Hej Du kan ju försöka starta datorn i felsäkert läge.. Alternativt starta i dos om det är 9x eller använda recoveryconsolen för att ta bort filer. Tack för det, undrar: Skulle rekomendera dej att byta från WinME till 2000 eller XP... det låter som "Bear", (osäker på fullständiga namnet) Tack för den informationen. Vet inte om jag fick tag i rätt fix, men den gjorde tyvär INTE jobbet. På aftonbladet har man en gratis virusscaning, kör den så vet du vilket du har. > <b>På aftonbladet har man en gratis virusscaning,</b> Tack, för det. Troligtvis den här: Tack, men den kunde ej hitta rätt fil (söker ej ".K"-varianten). > <b>men i WMe så </b> Lyckas till slut.Vem löser ett virusproblem
är på resande fot så här i Juletid. Lånat en dator - och den har fått virus. Angriper Norton Antivirus m. fl. funktioner - men man kan fortfarande komma in i systemet.
Hittat:
En mapp mosqthrsvc som ligger under c:\WINDOWS\Temp.
Försöker ta bort den. Den flyttas till papperskorgen.
När jag försöker tömma papperskorgen vägrar den ta bort just denna mapp eftersom den har en aktiv (men osynlig) fil NtfA185.
Startar om datorn. Då kan jag tömma papperskorgen. Men mappen är då tillbaka i TEMP-mappen.
Provar skanna datorn med Norton via Internet. Stannar ungefär där c:\WINDOWS\Temp finns. Ger felmeddelande. Motiverar detta med något med KERNEL32.DLL.
Vem har förslag.
Tacksam för sådana.
PerSv: Vem löser ett virusproblem
Sv: Vem löser ett virusproblem
Eftersom det är första gången jag kör på Windows Me: Hur når man Felsäkert läge i Me? W2000 vet jag hur men hittar inte i början någon kod eller "F-knapp-instruktion" som leder till att man kan välja detta.
Sv: Vem löser ett virusproblem
detta virus stänger av Norton Antivirus, Firewall när du lägger
musen på dessa eller på annat sätt använder programmen.
Symantec har om du söker på "bear" en smidig fix för det
här, dock måste du logga in i felsäkert läge när du kör deras
program för att ta bort den.
tidigare var detta enda sättet, själva Norton kunde själv inte
ta bort det på egen hand..
Lycka till!Sv: Vem löser ett virusproblem
Försökte uppgradera till Norton 2003, gick först inte, men fungerade "nästan" när jag la Norton Antivirus på annan plats än den föreslagna. 2003 blev installerad men dels hittar den inte viruslistan - trots att den finns där och är uppdaterad. Dels får jag felmeddelande när jag försöker slå på Autoprotect. Blir efter några steg hänvisad till Internet och Sym.:s: Error: "Norton AntiVirus has encountered an internal program error" (4002,522). Där det sägs:
This problem was fixed by Symantec Common Client and Norton AntiVirus program updates. To install the updates, start NAV, run LiveUpdate, download all available updates, including the Symantec Common Client Update and the Norton AntiVirus 2003 Program Update, and then restart the computer when prompted. Men också:
If the program updates do not fix the problem, then the error can occur if NAV is damaged by a virus or worm infection.
När man startar Windows får man felmeddelande att Norton inte hittar virusdef.listan. O.s.v.
Några fler förslag?
Sen så söker du på en antivirus tillverkares hemsida och kollar hur dom löser det.
Dom brukar ha speciella fixar där.Sv: Vem löser ett virusproblem
En bra idé! De flesta stora AV-tillverkare har online-scanners idag.
Trend Micro
<URL:http://housecall.trendmicro.com/>
McAfee
<URL:http://www.mcafee.com/myapps/vso/default.asp>
Sedan har ex. Norton en fin lista med borttagnings-verktyg för olika virus.
<URL:http://securityresponse.symantec.com/avcenter/tools.list.html>Sv: Vem löser ett virusproblem
Har med er hjälp kunnat identifierat viruset: Worm YAHA.K
Men fått "Can't Clean" som meddelande.
Förslag?Sv: Vem löser ett virusproblem
W32.Yaha Removal Tool
<URL:http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.yaha.removal.tool.html>Sv: Vem löser ett virusproblem
Hittade på en annan hemsida mer info inklusive någon sorts "removal instruction".
Resultat: Jag försökte ta bort respektive fil. Alla utom en kunde tas bort.
Sedan angavs vissa "keys" som behövde ändras, men i WMe så krävdes det att "Automatic System Recovery" stängdes av först. Sagt och gjort, men efter omstart fungerar ej "vanliga program". ej giltig aplikation. Höger klickar man på "Den här datorn" för att ställa om Automatic System Recovery så har man inte behörighet.
Vem knäcker den nöten???
WinME har jag inte en susning om, så det överlåter jag åt någon annan!Sv: Vem löser ett virusproblem
Norton har just ordnat med ett nedladdningbart program som tar bort just detta virus. Tack alla som hjälpt till.
Per