Sitter med ett dilemma som nån kanske har svaret på ... Aj då ...... klumpigt av mej att inte lägga med det ! Kod ... ehh .. ett kort exempel enl. följande ... Så här brukar jag göra mellan exekveringen och select frågan.... Kan inte begripa hur jag ska applicera en liknande funktion i mitt upplägg. Vaddå? Det är ju bara att klippa och klistra....så här ser din kod ut som du skrev i ett inlägg med min lösning (Lägg till en referens i projektet till Microsoft Jet and replication Objects 2.6 Library (msjro.dll))Snabbare databas och uppdatering
Jag har insett att man får en enorm prestandaskillnad om man inom en applikation bibehåller en ständig connection till de olika databaser man jobbar emot.
Ett problem som då uppstår är att om man tex. gör ett Execute + Update i en databas och sedan direkt efteråt går in med en OPEN + SELECT mot samma databas så hinner inte databasen med och man får upp ouppdaterade värden.
Nu löser jag det med att stänga och öppna connection mellan dessa moment men då tappar man ju som sagt en hel del prestanda.
Vet någon hur man kommer runt detta dilemma utan att stänga ner connection ?Sv: Snabbare databas och uppdatering
Jobbar i VB6 + Access 2002 !Sv: Snabbare databas och uppdatering
<code>
Dim con As New ADODB.Connection 'öppnar allmän grunddata
constr = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Persist Security Info=False;Data Source=" & strDatakatalog & "Grunddata.mdb"
con.ConnectionString = constr
con.Open constr
Set conGrunddata = con
conGrunddata.execute"UPDATE tblData SET telefon = '" & strTel & "' WHERE kund = " & kundnummer
Doevents
rstK.Open"SELECT telefon FROM tblData WHERE kund = " & kundnummer,conGrunddata
</code>
När jag öppnar den sista Open Select så är inte uppdateringen med !Sv: Snabbare databas och uppdatering
Dim je As JRO.JetEngine
Set je = New JRO.JetEngine
je.RefreshCache ADOCon 'Uppdaterar cachen så att förändringarna i ADOTempCon kommer med
Set je = NothingSv: Snabbare databas och uppdatering
Sv: Snabbare databas och uppdatering
Dim con As New ADODB.Connection 'öppnar allmän grunddata
Dim je As jro.JetEngine
constr = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Persist Security Info=False;Data Source=" & strDatakatalog & "Grunddata.mdb"
con.ConnectionString = constr
con.Open constr
Set conGrunddata = con
conGrunddata.execute"UPDATE tblData SET telefon = '" & strTel & "' WHERE kund = " & kundnummer
'Ska inte behöva doevents här.......
Doevents
Set je = New jro.JetEngine
je.RefreshCache conGrunddata
Set je = Nothing
rstK.Open"SELECT telefon FROM tblData WHERE kund = " & kundnummer,conGrunddata