Jag skulle vilja köra ett program där jag ser en skärmbild på "min" dator och en annan bild skall visas på en alternativ bildskärm / videoprojektor. Om ditt grafikkort har stöd för detta bör det räcka att skapa ett program med 2 forms där de stora bilderna visas i det ena. "Dra" sedan den formen till den andra skärmen så är det löst! Hur vet jag om mitt grafikkort stöder detta ? (Behöver jag två grafikkort ?). <b>Hur vet jag om mitt grafikkort stöder detta ? (Behöver jag två grafikkort ?).</b> Tack för hjälpen. Dubbla skärma brukar inte ses som dubbla skärmar av OSet utan OSet tror att det är en skärm med en lite annorlunda upplösning. Tack.Dubbla skärmar
T.ex. På "min" dator visas en meny med en uppsättning av 20 bilder. När jag klickar på en av bilderna skall den visas som storbild på den andra bildskärmen.
Är detta möjligt i VB ? I så fall hur ?
/CJESv: Dubbla skärmar
/JohanSv: Dubbla skärmar
Hur "drar" jag ett formulär till den andra skärmen ?
Det får du läsa dig till, en bra start är ju att kolla om du har två skärmanslutningar...;-) Matrox har många kort som klarar detta t.ex. (DualHead heter det på Matrox-språk) Har du inget sådant kort får du använda två vanliga istället.
<b>Hur "drar" jag ett formulär till den andra skärmen ?</b>
Det kommer du märka när du väl har aktiverat funktionen i din dator. Då kan du flytta ett fönster mellan skärmarna precis som när du flyttar ett fönster på din skärm idag.
/JohanSv: Dubbla skärmar
Jag tror jag har det mesta klart för mig.
Nu undrar jag om man med VB-kod kan få programmet att öppna ett formulär på den andra skärmen eller om man måste öppna det och "manuellt" dra det dit.
Ex. En singleupplösning kan vara 800*600 "samma" upplösning med dubbelconfigen skulle i så fall vara 1600*600, detta kan ses som ett svar på din fråga vad det gäller placering av ett nytt fönster..
KjellSv: Dubbla skärmar
Nu har jag de teoretiska kunskaperna, då gäller det bara att få det att fungera i praktiken.
/CJE