Jag fick imorrse reda på att under helgen så har webhotellet där jag har min hemsida haft problem med servern. Hej kan du posta koden också så kan vi berätta för dig om den koden hoggar systemet så i den grad de påstår? Daniel, det där låter väldigt konstigt. Du kan även med asp och andra programspråk försätta servern i en oändlig loop och orsaka detta problem - jag har själv gjort detta ett flertal gånger. Dom kan inte sätta åt dig för skulle detta inte tillåtas skulle dom ha stängt ner denna tjänst för dig. Skulle vara intressant att veta vilken leverantör det gäller. Om man riskerar 35 000.- i skadestånd för att man kodar lite illa så gäller det ju att akta sig. Skulle tro att do m förlorar fler kunder på sina villkor än på dig. Men om man inte anger allt i villkoren så... Efter att ha kollat igenom de av min sida som jag har kvar(eftersom webhotellet tog bort allt) så hittade jag ett par till tillfällen då jag använde filesystemobject. Vill också tillägga att jag absolut inte är en asp guru på nått vis. Så om de ser kånstit ut eller är knepit kodat så är de just därför. <b>Serverns processor hade stått på 100% mm. Dom tvingades att ominstallera om de mesta och dom förlorade även ett par kunder på de. ögnade lite snabbt igenom din kod och det verkar inte vara några fel där, ser ut som du stänger alla objekt som öppnas etc.. Hej Daniel! Säg till om du får vidare problem, jag tar gladeligen och ringer dom för en liten diskussion om det skulle behövas. Vi är många utvecklare och dom lever på oss så vi har ganska mycket att sätta emot för att de skall förhindra dåligt rykte. Jag gjorde samma sak - fast jag sa precis som det var, att vi var många som var intresserade av utvecklingen på denna fråga och bad om ett svar hurvida dom kan "stämma" någon för bruk av en tjänst som dom själva tillhandahåller.. Så... Nu har jag författat ett VÄLDIGT långt mail till dem, fast utan den drabbades namn... Något borde de väl lista ut själv! :) Tog med valda delar ur diskussionen för säkerhets skul och uppmanade dem att ge upp för att 10000 medlemmar har en del slagkraft och om man kontaktar aftonbladet så kan de få problemas... Nu skall vi ta det lugnt så det inte faller ur proportionerna här. Daniel får avvakta vad dom gör - men kan med gott samvete be att få tillbaks sin sida med programkod och be dom peka ut var i koden felen består så det kan rättas till. en sak är säker ovh det är att jag inte kommer att kontakta dom om jag behöver webbutrymme, jag tror det här komemr sluta med att dom skickar ett mail där dom ber 1000 gånger om ursäkt och säger att dom är ledsna för allt problem dom orsakat jo, men sådant här tycker jag inte skall accepteras bara... Dessutom: 35 000 kr? Jag tackar ALLA för den hjälp och stöd jag får. Jag håller med dig, vi ska lugna oss här. Som vi alla ser så är det inge beslut på detta, det kan vara skrivfel också från deras sida, de kanske bara menade 3.500:-. Men i vilket fall som helst så misstänker jag att de redan meddelat Daniel om hur det blir. Daniel! Gör som så, kontakta dem igen, red upp era missförstånd så är vi säkra på att detta ska sluta på ett bra sätt. Är säker på att både du och Box är lite frustrerade vid det här tillfället. Jag har bara skrivit i detta forum med fakta från mail och filer. Daniel! Troligtvis är det så att fler av er har frågat om detta ärende och då vet dom att detta gått ut publikt, exempelvis som denna tråd. Vad som händer nu är att dom känner att det har talats illa om företaget offentligt och därmed smutsar ner deras namn. Som sagt, situationen verkar till att bli fel nu när du också skriver att du tror dig få en polisanmälning. Finns inget företag som gör detta, tror inte heller Box skulle göra det om ärligheten ska fram. Jag har nu pratat med en person från företaget(över icq) och han vill lägga ner detta. Personligen har jag bara en kommentar: Jo jag började så, men sen behövde jag hjälp med tydningen av avtalet och de fanns då inte så många alternativ. Daniel, det här handlar inte om pengar utan om att vara den lilla personen utan någon chans att hävda sig. Bonusmedlem blir man om man anser att pellesoft tillför något för dig såväl som andra. Jag kan rekommendera hotellwww (http://www.hotellwww.com) som jag tycker ger ett bra intryck och har bra priser... sen beror det ju på vilken typ av databas du använder om du använder nån... Pelle, Jo de är riktigt jobbigt att känna sig liten och inte få en syl i vädret. Och de är nog de som egentligen starta detta. Hade jag fått diskuterat med personerna så hade de blivit något lättare. Swebase har jag hårt dåliga saker ifrån, likaså FS Data som ska vara riktigt skrämmande. Då jag själv letade efter webbhotell i denna stund så valde jag faktiskt att göra en beställning hos Box Hosting, varför vet jag inte, men trots denna dialog så tyckte jag killarna var trevliga att prata med samt att deras hemsida ger ett bra intryck. Om jag får samma tolkning om webbhotellet som Daniel så tänker jag återkomma, kanske ändå, då jag berättar positiva saker om dem. Jag bör nämna att som bonusmedlem på pellesoft får du 40% rabatt per månad på respektive paket och 50% i uppläggningsavgift. Så riktpriserna blir: Hoppas jag tolkade din situation rätt nu, nämligen att det är nerlagt. Nu har jag i alla fall skickat ett mail och tackat för att de lagt ner det... :) Jo nu är allt nerlagt: Vad som kan hända är att du fått ovanligt mycket belastning och sen kan det ändra sig så att det blir en s.k. Loop vilket kan rasa vilken dator som helst, tyvärr. > <b>Vad som kan hända är att du fått ovanligt mycket belastning och sen kan det ändra sig så att det blir en s.k. Loop vilket kan rasa vilken dator som helst, tyvärr. </b> Detta skulle alltså vara före RickardD's inlägg... Måste rätta mig och några fler här på pellesoft ang att köra en iis-web som en separat process i isolerat läge. Är det någon som vet nu om man får köra FSO eller ej på * ? Om de inte skriver ut det i avtal eller liknande så får du använda det, dock att försöka komma åt andras filer etc räknas som dataintrång eller liknande. Bara som en parentes: "3. Vad jag tror står det inte att du ansvarar för serverdrift osv. De kan möjligen stänga ner ditt konto och ta bort siten, dock efter de meddelat dig om detta, samt be dig fixa till din kod." Hmmm... Det kan man fråga sig, jag såg inte att den var gammal... Frågan är varför den kom upp hos mig, det verkar bara vara jag som har skrivit ett nytt inlägg på länge... Udda... Jonber - det kallas empati ;-) Fast jag vet att du har det så det var en dum kommentar *suddar*.Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Serverns processor hade stått på 100% mm. Dom tvingades att ominstallera om de mesta och dom förlorade även ett par kunder på de.
Nu anklagar dom mig för dessa problem för att jag har använt FileSystemObject på min sida och att de är pga. nån loop som har överbelastat servern. Och enligt dom så tillåter dom "INTE" de just användning av FileSystemObject. Jag har läst igenom avtalet några ggr och jag själv hittar ingenting som säger att de är otillåtet, dom har heller alldrig meddelat mig om de.
Dessa anklageser har blivit ett resultat av dom inte vågar ha mig kvar på deras webhotell, och dom ska även prata med nån jurist vilket ska kolla igenom om deras stämning på 35,000(!!!!) kr har nån grund.
FileSystemObject som jag har använt mig av har vart en räknare som öppnar en textfil och lägger till en siffra. Även en Senaste nytt textfil som finns på hemsidan har jag använt fso för att publicera texten i just den filen.
Hur som helst så har jag inte använt fso i syfte till att förstöra eller sega ner deras hemsida, jag har kodat efter bästa förmåga. Och jag har bara försökt kommit åt filer som ligger i min mappstruktur på webhotellet.
De jag undrar nu är om de är så här på många webhotell? att dom inte tillåter filesystemobject. Och om de är så, måste dom inte skriva de i villkoren då?
Fråga 2 är om dom har tillräckligt med bevis/stor grund för att kunna göra en sådan stämning mot mig?
mvh
/DanielSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Fråga dom vaför dom inte kör varje kund med egen Isur som då har begränsat på hur mycket cpu han får ta.... och varför dom inte har en webplats för varje kund...
/jonberSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Som jag ser det så har du en besökräknare eller något du använder och detta kan omöjligt ställa till så stora problem. Stå på dig, och håll oss gärna informerade för det finns många här som kan ställa till det med frågeställningar till din fördel.
Sen tror jag inte heller dom kan bevisa att det är just ditt script som ställer till det - kan du inte posta det här så får vi titta igenom eventuella felkällor i din kod?Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Hur som helst så hittar ni de olika koderna jag har använt här:
http://www.kompetensevent.se/test/r8_aii/scripten.txt
de första 3 är väll ok? de sista scripten är de som jag antar är krävande. Men de borde väll vara som Pelle säger att om dom inte tillåter använding av filesystemobject så borde dom stänga av de(om man nu kan göra de?).
Kolla gärna igenom koderna och kommentera. vill också tillägga att dessa 4 ligger på olika sidor.
Deras villkor: http://www.box.se/villkor.htmlSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Och tack så mycket för all hjälp jag kan få/fått med detta, 35,000 är ingenting jag kan hosta upp när som helst/någonsin.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Nu anklagar dom mig för dessa problem för att jag har använt FileSystemObject på min sida och att de är pga. nån loop som har överbelastat servern. Och enligt dom så tillåter dom "INTE" de just användning av FileSystemObject.</b>
Som någon annan redan skrivit, tillåter dom inte FSO kan det ju vara lämpligt att inaktivera det... Om det nu är så att det är en loop som ställt till det känns det riktigt puckat att installera om servern, det borde räcka att döda processen, i värsta fall kan man starta om servern och sedan lokalisera orsaken.
/JohanSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Om du nu gjort en loop via en tjänst de erbjuder till dig (ASP) så finns det vad jag ser inga juridiska grunder till någon stämning. Om de inte kan hantera en loop på en iis ser jag mycket bristfälligt att de överhuvud taget kan förklara för en it jurist den påstådda kostnaden för att lösa det här. Om det nu skulle gå så lång som till en rättegång kan du vara försäkrad av att vinna det målet då de sköter sin tjänst bristfälligt.
Clownerna som administrerar webbhotellet har framför allt gjort 3 stora fel.
1. Upsättning av en säker server skall vara restrikterad till en separat hemkatalog med rättigheter som säger till vad du ska få göra. Svårt att loopa en access denied om du inte får skriva då scriptet kommer returnera acess denied. Dvs att om de inte vill att du ska använda FSO bör det vara självklart att iis-usern inte får skriva till någon fil utan bara läsa
2. Varje webbsite på servern bör ha max CPU användning satt på XX procent så man inte sänker servern (eftersom de inte har en aning om hur man löser en loop)
3. Vad jag tror står det inte att du ansvarar för serverdrift osv. De kan möjligen stänga ner ditt konto och ta bort siten, dock efter de meddelat dig om detta, samt be dig fixa till din kod.
Jag är nyfiken på hur de tog reda på att det var just din kod, eftersom jag e mycket överaskad av deras tillvägagångsätt i det här fallet. Jag skulle nog inte anlita de här grabbarna för något mer avancerat än att testa en miniräknare.
35 000 kronor för att installera om en server :)
Asså... 35 000
säg att de gör detta på kvällen + lite återbäring till drabbade kunder (300 spänn per drappad kund som klagar, ca 10 stycken) 3000 spänn
jobb för att göra detta 1H = 1000kr kanske,
32 timmar för att installera om en server, de e väl dem som står för driften av servern och skall garantera en viss upptid oavsett så tar de inte 32 timmar... dvs inte på de sättet de satt upp de där servrarna iallfall :) max 4 timmar skulle jag säga, restore kanske 3 timmar. Då e du uppe i 7000.
25 000 försvinner ned i ett svart hål. Ungefär som våra skattepengar då fast en bra mycket större % :)
Hör av dig om du behöver mer argument, jag har själv jobbat på en stor isp med hosting av SQL och IIS och arbetat som implementation och drift tekniker så jag vet ungefär vad jag pratar om och hur avtal brukar se ut.
Hälsningar
DanielSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Jag känner mig extra mån att hjälpa till nu då pellesoft själv blev blåst (bestulen på pengar via ett luftkontrakt) av ett annat webbhotell i höstas och trodde aldrig att något sådant skulle hända mig.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Jag gjorde en liten "fuling" jag mailade helt enkelt dem och frågade om man fick använda FSO, svaret blev:
"Hej Anna-Karin, visst kan du göra det sålänge ni håller
er inom regelverket, så ska det inte vara några problem."
/Anna-Karin.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Uppmanar resten att göra samma sak - om inte annat så får dom lite att lägga ner "onödig tid" på, för supporten :-) och det kan väl svida för deras timdebitering
Med vänliga hälsningar
Tyrone Fröberg
NOPAB SundsvallSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Speciellt Pelle och Tiru som erbjuder sig lite extra hjälp. Jag återkommer troligen till er vi behov.
Läget nu är att dom ringde mig igår på min mobil. Jag hade då inget ljud på och missade samtalet vilket då blev resultatet av att dom talade in på "telefonsvararen".
Ljudet brusade och mottagningen var inte bra, så jag hörde inte riktigt vad dom sa förutom polisanmälning och telefon nummret deras.
Jag ringde upp dom igår för att prata med dom, men inget svar. Dom hade nog gått hem antar jag.
Hur som helst så fick jag idag ett icq-mess där dom sa att jag troligen hade "lite förtal i backfickan", vad menar dom med de?Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
En annan sak som Daniel och vi andra måste vara försiktiga med, är att vi tänker efter vad det är vi skriver, skriver vi fel, får fel information av Daniel mm så kan det gå illa för Daniel och det vill vi inte. Alla vet ju att ju mer man pratar om en sak ju värre blir den även om det varit en bagatellsak. Känns lite onödigt att det till slut är Daniel som är boven i det hela även om jag har svårt att tro på det.
I vilket fall som helst så har jag ringt till Box Hosting och pratat om denna situation eftersom jag har bakgrund och erfarenhet sedan tidigare. Måste påpeka att det var mycket trevliga personer där satt trots allt. Efter ett långt samtal med en kille där så måste jag nog säga att hela denna situationen har blivit missuppfattad helt och hållet.
För att inte fler missförstånd ska uppstå där vi erfarna programerare tar fel inställning till felaktig information (om det nu är så), så tycker jag att Daniel istället skriver ner rätt fakta, eller i alla fall diskuterar med Box Hosting innan han lägger ut mer här. Tycker personligen också att vi tar reda på hur det igentligen ligger till mellan Daniel och Box Hosting. Tyvärr så brukar det för det mesta vara så att den som skriver och är arg och frustrerad kan förvränga hela situationen. Jag påstår inte att så är fallet, men till 99% är det så och då tar vi fel intryck av det hela.
Istället för att fortsätta denna tråd så låter vi Daniel och Box Hosting avsluta det på ett snyggt sätt, tycker inte ni det?Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Jag har själv inte lagt nån kommentar om vad jag tycker om situationen eller BoxHosting.
De enda jag har gjort här är att fråga om de dom enligt mailen planerat att göra är rätt.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Har du hört med dem idag hur situationen är med just detta? Kanske vore bättre rent av?Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Detta är ett öppet forum och företaget är välkommen att skriva i detta forum för att kommentera alternativt försvara sig vilket alltid är en rättighet i ett publikt forum. Jag tror att polisanmälan de nämnde är pekat emot pellesoft och i detta fall mig eftersom jag är ägare. Du får höra vad dom är ute efter och vill de att du uppger vilka som fått reda på detta så får du hänvisa hit till pellesoft för att ge dom chans att försvara sig.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Daniel! Vad har Box sagt till dig idag, om du varit i kontakt med dem förstås?Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Självklart går jag med på detta då de har vart mitt mål från början.
Men jag ville även ha en förklaring och gärna mer än ett personligt icq-mess över att dom inte ska göra nån stämning/polisanmälan, och varför dom anklaga mig från början och inte numera.
Fast nått svar från dom har jag ännu inte sett.
Hur som helst så ser de ut som att de här kommer att ta slut, vilket jag är glad över. Varför vet jag inte. Men troligen var dom rädd för den dåliga reklamen detta resulterade i(vilket INTE var mitt mål).
Jag vill också säga till Camilla Andersson att jag har inte på nått vis förvrängt situationen då jag enbart har tagit fakta från de mail boxhosting faktist har skickat till mig. Jag förstår precis vad du menar med de du säger, men så är de inte i detta fall.
Att dom skriver (exakt kopierat från mailet)"överväger
vi nu att debitera er för denna ersättning vilket uppgår till ca 35.000:- +
moms för tillfället." och talar in på mobilsvar(ungefär) "om du inte...så kommer vi att måsta polisanmäla dig", tycker jag inte kan uppfattas på nå fler sätt än just de dom säger/skriver.
Men men... som sagt så är detta slut nu. Förutom att jag inte har fått tillbaka min hemsida än.
Nu gäller de för mig bara att hitta ett nytt webhotell som tillåter mig FSO, och utan diskreminering helst, då jag inte är tillåten att stanna hos boxhosting.
Några förslag någon? Inte ett allt för dyrt sånt helst.
Och sen så vill jag även tacka Pelle, igen, och du kan räkna dig en ny bonus(eller vare guld?)-medlem, då pengar dyker upp på kontot mitt.
Tack alla andra också förståss!!!
mvh
/DanielSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Nästa gång något sånt här händer för någon så skulle det kanske bli mindre obehag för den drabbade om man inte nämner företaget(en) som figurerar i sammanhanget och bara ställer frågan i allmänna ordalag.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Nu till webbhotell. Det finns många hotell i Sverige, jag rekommenderar (som du talat med Chatis ovan eller Ballou som pellesoft ligger på). De flesta hotell är det inga problem med, detta var nog ett stort misstag som de nu förmodligen kommer rätta till.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Bonusmedlems-skapet jag tänker införsaffa är som tack för hjälpen och för att jag kommer att fortsätta mina vistelser här.
Jag har kollat på Ballou förr, och likaså Hotellwww. Får se vilken de blir...
Nån som vet nånting om http://www.swebase.com ?Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Ballou är ett mycket bra alternativ annars, tyvärr så är de lite dyra, men vill man har kvalitet så får man väl också betala så det känns.
Lycka till med att hitta webbhotell Daniel.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
200 kr upplägg samt 100, 200,440 kr/månad istället för 160 osv..
Jag vågar inte svara för Chatis, men hon brukar också ge lite rabatt till bonusmedlemmar här, åtminstonde vid kampanjer. Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Som dom säger:
"Det finns ingen grund för våra anklagelser så därför ska de inte heller gå vidare".
Men dom tycker fortfarande att de är min kodning som kraschade allt. Dvs min kodning som har legat där fullt fungerande och orörd i 2 månader.
Kan de verkligen vara så med asp-kod? Isånnafall så måste jag ju göra om de inför nästa webhotell jag ska vara hos.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Mnja! Felkonfigurerad dator! Visstkan taskig kod kracha en dator, men det ska det mycket till! En rätt konfigurerad webbserver ser för det första till att det enbart är användarens site som krachar och för det andra att en användares site aldrig kan ta hela serverns processorkraft!
Jag tycker att mycket i diskussionen visar att webbhotellet i fråga inte verka ha mycket koll på hur man sätter upp en IIS för webbhotelldrift!Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Tveksamt, men däremot kan man ju tänka sig att de inte startat om den på ett tag, inga sp för t.ex. den senate trojanen etc. Kanske hackade? Dessutom är det ju så att för att de skall skylla på dig så måste det ju stå i loggfilen, det enda ställe där det står vad som hänt... Men, det kan ju varit virus eller liknande så man vet aldrig...Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Jag har två ggr fått problem med detta efter en omstart av maskiner iis'er. Detta kan ofta även dyka upp efter en repair av windows.
Problemet yttrar sig genom att du inte kan köra någon iis-process i något annat läge än Application Protection->Low.
Om ni någon gång kommer till detta skede, tveka inte att kontakta mig då :) Det finns ingen officiell förklaring på problemet hos ms men efter mycket sökande hittade jag lite grejer i adsiutil :) E det någon som känner för det kan de ju alltid dokumentera den på svenska, adsiutil asså :)
Hade gött! Och skönt att det löste sig DanielSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Jag menar kul att använda ett wwwhotell där man kan bli hotad för
en vanlig ASP sida.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Om jag ser det på min server så skickas loggar till myndigheter, ingen fråga om saken.Sv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
Slutsats: Det är du som ska stämma dem! :-)
Men, om jag var du skulle jag vara nöjd med att saken är ur världen...
/ DavidSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.
/ DavidSv: Kanske stämd av webhotell pga FileSystemObject.