Hur gör jag för att lista upp alla program som jag har aktiva....endast dom program som finns i aktivitetsfältet...inte alla program som körs i bakrunden... Jag modifierade ett exempel som jag hade liggande, hoppas det kan vara till någon hjälp, det listar alla fönster... Borde funka RegisterShellHookWindow. hmm...men där får jag upp alla möjliga program som körs.... IsWindowVisible API anropet borde begränsa listan till synliga fönster. Finns doxk några poster dom inte bör var med ändå. nu har jag försökt på alla möjliga sätt för att få detta att fungera på rätt sättAktiva program?
jag vill ha dom upplistade i varsin label....hur tusan får man tag på aktiva programen
och sedan lägger in dom i varsin label?...Sv: Aktiva program?
I en modul:
<code>
Declare Function GetDesktopWindow Lib "user32" () As Long
Declare Function GetWindow Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal wCmd As Long) As Long
Declare Function GetParent Lib "user32" (ByVal hwnd As Long) As Long
Declare Function GetWindowText Lib "user32" Alias "GetWindowTextA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpString As String, ByVal cch As Long) As Long
Declare Function GetWindowTextLength Lib "user32" Alias "GetWindowTextLengthA" (ByVal hwnd As Long) As Long
Public Const GW_CurrhWndNEXT = 2
Public Const GW_CHILD = 5
</code>
I formuläret:
<code>
Dim CurrhWnd As Long
Dim lv_WindowTextLength As Long
Dim lv_Parent As Long
Dim lv_Process As String
CurrhWnd = GetDesktopWindow()
CurrhWnd = GetWindow(CurrhWnd, GW_CHILD)
While CurrhWnd
lv_Parent = GetParent(CurrhWnd)
lv_WindowTextLength = GetWindowTextLength(CurrhWnd)
lv_Process = Space(lv_WindowTextLength + 1)
lv_WindowTextLength& = GetWindowText(CurrhWnd, lv_Process, (lv_WindowTextLength + 1))
lv_Process = Left(lv_Process, Len(lv_Process) - 1)
If Len(lv_Process) > 0 Then
Debug.Print "'" & lv_Process & "'"
End If
CurrhWnd = GetWindow(CurrhWnd, GW_CurrhWndNEXT)
Wend
</code>
/JohanSv: Aktiva program?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/winui/winui/windowsuserinterface/windowing/hooks/hookreference/hookfunctions/registershellhookwindow.asp
http://makeashorterlink.com/?D4C762473Sv: Aktiva program?
jag vill bara ha dom programen som är synliga i i Aktivitetsfältet...Sv: Aktiva program?
<code>
Private Declare Function IsWindowVisible Lib "user32" (ByVal hWnd As Long) As Long
</code>Sv: Aktiva program?
och jag har inte alls lyckats....så finns det någon som vet hur jag ska göra för att detta ska fungera??
Programet ska lista Upp Alla Program som är synliga i taskbaren en varsin Label
jag har fått tidigare exempel men där visas även några som inte är synliga
och även några dubbletter....