
I tabellen Forum_Answer finns även UserID.... så när jag presenterar listan på inlägg
så ska dennes namn synas... eller om inget svar finns så är det "författaren"...
så som du gjorde i If-satsen med datumen...
jag är usel på sql/access selects... men du är ju kung... =)
Hoppas du kan fixa det... =)
Tack på förhand..
Mvh
Så här ser den fungerande select satsen ut..
SELECT Forum_1.ID, Forum_1.Topic, Forum_1.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_2.Datum)),Forum_1.Datum,Max(Forum_2.Datum)) AS SenasteDatum FROM Forum_1 LEFT JOIN Forum_2 ON Forum_1.ID Like Forum_2.TopID GROUP BY Forum_1.ID, Forum_1.Topic, Forum_1.ForumID, Forum_1.Häftad, Forum_1.Datum HAVING Forum_1.ForumID=1 ORDER BY Forum_1.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_2.Datum)),Forum_1.Datum,Max(Forum_2.Datum)) DESC
Så jag inte traslar till det med namnen.... =)
Mvh
SELECT Forum_1.ID, Forum_1.Topic, Forum_1.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_2.Datum)),Forum_1.Datum,Max(Forum_2.Datum)) AS SenasteDatum, Members.UserName
FROM Forum_1 LEFT JOIN Forum_2 ON Forum_1.ID = Forum_2.TopID LEFT JOIN Members ON Forum_1.UserID = Members.ID
GROUP BY Forum_1.ID, Forum_1.Topic, Forum_1.Häftad, Forum_1.Datum, Members.UserName
HAVING Forum_1.ForumID=1
ORDER BY Forum_1.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_2.Datum)),Forum_1.Datum,Max(Forum_2.Datum)) DESC
Klistra in felmeddelandet om du får något... Ska klura lite till på namnet på sista svaret...
SELECT Forum_1.ID, Forum_1.Topic, Forum_1.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_2.Datum)),Forum_1.Datum,Max(Forum_2.Datum)) AS SenasteDatum, Members.UserName, IIf(InNull(SELECT TOP 1 UserName FORM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_1.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = A.ID),Members.UserName,(SELECT TOP 1 UserName FORM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_1.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = A.ID)) AS SenasteNamn
FROM Forum_1 A LEFT JOIN Forum_2 ON Forum_1.ID = Forum_2.TopID LEFT JOIN Members ON Forum_1.UserID = Members.ID
GROUP BY Forum_1.ID, Forum_1.Topic, Forum_1.Häftad, Forum_1.Datum, Members.UserName
HAVING Forum_1.ForumID=1
ORDER BY Forum_1.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_2.Datum)),Forum_1.Datum,Max(Forum_2.Datum)) DESC
Tack för att du hjälper mig.... det är helt otroligt vad man kan göra med select-satser..
tyvärr så funkar det inte...
Kan bero på att ID columner är räknare(tal) och de andra som den ska gemföras med
är String... men jag brukar ändra till Members.ID Like Forum_1.UserID
(byta = mot Like)...
men men... jag skickar ett PM/iMail om vart du kan hämta databasen och testa...
Tack än en gång... =)
Mvh
SELECT Forum_1.ID, Forum_1.Topic, Forum_1.Häftad, IIf(IsNull(Max(Forum_2.Datum)),Forum_1.Datum,Max(Forum_2.Datum)) AS SenasteDatum, Members.UserName, IIf(IsNull((SELECT TOP 1 UserName FROM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_2.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = Forum_1.ID)), Members.UserName, (SELECT TOP 1 UserName FROM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_2.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = Forum_1.ID)) AS SenasteNamn
FROM (Forum_1 LEFT JOIN Forum_2 ON Forum_1.ID = Forum_2.TopID) LEFT JOIN Members ON Forum_1.UserID = Members.ID
GROUP BY Forum_1.ID, Forum_1.Topic, Forum_1.Häftad, Forum_1.Datum, Members.UserName, Forum_1.ForumID
HAVING Forum_1.ForumID=6
Det funkar jätte bra....
En liten fråga bara.... tycker du att jag ska/kan baka in antal visningar och antal svar
i samma selectsats.. eller ska jag göra nya anrop utifrån ID för varje rad....
Antal visningar finns i columnen Visat i Forum_1 där plussar jag bara på när den
visas... inget avancerat... och antal svar är ju alla i Forum_2 som har
Forum_2.TopID = Forum_1.ID
Vad tycker du??... eller är jag för jobbigt???... =)
Du är kunglig!!... jag önska jag kunde lite mer om "sql".... =)
Ha det bra M8...
Mvh
SELECT [Forum_1].[ID], [Forum_1].[Topic], [Forum_1].[Häftad], IIf(IsNull(Max([Forum_2].[Datum])),[Forum_1].[Datum],Max([Forum_2].[Datum])) AS SenasteDatum, [Members].[UserName], IIf(IsNull((SELECT TOP 1 UserName FROM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_2.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = Forum_1.ID)), Members.UserName, (SELECT TOP 1 UserName FROM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_2.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = Forum_1.ID)) AS SenasteNamn, Forum_1.Visat, COUNT(Forum_2.TopID) AS AntalSvar
FROM (Forum_1 LEFT JOIN Forum_2 ON [Forum_1].[ID]=[Forum_2].[TopID]) LEFT JOIN Members ON [Forum_1].[UserID]=[Members].[ID]
GROUP BY [Forum_1].[ID], [Forum_1].[Topic], [Forum_1].[Häftad], [Forum_1].[Datum], [Members].[UserName], [Forum_1].[ForumID], Forum_1.Visat
HAVING Forum_1.ForumID=6
ORDER BY [Forum_1].[Häftad], IIf(IsNull(Max([Forum_2].[Datum])),[Forum_1].[Datum],Max([Forum_2].[Datum])) DESC
funkar fint som fan....
Finns det möjlighet att få med UserNameID och SenasteNamnID så att man kan
länka till personens profil-sida?....
Sen borde det inte vara något mer... =)...Sv: Hjälp med sortering av inlägg i mitt forum...
SELECT [Forum_1].[ID], [Forum_1].[Topic], [Forum_1].[Häftad], IIf(IsNull(Max([Forum_2].[Datum])),[Forum_1].[Datum],Max([Forum_2].[Datum])) AS SenasteDatum, [Forum_1].[UserID], [Members].[UserName], IIf(IsNull((SELECT TOP 1 UserName FROM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_2.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = Forum_1.ID)), Members.UserName, (SELECT TOP 1 UserName FROM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_2.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = Forum_1.ID)) AS SenasteNamn, IIf(IsNull((SELECT TOP 1 Members.ID FROM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_2.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = Forum_1.ID)), [Forum_1].[UserID], (SELECT TOP 1 Members.ID FROM Forum_2 INNER JOIN Members ON Forum_2.UserID = Members.ID WHERE Forum_2.TopID = Forum_1.ID)) AS SenasteID, Forum_1.Visat, COUNT(Forum_2.TopID) AS AntalSvar
FROM (Forum_1 LEFT JOIN Forum_2 ON [Forum_1].[ID]=[Forum_2].[TopID]) LEFT JOIN Members ON [Forum_1].[UserID]=[Members].[ID]
GROUP BY [Forum_1].[ID], [Forum_1].[Topic], [Forum_1].[Häftad], [Forum_1].[Datum], [Members].[UserName], [Forum_1].[ForumID], Forum_1.Visat, [Forum_1].[UserID]
HAVING Forum_1.ForumID=6
ORDER BY [Forum_1].[Häftad], IIf(IsNull(Max([Forum_2].[Datum])),[Forum_1].[Datum],Max([Forum_2].[Datum])) DESC
Hoppas jag kan hjälpa dig någon gång...
Mvh
Johan