Hallå där... Du kan väl göra det enkelt för dig. På den asp-sidan du är - skriv en konstant, ex: navpage = "arkiv\databaser\sql\" och sedan bara skriva ut detta. Om du kör allting från en databas kan du ju lagra ner detta där och på det sättet få ut strängen som du sedan presenterar på sidan. Sen tycker ju jag att detta är väääldigt trevligt, särskilt när sökvägen är uppdelad & klickbar i varje sektion, så att man via den snabbt kan klicka för att hoppa "uppåt" i sökvägen. Du kan använda en databas:Bread Crumb Trail
Undrar om någon sitter på en bra ASP-lösning för sk Bread Crumb Trail.
Alltså den typ av navigering som finns upptill på många sajter, så besökaren kan se var dom befinner sig så att säga. (Du är här: Start > Undersida > Undersida).
De jag hittat hittills har inte passat mig riktigt då de går efter katalogstrukturen endast, och i vissa fall blir det problem med svenska tecken. (Man bör ju inte ha svenska tecken när man döper sina kataloger tycker jag). Dessutom plockar de lösningar jag sett ut filnamnet med filändelse vilket inte heller är så snyggt. Och samma här, man kan ju inte hålla på och namnge filer med svenska tecken. Jag vill ju kunna välja själv vad som skall dyka upp i trail:en. Så det står ex "> Om oss" i stället för filnamnets "> aboutus.asp."
Finns det inga lösningar där man helt "enkelt" plockar ut ex <title>-taggen i kombination med serverpathen? Eller hur man nu gör det?
Eller använder sig av meta-taggar med den info som behövs?
Jag har ingen aning, bara brainstormar lite. Hade jag vetat hade jag gjort det själv ju. :-)
Är det någon som sitter på en smart lösning eller vet vart det kan hämtas ned vore jag väldigt tacksam!Sv: Bread Crumb Trail
/PelleSv: Bread Crumb Trail
Sv: Bread Crumb Trail
Tabell: Pages
Fält: PageId
Fält: PageParent -> Pages.PageId
Fält: PageName
Fält: PageURL
Fält: PageScriptName
<code>
<%
Dim rs
Dim con
Dim ParentId
Dim strSQL
Dim strResult
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "<<<Connection string>>>"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open "SELECT * FROM Pages WHERE PageScriptName = '" & Replace(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME"), "'", "''") & "'", con
If rs.EOF Then
rs.Close
Response.Write "No record..."
Else
ParentId = rs("PageParent")
strResult = "" & rs("PageName") & ""
Do Until IsNull(ParentId)
rs.Close
rs.Open "SELECT * FROM Pages WHERE PageId = " & ParentId, con
If rs.EOF Then
Exit Do
Else
ParentId = rs("PageParent")
strResult = "" & rs("PageName") & " / " & strResult
End If
Loop
rs.Close
Response.Write strResult
End If
Set rs = Nothing
Con.Close
Set Con = Nothing
%>
</code>
Vilket gör att du kan flytta sider och då bara behöver updatera PArent på de sidor du flyttar. Underliggande sidor uppdaters då automatiskt.